Startproblem.

Forum Modellspecifika forum OG900 Startproblem.

Detta ämne innehåller 8 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-12-05 18:58.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #438622

    Jan Olofsson
    Deltagare

    Hej!
    Jag har en Saab 900i årsmodell 1988. Alltså med en mekanisk insprutning.
    Mitt problem är att starta bilen kall.
    Den startar direkt, men går bara några sekunder sedan är det stopp.
    För att sedan få i gång den får man försöka länge. Efter många försök går den igång, men går då väldigt dåligt, orent. Man får rusa bilen för att hålla den vid liv. Efter ett tag går den fullständigt normalt, och inga problem att starta bilen varm.
    Jag har sett över vakuumslangarna som verkar vara ok.
    Jag fick tipps från en gammal Saab reparatör att hälla i något STP liknande vätska i tanken vilket inte har hjälpt.
    Snälla, är det någon som har något tipps?
    Med vänlig hälsning Jan O

    #438653

    saabaero
    Deltagare

    Rengöring av spridarna brukar ofta behövas på dessa. Jag tycker det brukar funka bästa att ta loss spridarna och blåsa dom med tryckluft och gärna nån form av rengöringsvätska.

    Nu tror jag mer på att felet ligger i någon av kallstartprylarna.
    Termotidkontakten och styrtrycksventilen är klart misstänkta men såklart även kablage/matningar till dessa.
    Gör även en översyn av slangar mm så du inte har nån luftläcka som spökar.

    #438660

    Jan Olofsson
    Deltagare

    Hej!
    Tack för svaret.
    Jag har som första åtgärd tvättat och blåst spridarna noga, vilket inte hjälpte.
    Jag såg att klubben säljer termotidkontakter se bild: 8436-3-836136.jpg för 650 kr.
    Jag antar att den sitter, se bild IMG_4346.jpg?
    Kanske skulle jag börja med att byta termotidkontakten.

    Är styrtrycksventilen bild IMG_4345.jpg?

    Om man nu byter ut dessa delar. Kan det påverka andra inställningar i insprutningssystemet?
    Med vänlig hälsning Jan Olofsson Tvååker

    Bilagor:
    #438665

    Jan Olofsson
    Deltagare

    Här kommer en bild till / Ja O

    Bilagor:
    #438675

    Jan Olofsson
    Deltagare

    Hej!
    Nu har jag hittat termotidkontakten. Det skall vara den vänstra enligt bilden.
    Jag testade den med motor kall och då är kontakten öppen. Jag tror den skall vara sluten vid kall motor. Eller?
    Det finns en del att läsa här om detta, viket inte alltid är så lätt att förstå av en amatör:
    https://es.scribd.com/doc/236223223/Saab-2-3-240-Insprutningssystem-CI
    Med vänlig hälsning Jan Olofsson Tvååker

    Bilagor:
    #438696

    saabaero
    Deltagare

    Som det star I den info du länkade till ska termotidkontakten släppa igenom ström under en kort tid om tempen är under 45°.
    Är den som I ditt fall öppen vid kall motor har du ett fel där.

    Bild 1 = Kallstartventil (spridare)
    Bild 2 = Taktventil (endast katbilar)
    Bild 3 = Termotidkontakt
    Bild 4 = Ser ut som tempgivaren I termostathuset ?!?

    Hos Speedparts finns några av dessa givare och vissa är ganska billiga också 🙂
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/elektriskt/givare-och-sensorer/
    Är väl inte helt solklart vilken du egentligen behöver

    #438700

    flaset
    Deltagare

    Som det star I den info du länkade till ska termotidkontakten släppa igenom ström under en kort tid om tempen är under 45°. Är den som I ditt fall öppen vid kall motor har du ett fel där.
    Bild 1 = Kallstartventil (spridare) Bild 2 = Taktventil (endast katbilar) Bild 3 = Termotidkontakt Bild 4 = Ser ut som tempgivaren I termostathuset ?!?

    Njaaa….

    Bild 3 = Termokontakt/Termostat som jordar decelerationsrelä och Lambdastyrdonets pinne 12 under 25 grader C.
    Bild 4 däremot, kan mycket väl vara termoTIDkontakten.
    Motortempgivaren är ju mycket mindre och saknar kontaktdon;
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/929396/elektriskt/givare-och-sensorer/108291_9108291.html

    Se över kretsen via Termokontakt 99 & Termotidkontakt 92 som jordar kallstartsventilen (bild 1).

    mvh
    Andreas J

    #438707

    Jan Olofsson
    Deltagare

    Hej!
    Enligt bild på sidan 240-41 se:
    https://es.scribd.com/doc/236223223/Saab-2-3-240-Insprutningssystem-CI
    Skall termotidkontakten vara den vänstra 2 (92)
    Jag var i dag på Walters bildelar och köpte en sådan (50kr)
    Vid test hemma i köket visade den sig vara öppen slutning hur mycket jag än värmde. Har den samma fel som min egen?
    Den ser ut som den bifogade bilden.
    Tacksam för alla svar
    Med vänlig hälsning Jan Olofsson

    Bilagor:
    #438720

    saabaero
    Deltagare

    Gick nog lite för snabbt i morse 🙁
    Termokontakten är helt klart den på insuget. (Termotidkontakten flyttade tydligen till termostathuset 1986 (sif 240-7). Undrar om inte den satt i insuget på tidigare bilar ?
    Bild 4 verkar vara den extra termokontakten som katbilar har.
    Tempgivaren för instrumentet är den tredje givaren i termostathuset och den som flaset länkade till.

    Termotidgivaren funktion beskrivs på sid 240-7 och enligt den verkar din nya också vara kass. Du kan ju för säkerhets skull prova att kyla den lite ifall tempgränsen (35°) är lite tveksam.
    I felsökningssyfte kan du prova att koppla ihop kablarna när du startar för att se om det blir någon skillnad.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.