Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Startproblem
- Detta ämne har 14 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2009-10-06 02:11 av .
- FörfattareInlägg
- 1 september, 2009 kl. 17:41 #20718
dawa70
DeltagareHejsan,
vill ha råd och hjälp med följande. Skulle åka en tur i veckan, startade som vanligt med lite utdragen choke. Motorn hoppar igång som vanligt, skjuter in choken när motorn blir varmare, allt bra. När jag sen ska åka iväg, några minuter senare, ger jag gas och motorn dör och går illa, skjuter några gånger och sen är den tvärdöd. Den tänder inte alls..har kollat följande:Bränsle till förgasare, u.a.
Munstycken och övrigt i förgasaren, u.a.
Tändspole, ger enligt mina mätinstrument full effekt.
Bytt fördelarlock och rotor.
Stiften är dyngsura.
Ström ut till stiften, ligger på mellan 10-11 volt, vet ej om det ska vara mer än så? Stiften är en månad gamla.
rätt elektrodavstånd.
Brytare är luddiga men numera filade jämnt och fint. Kondensator, hur mäter man att den är okej?Så vad är det som har hänt? Jag har inte meckat tidigare med någonting, utan den har bara gett upp. allt övrigt är som vanligt. Kolvarna rör sej felfritt, inte något missljud i motorn för övrigt. batteriet nyladdat.
Enligt min kunskap är att om det kommer bränsle/luft fram till cylindern och Gnista finns fram till stiften så borde allt fungera men varför gör det inte det nu?
Har tyvärr inte några andra stift att byta till men det kan väl inte vara så att alla stift plötsligt har gett upp?
Jag finner inte något råd som hjälper mej i min kontaktkrets,så nu lägger jag över problemet till er som är sakkunniga i frågan.
Tacksam för era tips på vad problemet kan vara. Ska byta brytare och kondensator. Finns det elektroniskt tändsystem till denna modell? Fungerar det bättre?1 september, 2009 kl. 18:28 #144825saabsport
Deltagarebyt kondensatorn också. den är så pass billig att det nästan kan tyckas ”onödigt” att mäta den 🙂
enligt mig,iallfall.
Hoppas du hittar lösningen!
1 september, 2009 kl. 20:06 #144827ingvar k
DeltagareLite oklart för mig om du har du gnista vid stiften? Om du har gnista vid rätt tidpunkt och bränsle till motorn så borde ju motorn gå. Att motorn plötsligt lägger av tyder ju på ett tändningsproblem.
Får du gnista vid tändspolen om du drar ut kabeln några, kanske 5 mm? Har tändinställningen ändrats, klämskruven lossnat så att fördelaren vridit sig? Fel på kuggdreven i fördelaren eller på vevaxeln är nog lite långsökt.
Som sagt byt brytarspetsar och kondensator2 september, 2009 kl. 10:32 #144851dawa70
DeltagareHejsan,
Tack för alla råd, ska dyka ner i motorutrymmet på eftermiddagen.Jag har alltså mätt så långt som till tändningskablarna till stiften, där är det cirka 10 volt, ska det vara högre spänning där?
Tändspolen ger full effekt, 19-20 tusen volt enligt mätinstrumentet, likaså ner i kabeln till kolstiftet i toppen på fördelarlocket, men sen är det något som är fel.
Tändinställningsläget har inte rubbat sej, fästskruven är åtdragen, kuggdreven är lika fräscha som de på vevaxeln, så det är ju inte felet.
Ska byta kondensator och brytare och se vad som händer.
Märkte ytterligare ett fel som inte har varit tidigare, när jag klämmer fast fördelarlocket med klämmorna och sen låter tändningen med startmotorn arbeta så rör sej hela fördelarlocket, rotorn skaver hårt på ett av stiften i locket och de andra är relativt orörda och så har det inte varit innan stoppet. Men krävs det inte mycket kraft för att rotoraxeln ska bli sned? Har en till fördelare liggandes.
Jag ska fortsätta leta efter orsaken, men att det är tändning på något sätt det är fel på är ju helt klart.
Tack för alla svar, mera är hjärtligt välkommet.
mvh Danne W.
2 september, 2009 kl. 10:49 #144853axelg
DeltagareHej Danne,
Nu har jag inte meckat mycket 2t men symptomen är väldigt lika de jag fick på v4n när kondensatorn var dålig..
Har du ordentlig jord till motorn?
Hoppas det hjälper.
Mvh2 september, 2009 kl. 15:28 #144867dawa70
DeltagareHar beställt brytare och kondensator, det ska jag få på fredag så helgen kanske är räddad.
Tycker förstås att det borde ha kommit i etapper och inte bara lagt av pang bom?men tack för tipsen.
mvh Danne
17 september, 2009 kl. 19:23 #145484dawa70
DeltagareJa nu ger jag upp, snart är bilen billig, har bytt precis allt och satt tillbaka det som det satt……fortfarande inte ett liv förutom att det är full effekt i stiften, har gnista på allt.
