Startmotorn bara klickar
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Startmotorn bara klickar
- Detta ämne har 12 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2014-02-16 01:26 av
saabcustom.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Jag fick först problemet att startmotorn bara var heldöd. Inget klick, ingenting. Efter att ha konstaterat att batteriet var ok så drog jag åt anslutningarna till startmotorn. När jag drog åt jordanslutningen så gick bilen igång. Underbart, felet fixat, tänkte jag.Nähädu. Jag blev stående på stan med samma fel. Stendöd. Hade med mig blocknyckeln och drog åt jordanslutningen lite till. Inget resultat. Banka på startmotorn. Inget resultat. Bogsera hem.
Köpte en xtra jordkabel som jag dragit dit med bra kontakt. Nu klickar startmotorn! Alltså, det verkar som att jag har fixat ett fel men fortfarande har ett annat :sad
Så länge jag håller startnyckeln i startläget så klickar det, klick klick klick.
Som sagt, det är inte batteriet – har provat ett annat. Har även provat dra runt motorn för hand i olika lägen. Ingen skillnad.
Så det är väl inget annat att göra än att plocka loss startmotorn? Verkar lite bökigt att komma åt den undre bulten… Eller borde jag börja med att plocka loss solenoiden?
Lite nyfiken bara, vad är skruven mitt på startmotorn till för?
(varför visas inte bilden när man lägger in så här?)
Tacksam för råd!
februari 4, 2014 kl. 00:21 #752455 spänn på att det är kolen i startmotorn som behöver bytas.
Solenoidens draglindning brukar få jord via startmotorn (sålänge den står still). Om kolen är dåliga så drar inte solenoiden ordentligt och startmotorn får ingen ström. Att den bara klickar beror isåfall på att det bara är hållindningen i solenoiden som får ström. Den orkar inte dra utan just bara hålla solenoiden dragen. Detta resulterar just i ett litet klick. Ofta funkar det att, medan man har nyckeln i startläge, att få startmotorn att snurra genom att massera startmotorn med en hammare. Men då får man ha låååååånga armar, eller vara två.Lycka till / Kenth
jag har kol…..
du lär bort med hela startmotorn och ta isär den. Visst kan man byta kolen enkom men de flesta mår bra av lite allmän rengöring och koll av tex bussningar. Ingen direkt raketforskning men man får ju hålla koll på hur det sitter ihop.
Den stora skruven på själva huset är till lindningarna men de behöver du inte röra.Fast varför har du en batterikabel sitter på innersta startmotoranslutningen? Det är utgången på solenoiden och går ner till elmotorn. In på solenoiden är den översta, där ska du ha batteriström.
@Stefan wrote:
jag har kol…..
du lär bort med hela startmotorn och ta isär den. Visst kan man byta kolen enkom men de flesta mår bra av lite allmän rengöring och koll av tex bussningar. Ingen direkt raketforskning men man får ju hålla koll på hur det sitter ihop.
Den stora skruven på själva huset är till lindningarna men de behöver du inte röra.Tack för rådet!
februari 4, 2014 kl. 22:13 #75825Samma hände mig på min 900i 8v för några veckor sedan då det var kallt och snöigt en morgon. Jag ”hamrade” litet på startmotorreläet och sedan startade den. Ingen aning om vad som var fel eller varför det funkade igen, så jag skall följa tråden och lära mig något nytt!
99 -77 luftfjädring och förgasare
900i 8v -88 finbil
9000 2.0t -98 trimmad bruksbilSå här ser kolen ut. Jag vet ju inte hur det ska se ut men helt nernötta är de ju inte?
Däremot så har vi en potentiell kortslutning i ena ledningen mellan kolen och lindningen. Det såg verkligen ut som att ledaren låg mot metallhöljet (uppe i vänstra hörnet på bilden):
februari 16, 2014 kl. 01:26 #173232Mjae, kolen ser inte direkt långa ut. Möjligen är det så att kolen kärvat fast i kolhållarna och p.g.a. det givit dålig kontakt. Det hela ser lite ….sådär… ut.
Vore jag dej skulle jag satsa på en rejäl rengöring OCH kolbyte när du ändå har delarna isär…
/ Kenth
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.