Sprucken instrumentbräda

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Sprucken instrumentbräda

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Sprucken instrumentbräda

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 18, 2010 at 19:36 #22649

      Min 96:a har som så många andra gamla trubbnosar sprickor i “sömmarna” i plasten/vinylen på instrumentbrädan. Har fått tips om Vinylmakarn, men deras länk här på hemsidan är bruten. När jag googlar på vinylmakarn och får fram en e-postadress, så studsar mailen bara tillbaka. Någon som vet om de fortfarande bedriver sin verksamhet eller lagt ner ? Om så är fallet, finns det någon annan i Sveriges avlånga land som kan fixa såna skönhetsfläckar. Helst i Mälardalen. Tips mottages tacksamt.

        augusti 18, 2010 at 21:00 #161443

        oftast är dylika sprickor för stora för såna reparationer de gör. De kan laga typ ett hål efter en mejsel eller nåt. Det tar helt enkelt för lång tid att laga för stora skador och då kostar det därefter.

          augusti 19, 2010 at 19:12 #161458

          Jo, jag har förstått att det här inte är helt enkelt. Men, det vore ju trist att inte få stil på instrumentbrädans ovandel när jag så småningom närmar mig riktning och omlackning av bilen. Men, frågan kvarstår om Vinylmakarn. LÄnken är bruten och mailen studsar tillbaka. Tyder på att dom inte har någon verksamhet längre, eller vad ska man tro. Jag får försöka leta vidare på annat håll, för instrumentbrädan ska definitivt göras iordning innan det blir tal om omlackning med allt vad det innebär.

            augusti 19, 2010 at 19:47 #161459

            Vet inte. Men de finns med på hitta.se:

            Vinyl & Skinnmakarn
            Mobil: 070-5178515

            Mobilnumret ger även:

            Vinyl & Skinnmakarn Stockholm HB
            Aspvägen 46
            147 71 GRÖDINGE

            Detta namn ger även:

            Kontakt:
            Tel: 073-631 61 55

            Adress:
            Ristomtav. 17
            148 97 SORUNDA

            Så det är bara att ringa 🙂

              augusti 19, 2010 at 22:49 #161464

              Tackar ! Konstigt att jag inte lyckades hitta detta.

                augusti 24, 2010 at 13:23 #161633

                Grödingeadressen är den riktiga.
                Fråga efter Ola Dahlin.

                Ett tips annars är att leta reda på en hel instrumentpanel på någon marknad. Om man är försiktig kan man lätta på den svarta plasten och limma på nytt på din. De fanns fram till 1972. 68-72 så är inte backspegeln monterad på instrumentbrädan, den hamnade i taket på de modellerna.

                Lycka till!

                //Harald

                  augusti 25, 2010 at 19:09 #161692
                  SAAB V4-ever wrote:
                  Grödingeadressen är den riktiga.
                  Fråga efter Ola Dahlin.

                  Ett tips annars är att leta reda på en hel instrumentpanel på någon marknad. Om man är försiktig kan man lätta på den svarta plasten och limma på nytt på din. De fanns fram till 1972. 68-72 så är inte backspegeln monterad på instrumentbrädan, den hamnade i taket på de modellerna.

                  Lycka till!

                  //Harald

                  Tack för tipset ! Det förklarar varför jag hamnade hos en arg tant när jag ringde på “Grödingenumret”, såvida jag inte slog fel nummer. Men, jag har en märklig förmåga att ständigt drabbas av arga tanter. Har pga av jobbet inte hunnit engagera mig i detta de senaste dagarna, men imorgon ska jag se vad jag kan få fram. Känns inte riktigt roligt att fortsätta att kosta på bilen om jag aldrig kan få stil på instrumentbrädan.

                    september 17, 2010 at 20:15 #162617

                    Blåser liv i min gamla tråd igen. Har nu försökt med olika lösningar och haft kontakt med ett antal personer, men hittills har det inte riktigt funkat. Via en bekant, som är bilmek o jobbar mycket med gamla engelska bilar, har nu en nyzeeländsk bilsadelmakare åtagit sig att fixa min spruckna instrumentbräda. Har idag sett ett prov på materialet som ska användas till omklädningen och jag tycker det ser helt ok ut. Skickar med några bilder på hur brädan ser ut idag med ovansidan med sina sprickbildningar. För övrigt slipper jag åka till Nya Zeeland, det räcker med Västberga industriområde. Någon måtta får det vara ! Återstår bara att se om jag lyckas ladda ner bilderna i rätt storlek.

                      september 18, 2010 at 14:10 #162635

                      samma på min

                        september 19, 2010 at 08:11 #162659

                        Jag slänger in några bilder när jobbet är klart. Oerhört spännande att se hur pass bra det blir. Problemet med att få instrumentbrädan fixad, har gjort att jag stundtals varit inne på att ej gå vidare med bilen. Man vill ju inte kosta på nedplockning, riktning och lackering av bilen om det aldrig går att få interiören snygg. Nästa steg i upprustningen är nya golvmattor samt ny stoppning och klädsel till framstolarna.

                          september 28, 2010 at 17:19 #163003

                          Nu är instrumentbrädans ovandel omklädd och klar och så blev det. Allt beror ju på hur petig man är, men jag tycker det blev helt ok. Originalliknande, men visst syns det ovandelen skiljer sig en del från originalet. Min fotokonst är som vanligt ej den bästa, men jag gör ett försök att ladda ner bilderna.

                            september 28, 2010 at 18:49 #163008

                            Snyggt!

                            /B


                            Bengt Åkesson
                            bengt@akesson-motorsport.se
                            Facebook

                              september 29, 2010 at 11:00 #163038

                              Tackar ! Jag tycker själv det blev riktigt bra och dessutom till en rimlig kostnad. Han som gjort jobbet ska självklart få jobba vidare med bilens interiör, omklädning av framstolar, ny stoppning i desamma, nya golvmattor etc. Dessutom känns det lite bra att veta att det faktiskt går att renovera dessa instrumentbrädor. Några av de sadelmakare jag varit i kontakt med angående detta, har sagt att det i princip är omöjligt till en rimlig kostnad. Så är alltså inte fallet, vilket är glädjande. Vill man ha ett 100-procentigt originalutseende, så kanske det blir något dyrare. För mig räcker det att det är ett originalliknande utseende och att grejorna håller.

                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.