Sportchassi eller inte ? Hur se det ?

Forum Modellspecifika forum 9000 Sportchassi eller inte ? Hur se det ?

  • Detta ämne har 18 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2013-06-13 08:19 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7405
    goofy
    Deltagare

    9000 CSE 2.3 Turbo 200 A50 1997
    Är på G att byta fjädrar och dämpare och vill veta om det är sportchassi eller inte på min bil.
    Finns det några utrustningskoder att hitta i bilen ? Typ Mercedes som har en skylt under huven.
    Hur tar jag reda på det ?

    Tack på förhand/Goofy

    #54488
    saabaero
    Deltagare

    Kolla färgmärkning på fjädrarna fram
    Kika sedan i EPC för att identifiera vilka fjädrar du har.

    För 9000 gäller att ”Aero” = ”Väghållningssats” och dessa är dom sportigaste org fjädrarna.

    #55343
    Martin
    Deltagare

    När jag köpte min Aero årsm 1996 satt det en sänkningssats från en oberoende leverantör på bilen. För stötigt och ingen Saabkänsla
    Jag köpte Saab original sänkningssats fr Speedparts. Gav runt 6000kr.
    Rekommenderas varmt!!

    #55348
    Martin
    Deltagare
    #55350
    saabaero
    Deltagare

    Kolla om väghållningssatsen finns kvar på Saab.
    Den låg helt rätt i pris tidigare

    #55543
    Martin
    Deltagare

    Mina fjädrar (original sänksats) är märkta med tre vita färgklickar

    @Goofy wrote:

    9000 CSE 2.3 Turbo 200 A50 1997
    Är på G att byta fjädrar och dämpare och vill veta om det är sportchassi eller inte på min bil.
    Finns det några utrustningskoder att hitta i bilen ? Typ Mercedes som har en skylt under huven.
    Hur tar jag reda på det ?

    Tack på förhand/Goofy

    #55551
    porsche944
    Deltagare

    Jag har en komplett Koni sats från Speedparts under säljes.

    #55575
    stefan
    Deltagare

    färgmärkningar på fjädrar från -97 kanske är att ta i om nu inte saab fått dem gjorda i nåt väldigt exotiskt som inte rostar eller tärs av tidens tand……….

    #55576
    saabaero
    Deltagare

    I mina trakter brukar det inte vara några problem att se fägmärkningen på fjädrarna om man tar av hjulet och torkar bort skiten från fjädern.
    Är fjädrarna så gamla att färgenmärkningen inte går att se är det nog lika bra att byta ändå :wrench

    Det finns även färgkoder och art på dämparna som man kan kolla.
    Bakdämparna har en grå tejpremsa längst ner
    Framdämparna har röd förgmärkning på en klisterlapp.
    Hittar man art nr på fjäderben och bakdämpare kan man identifiera numret via EPC (om det är Saabnummer) eller via Sachs hemsida där både Sachsnummer och Saabnummer finns.

    #56259
    Martin
    Deltagare

    Bilderna får tala för sig själva

    #56270
    saabaero
    Deltagare

    Om jag minns färgerna rätt är fjädrarna på bilden till en Aero aut
    Aero man har en annan färgmärkning.
    Fråga mig inte vad som är skillnaden 🙂

    Det intressanta när det gäller fjädrarna är tråddiametern och antalet aktiva varv.

    #56275
    fuling
    Deltagare

    Är fjädrarna så gamla att färgenmärkningen inte går att se är det nog lika bra att byta ändå

    Varför då?

    #56276
    saabaero
    Deltagare

    @fuling wrote:

    Är fjädrarna så gamla att färgenmärkningen inte går att se är det nog lika bra att byta ändå

    Varför då?

    Därför att dom sannolikt är så gamla att dom tappat fjongen.

    #56303
    fuling
    Deltagare

    Då inte elastitetsmodulen inte ändras med tiden så tappar inte en fjäder fjongen.
    Kan bli lite lite kortare men fjäderkonstenet är konstant.

    Sen kan fjädrar gå av pga ren utmatting eller rena matrialfel mm.
    Inte vanligt men viss bilmärken har den sjukan.
    Men men det är en helt annan sak.

    #56306
    saabaero
    Deltagare

    @fuling wrote:

    Då inte elastitetsmodulen inte ändras med tiden så tappar inte en fjäder fjongen.
    Kan bli lite lite kortare men fjäderkonstenet är konstant.

    Sen kan fjädrar gå av pga ren utmatting eller rena matrialfel mm.
    Inte vanligt men viss bilmärken har den sjukan.
    Men men det är en helt annan sak.

    Efter att ha provat flera olika kombinationer av nya & gamla fjädrar och dämpare på 9000 kan jag konstatera att nya fjädrar gör underverk på chassit. Med nya fjädrar återfår bilen de distinkta fjäderrörelserna som finns hos en ny bil och detta kommer inte av chassit blivit lite högre, det är nått annat.

    Exempel
    Med nya dämpare och gamla (Aero) fjädrar kändes bilen fortfarande sådär begagnat sunkig i fjädringsrörelsen, dock bättre än med gamla dämpare.
    Efter montering av nya Aerofjädrar och dom nya dämparna (som hunnit gå några 1000 mil) blev det som en helt annan bil och sunket försvann. Fjäderbytet gav ingen aha-upplevelse gällande chassihöjden.
    Vet inte om de gamla fjädrarna var utmattade, ihopsjunkna eller nått annat men upplevelsen att de nya fjädrarna har bättre fjong kvarstår.

    Kan inte förklara det på annat sätt än att jag upplever att fjädrar tappar fjongen i arbetsområdet (har upplevt det även på andra bilar) så det skulle vara intressant att veta om fler upplevt samma sak och vad det kan bero på.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.