Sen om det är något mer, vet jag inte. men nu är stift kablage fördelarlock rotor kondensator och brytare bytta.tycker att det borde misstända om inte det tänder…….ordentligt.
Jag vet faktiskt inte vad det är och alla tips jag har fått härute har jag provat och den är lika död som tidigare…….En mekarkväll till sen så vet jag inte bättre råd än att bärga den och köra den till någon som kan kika på allt……
Men tack för alla tips……17 september, 2009 kl. 20:22 #145491Morten S.
ModeratorHar du forsøkt å taue den i gang? jeg har vært borte i noe tilsvarende en gang, og etter maaange startforsøk så fikk jeg rådet om å prøve å taue (bogsere?) den, og etter noen hundre meter startet den, og gikk lenge etter det.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tid17 september, 2009 kl. 20:28 #145492dawa70
DeltagareDet har jag inte provat på men imorgon ska det gås igenom allt igen…..
tack för tipset….
17 september, 2009 kl. 20:48 #145496matthias r
DeltagareProva med en annan fördelare. Det verkar ju himla skumt det du beskriver om den ojämna hårda påfrestningen som sker mot lockets kontaktytor. Likaledes kan isolationsdefekter på lågspänningskablaget (alltså brytarens/kondensatorns kablar)
störa tändningen maximalt.Verkar allt helt schysst och felfritt i tändningsvägen och ändå inget tvåtaktsljud?? Attack på bränslesidan!
Nålventilen i förgasaren kan ha fastnat i öppet läge. Orsakerna till det är flera, bla kan en skräp-partikel kommit in i den och förhindra att den stänger av bränsletillförseln då så ska ske (= när flottören når den). Är nålventilen stadigt öppet ”forsar” bränslet in i motorn, du kan ha hur bra och korrekt tändgnista som helst, den surar ändå ner sig maximalt. Om felet kan uppstå under körning? Japp, har varit ute för detta 2 ggr, i o f s på V4 men symptomen blev desamma.Lossa flottörhuslocket, skruva ur nålventilen och blås den ren. Kolla så flottören verkar schysst. Skruva ihop. Se till att ha torra tändvilliga stift. Första startförsöket kan nu ta några sekunder då flottörhuset ev. måste fyllas upp.
18 september, 2009 kl. 07:15 #145504dawa70
DeltagareOkej tack för det rådet, jag ska prova allt idag.
jag återkommer med besked hur det går med allt….
18 september, 2009 kl. 14:03 #145516dyrvold
Deltagareförstod dig inte riktigt men ta lös 2:ans tändstift och jorda mot topplocket samt vrid på startnyckeln.
Kommer det gnista?
Ja = slå i en kapsyl bensin och skruva tillbaka och starta, hostar den till och där kontroll förgasare. (förutsatt att du har rätt tändföljd och satt fördelarlocket åt rätt håll)Nej = kontrollera kondensatorsladdens infästning till fördelarhuset, där skall det sitta fiberbrickor så att det ej jordar mot huset. jordkabel mellan batteri och motor (lossa putsa skruva tillbaka)
5 oktober, 2009 kl. 11:39 #146231dawa70
DeltagareHejs,
Återkommer igen med samma resultat trots alla tips och råd, den tänder inte på alla cylindrar, 1ans cylinder tänder dock nu, efter startförsök kommer det rök ur cylindern när stiftet plockas bort men det är även ett vitt skum i cylindern.
Tändföljden är väl 1-3-2 och den bakre cylindern är 1an? Hur ska kablarna sitta på fördelarlocket? vilket håll snurrar rotorn åt?Ska testa om gnista kommer.
Har i det sista försöket fått råd att köra cylindrarna lite mer torra med bränsleledningen borttagen, för att för mycket bränsle kväver ev gnista.tändkabel från tändspolen bortmonterad samt stiften urplockade. Har även mätt bränslenivån i flottörhuset och den ligger på 20 mm. hela förgasaren är isärmonterad och renblåst, endast några munstycken var belagda med en vit oxid(aluminium oxid?).
Så nu är jag på ruta ett igen, men de sista tipsen ska jag oxå testa, det börjar kännas lite hopplöst får jag faktiskt erkänna.Mer råd är välkomna som alltid.
mvh Danne W.
5 oktober, 2009 kl. 12:45 #146232phermansson
DeltagareTändföljden är 1-2-3, se http://saabklubben.nu/?q=sv/node/120
”Tvåans tändkabeluttag kommer sedan efter fördelarmarkeringen, (rotation medurs). Kolla att rätt tändföljd föreligger enligt 1-2-3, men det är ju enkelt att se efter du placerat tvåan.”6 oktober, 2009 kl. 02:11 #146255kaparn
DeltagareDet funkar inte hundra men man kan i trängda lägen snabbtvätta sura stift med bromsrengöring eller startgas.
Och mitt standardsvar när en TT inte vill starta som den ska, ta av slutljudämparen och pröva utan. Det är faktiskt inte ett ovanligt fel att dämpen blir full med sot och olja det står tom i instruktionsboken att den måste sotas ibland. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.