Stänkskydden…

Forum Övrigt SSR Stänkskydden…

  • Detta ämne har 10 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2001-08-02 23:23 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11338
    cjm
    Deltagare

    Hej alla rallyentusiaster….
    Jag börjar så smått få ordning på åket,,, saknar dock fortfarande stänkskydden.
    Är det någon som har någon bra ide hur de skall sitta och var man kan få tag på gummi som är lämpligt att använda. Det skall väl vara lite större och fladdrigare än standard eller ?
    Ska men ha sprutskydd bakom framhjulen också ? Hur var det på den gammla goda tiden på V4órna. 😮

    #79494
    eriks
    Deltagare

    Thought about installing some ”stänskydden” at the front wheels of my rallye-V4, too.
    The works-cars did not have that, as far as I know, but the finish blue&white rallye-cars had mudflaps behind the front-wheels.
    I think that is better, otherwise the plate behind the frontwheel will be blasted away after some time…

    #79495
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Right so Erik! I used big flaps from a Volvo truck at the front wheels. No problem with massacred lower door parts and body.

    Picture at:
    http://home.swipnet.se/~w-112509/saab/cjm504/oncar3.jpg

    /Bengt

    #79496
    cjm
    Deltagare

    Thank you for your points….
    But I can´t use Volvo flapps….. over my dead body. I my prefer the ones from Scania then…
    Anyhow, I thought they hade some flapps even under the car, more in the middle or right under the seats…. do you have that ?
    What have you done for the backwheels ? Volvo mudd-flapps or…
    In the rally book of rouls,, it seams to be a need to have quite wide muddflapps, since there is a roul of limitation for how wide they can be.

    #79497
    eriks
    Deltagare

    The normal Saab 96 V4 have small mudflaps in front of the rearwheels, directly behind the points for jacking up, and big flaps behind the rearwheels(with Saab-aeroplane-logo till 1971, then only Saab).
    I have these normal mudflaps on my car, but as I said, I will install some on the frontwheels,too.But not from a Volvo!
    You can buy mudflaps from rallye-shops, they have them in different colours.
    But I don’t know if there is a limitation in the width….But I will check that with our German-Rallye-Rules.If I know more, I will tell you(those rules are the same in most countries).

    Erik

    #79498
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    It´s always nice to throw some dirt on Volvo

    In the back I have original flaps.

    De svenska reglerna finns på:
    http://www.sbf.se/pdf/RY_REGLER.pdf

    Citat:

    Stänkskydd:
    Obligatoriskt enligt nedanstående regler.
    Får endast monteras vinkelrätt mot bilens längdriktning.

    – Måste vara tillverkade av flexibelt material.

    – Måste täcka hjulets bredd, men det måste vara en öppning på minst en tredjedel av bilens bredd mellan stänkskydden bakom resp. fram och bakaxel, (se skiss i GT 8).

    – Det måste vara en öppning på minst 20 cm mellan vänster och höger stänkskydd framför bakaxel.

    – Det får vara max. 10 cm mellan stänkskyddens nederkant och marken vid stillastående bil och ingen ombord.

    – Grusprutskydd:
    Det är tillåtet att montera grussprutskydd för golv, (se skiss i GT 8).
    Om bilen förses med detta skydd ska det monteras anslutande till golvet, (balkarna under detsamma)och får ej hänga ned i någon ända. Maximalt bakåt till hjulcentrum och inte utanför, (upp på),sidorna.

    Detta extra skydd är ett nationellt tillägg och får således inte vara monterat på bilen vid tävlingar utanför Sverige ej heller vid deltagande i FIA-mästerskapstävlingar dvs Svenska Rallyt och South Swedish Rally. Materialet i detta grussprutskydd är fritt, dock får det ej vara av metall.

    Slut citat.

    /B

    #79499
    kalle
    Deltagare

    Tja…….Jag tänkte svara på det jag känner till…..jag kikade i pappas gamla fotoalbum från den gamla goda tiden när han körde rallycross…där fanns det bild på stig blomqvist och på hans fabriksmålade V4:a..på det fotot hade han hade stänkskydd endast i bak …//Kalle

    #79500
    mats a
    Deltagare

    Jag har monterat egenhändigt tillskurna stänklappar av gamla gummimattor från Ford. Materialet är mjukt att bearbeta samtidigt som rutmönstret stagar upp bitarna. Mattor som läggs i bak är ofta fyrkantiga och lätta att forma. Fungerar utmärkt men har lite karaktären av taxöron (fladdrar i full fart).

    En förare tipsade mig om att den typ av plastsjok som används vid kabeldragning (för att markera kabeln) fungerar bra. Lite styvare, blir fort slitet.

    #79501
    cjm
    Deltagare

    Mats,, tack för ditt tips om mattorna..
    Jag skall prova med sådana, det är ju inte så dyrt heller. Vände du rutorna innåt i skärmarna eller tog du släta sidan innåt?
    Det sistnämnda borde vär vara det bästa eller ?

    #79502
    anonymous
    Deltagare

    Jag for till min lokala däckfirma & fick tag på lastbilsstänkskydd. Det var bara lite reklan på dom som tur var, och den sidan vände jag mot hjulen till. Dessa brukar även finnas i några olika färger, så hoppas att ni finner något som passar er om ni väljer denna metod

    #79503
    jrt
    Deltagare

    Jag har stänkskyddsmatrial i gult, blått, vitt, rött och svart för 100:-st räcker till 2 hjul + en rackans stor 5″ varvräknare VDO ny med växellampa som jag vill ha 1300 för ord pris 2800
    MVH
    Roger
    0225-157 34
    070-646 94 30
    jrt@swipnet.se

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng