Startproblem 900 årsmod 90

Forum / Övrigt / Allmänt / Startproblem 900 årsmod 90

• Författare

Jag har två 900:or varav den ena trilskas. Ibland händer ingenting när man vrider om nyckeln. Efter ett par startförsök hoppar den till slut igång utan synbar anledning. Generatorn laddar 14v. Batteriet är i god form. Tändningslåset verkar också ok eftersom stereon slutar låta när man försöker starta. Måste det vara startmotorn som krånglar? Kan det vara något annat? + kabeln hade avbränd isolering ca 10 cm från startmotorn, kan det vara pga kortis i startmotorn kanske? Jag bytte + kabeln men nu har den krånglat igen.
      Nån som har ett tips?

maj 14, 2003 kl. 20:13 #83134

Du hade ju en till, ta den!

Skämt åsido, hoppas nån kan hjälpa dig!

Mvh Petter

maj 15, 2003 kl. 06:54 #83135

Tack, det är ju precis vad jag gör också. Men iof så har den andra aldrig fallerat helt, utan gått igång efter ett par ljudlösa försök. Man kan ju alltid lämna in den på verkstaden också, men det kan ju kosta hur mycket som helst för dem att byta det ena efter det andra.

Anonym
            maj 15, 2003 kl. 11:25 #83136

Hej1

En teori:Den avbrända isoleringen talar ju för att ditt fel ligger i startmotorn nära kabeln. Endera har Du en högohmig anslutning till manövermagneten som genererar värme eller också är kontakterna i manövermagneten dåliga.
            Detta förekommer på äldre 900:or (före -85) som har startmotorn utan växel (placerad till höger i motorrummet, under avgasgrenröret).
            Jag tror att de nyare är byggda på liknande sätt.

MVH/Gunnar

maj 15, 2003 kl. 12:26 #83137

Det kan också vara dålig jordning av startmotorn, tex om det är väldigt oljigt där startmotorn är skruvat i motorblocket, så att det blir dålig kontakt. Testa att lägga en startkabel mellan batteriets minuspol och nån metalldel direkt på startmotorn. Testa också med kabel mellan batteriets pluspol och startmotorns kontaktström respektive strömmatning, så du kan lista ut om det är kontaktströmmen som inte kommer fram, eller om det är strömmatningen (grova kabeln) som inte räcker till.

Om det är kontaktströmmen som inte kommer fram så är det ju inte fel på startmotorn, utan någon annanstans. 900 har ett litet skarvhus som sitter nära huvudbromscylindern och säkrningsdosan, det kan ibland bli ergat och glappt, därigenom går kontaktströmmen till startmotorn.

Jag har haft ett liknande fel som jag höll på att bli vansinnig på, det var tändningslåset, men ändå inte. Det var inte fel på själva tändlåsets kontaktdel, och inte på låset heller, däremot hade de små kuggade mekaniska detaljerna som förbinder låscylindern med tändlåskontakten blivit så slitna att de inte drog med tändlåset ända till startläget alla gånger. Det började hända sällan, men efter ett par månader var det så glappt att man nästan aldrig kunde starta bilen.
              Min bil har automatlåda, så jag misstänkte först startspärren som gör att man bara kan starta i läge P eller N, men det var inget fel mes den alltså.

Dessvärre tvingas man riva ur halva inredningen för att ta loss tändlåskontakten (sitter skruvad underifrån inuti växelspakskonsolen), när man väl fått lös den märkte jag att bilen alltid startade när man vred runt kontakten med en liten skruvmejsel, men den startade inte när man vred runt den med tändningslåset och dess mekaniska detaljer.

Lycka till, och hoppas du slipper riva halva inredningen.

maj 15, 2003 kl. 12:31 #83138

Jag vill tillägga att på min med glapp ”tändlåsmekanik” så vreds låset med tillräckligt långt för att bryta ström till tex. stereo, men inte tillräckligt långt för att ge kontaktström till startmotorn.

maj 15, 2003 kl. 13:24 #83139

Tack för förslagen. En fråga: Om det skulle vara tändlåskontakten, då borde väl inte bilen i övrigt reagera som om den skulle startas, dvs stereon slocknar, ljuset på bilen går ner i styrka, osv?

maj 15, 2003 kl. 13:25 #83140

Jaha, det sista inlägget såg jag inte. Alltså kan det tydligen vara tändlåstet trots allt.

maj 17, 2003 kl. 16:43 #83141

Hejsan!!
                      Jag vet inte exakt hur det är kopplat, men att stereon tystnar när du skall starta beror nog på att kontakten lämnar det läget (normalt tändnings/körläge) och inte på att den är i startmotorläge. Det kan alltså vara så som beskrivs tidigare att tändningslåset inte ”når fram” till startmotorläget.
                      ”Tobbe”

maj 19, 2003 kl. 20:01 #83142

Bara undrar om man skulle kunna testa låset genom att hålla en testmejsel mot + kabeln vid startmotorn när man vrider om nyckeln. Om ström matas fram till startmotorn, men att startmotorn klickar, då borde väl tändningslåset vara ok, eller är jag ute och cyklar?
                        Jag tänkte plocka en ny startmotor på en skrot, så det är ju inte så mycket pengar inblandat, men jobbet kan man ju tänka sig att slippa om det inte är den.

maj 20, 2003 kl. 13:45 #83143

Ja, om tändlåskontakten fungerar som den ska så bör du kunna mäta att spänning kommer fram på startmotorns kontaktledning.

Du kanske också kan höra om startmotorns magnet slår till. Tänk på att magneten jordas på samma ställen som själva startmotorn, så testa spänningen på kontaktledningen BÅDE mellan kontaktledning -> godset på startmotorn och mellan kontaktledning -> batteriets minuspol. Det kan ju vara jordfel någonstans som gör att det inte funkar även om du får + spänning på kontaktledningen.

Men visst, sannolikt är det ju startmotorn som har gett upp om du får kontaktström som du ska…

Anonym
                            maj 23, 2003 kl. 20:13 #83144

Höll på med en 900:-86 nyligen med typ samma fel. Rev dän startmotorn å testade på bänken – då funkade startmotorn, men inte i kärran. Efter mången provning fram å åter mä byte av jordfläta och polering av solenoiden funkade dä som dä skulle. Har sett även på andra kärror att solenoiden kan bli känslig mä smutsen (läs milen/åren)
                            // Mas

juli 13, 2003 kl. 20:52 #83145

Tänkte bara tacka för alla tips. Nu kan jag nog säga att det var startmotorn. Bytte den och nu ett antal veckor senare så har den fortfarande inte klickat en gång.

Nån som känner nån som är duktig på rost och lack i Nacka/Värmdö?

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.