Sportchassi eller inte ? Hur se det ?
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Sportchassi eller inte ? Hur se det ?
- Detta ämne har 18 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2013-06-13 08:19 av
fuling.
-
FörfattareInlägg
-
När jag köpte min 9000 Aero satt det icke original sänkningssats på bilen. Bilen kändes inte harmonisk.
Jag monterade satsen på bilden ovan och upplevde snudd på nybilskänsla. Jag hade ambitionen att även byta bussningar, men det hanns inte med.
Åkte direkt till INTSAAB i Finland med tre amerikanska vänner och fullastad bil, ni som var där kan intyga att det var fullt i bilen.
På de kurviga vägarna i västra Finland fick bilen minsann bekänna färg. Med beröm godkänt!Och ja, chassiekonstruktionen från 80-talet stod få moderna bilar efter.
Gott betyg åt konstruktörerna på Saab!Hmmm tråd.Enligt biltidningar och experter så är 9,3 överlägsen när det gäller komfort och förmågan att parera ojämnheter på våra vägar.Min erfarenhet är att 9000 är ett strykjärn på vägen…när den är någorlunda jämn.Det smäller mera i 9000 när det är gropigt men kan inte känna den tappar greppet.En stor skillnad är vikten på fjäderbenen mellan dessa modeller.9,3 har fjäderben som väger betydligt mindre…och havererar oftare.Vid körning på typ motorväg så känner jag att 9,3 är betydligt sämre än 9000.Jag har alternerat mellan 9000…och 9,3 och valde slutligen 9000.har testat båda modellerna på grus och is..och vill säga att det mesta beror på föraren.I 9,3 sitter man till att börja med sämre..ratten sitter på fel ställe och känslan mellan förare och bil är bättre i 9000.Förut kunde man ringa 90000…men för mig räcker det med 9000.Spänd förväntan på påhopp!!
S-O.D
Hej!
Hade planerat att köpa väghållningssatsen på speedparts och byta under sommaren på min 9000 -97, men det sket sig ju då den utgått. Men när jag läser tråden här så förstår jag det som att den satsen egentligen är det som sitter monterat på alla Aero som original. Rätt?
I så fall borde det ju gå att köpa dessa dämpare och fjädrar löst, för inte kan det väl vara kört för alla Aero-ägare att byta dämpare?
Sitter nu lite frågande till vad jag ska köpa. Har fått tips om Bilstein (inte för sänkningm utan original) men är lite rädd att det inte blir det som jag är ute efter. Det är ju åndå rätt mycket pengar och arbete. Jag vill absolut inte ha ett hårt sportchassi, utan precis det som Martin B beskriver att han fick efter att monterat väghållningssatsen.
Speedparts verkar ju ha framdämpare original till Aero, så den borde ju funka, men resten??
Tips på vad jag ska sätt dit?
/Martin
Kan inte förklara det på annat sätt än att jag upplever att fjädrar tappar fjongen i arbetsområdet (har upplevt det även på andra bilar) så det skulle vara intressant att veta om fler upplevt samma sak och vad det kan bero på.
En subjetiv bedöming utan vetenskapligt bevis.
Men var typ fjädrana exakt lika?
Samma tråddiamter?
Samma antal lindingsvarv?
Samma medeldiameter?
Inga varv som är tätare?
mm
mm
mmEn fjäder kan inte tappa sin fjäderkonstan(fjongen) i arbetsområdet pga den är i prinsip
linjär från noll ihopptryckeing tills helt ihopptrycket.
Nu när jag säger så menar jag valiga sprilafjädrar.Tar vi sen dämpare så kan det bli än j… skilnad, nya mot gamla. Olika fabrikat.
Hmm igenligen inte fabrikat utan hur dämparkurvorna ser ut.
Tom samma dämapre(typ artile nr på saab) kan ha olika dämparkurvor.
Japp det är en djungel 🙂 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
