Startproblem

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • maj 13, 2017 at 07:58 #430129

      Har en v4 79 som startar direkt på startgas och efter att ha startat den på startgas tre gånger hoppar den igång utan startgas och och går riktigt bra så länge den sedan är varm är det inga problem att starta och stänga av. Men blir den kall igen startar den ej .
      Jag misstänker automatchoken hur kollas den lättast. Kan man bygga om denna solen förgasare till manuell choke?
      Mattias

        maj 13, 2017 at 19:36 #430149

        Fungerar acc-pumpen?

          maj 14, 2017 at 10:19 #430188

          Jag skulle föreslå bränslepumpen jag tror att backventilen i pumpen är defekt och att det bränsle som finns i slangen rinner tillbaka till “tanken” och när du försöker starta bilen så hinner/orkar inte pumpen trycka fram bränsle.

            maj 14, 2017 at 14:39 #430201

            Mattias du kollar lätt om automatchoken fungerar, du tar bort luftburken och när mortorn är kall så trampar/vrider du gasen i botten och då ser du om chokspjällena stänger helt om inte så lossa den runda “dosan” med 2 kylvattenslangar se bild nedan du kan först försöka med att bara vrida den fram
            och tillbaka och se om chokspjällena stängs. Hjälper inte det så får du lossa “dosan” helt och se vad det är som kärvar.

            Jag tror inte det är nogon backventil till bränslepumpen som är felet då den borde starta på bränslet som är i flotörhuset.

            Kolla även acc-pumpen när du har luftburken lös, när du gasar fullt så skall en bränslestråle synas om du håller upp chokspjället om inte du ser någon bränslestråle så får du titta om acc-pumpen rör på sig. Om du ser att pumpen rör sig men det kommer inget bränsle då får du öppna förgasaren och se att inte kulan som jobbar som backventil inte ligger i flotörhuset det gjorde den på mitt senaste köp V4 -78

            Vet inte om du kan se kulan på bilden men den ligger där i all smet där ligger även den lilla pluggen som ska se till att kulan ligger på plats. Pluggen har mm gängor kommer inte i håg men kanske 4mm. Kan stark rekomendera någonform av bränslestabilisering jag använder själv FUEL-FIT 250ml från B&S och dessa köper du hos närmaste skog & trädgårdshandlare, Fuel Fit har den egenskapen att du kan använda handelsbensin men att den blir lagringsbeständig upp till 3 år i stället för 3 månader som alla kanske redan vet så är det alcoholen i bränslet som är den största boven till förgasarproblem. Alcohol är aggresivt mot både gummi och metall samt att den draråtsig vatten som du klart och tydligt ser i min förgasare.

            Om du öppnar upp förgasaren kolla då även om axeln som sitter bredvid flotören är ledad uppåt/nedåt den öppnar och stänger “beriknings ventilen” i botten på flotörhuset

            Lycka till

              juli 2, 2017 at 22:40 #432325

              Automatchoken verkar vara felet nu startanden och går ganska bra, finns det något bra sätt att fintjustera gången med blandningsskruv och tongångsskruven ?
              Jag tycker den går lite högt på tomgången men vrider jag ner tomgångsskruven lite så dör den när jag bromsar har därför blivit tvungen att vrida upp igen.
              Någon som har tips?

                juli 3, 2017 at 13:34 #432365

                Blandningsskruven justerar du ner så långt det går utan att den börjar hacka ner du snabbt trycker ner gasen vid belastning.
                Om du inte lyckas justera ner tomgångsvarvtalet med tomgångsskruven kan tomgångsmunstycket vara igensatt så att motorn måste ha grundgas för att inte stanna.

                96 V4 1975 ”Bollen”
                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                  juli 27, 2022 at 22:38 #495914

                  Hejsan 🙂
                  Väcker liv i denna gamla tråd eftersom jag har påminnande problem med min Saab 96 1978 med “SOLEX TDID 32/32” förgasare som har lösa delar i flotörhuset varav jag ej vet vart dessa skall sitta .
                  Tog av locket på förgasaren eftersom den blir dränkt av bensin då det sprutar bensin ur röret på ( Bild 1), trots att nålventilen till flotoren verkar hel .
                  Såg rent och fint ut nere i flotörhuset (Bild 2)
                  Men nere i flotörhuset låg det en liten stålkula samt en kon som ser ut att ha invändiga gängor i ena ändan (Bild 3)
                  Har letat på nätet m,m efter sprängskisser och dyligt men får inte svar på vart kulan och hylsan skall sitta ?

                  1

                  2

                  3

                  Attachments:
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.