Startproblem: behöver lite råd

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Startproblem: behöver lite råd

  • Detta ämne är tomt.
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #483892
    Tomas
    Deltagare

    Min jubbe har alltid startat utan problem, varm som kall, även efter vintervilan har den gått igång på ett kick. Men nu står den här på uppfarten och vill inte gå igång. Eller snarare: den startar men dör direkt – trots att den får bensin (det är inte soppapumpen alltså). Det luktar också ganska mkt bensin i motorrummet – vilket det aldrig gjort förut, så jag gissar snarare att den får för mycket soppa än för lite. Årsmodell 80 så det är dubbelportsförgasaren med automatchoke. Jag kan lite grann om de här bilarna, men är sannerligen ingen mekaniker… 🙂 Tacksam för goda råd, om någon varit med om liknande startproblem.

    #483896
    Lsoderlund
    Deltagare

    Har du startat den enligt beskrivningen med kall motor.
    Har för mig att man skall trampa ned gaspedalen 2 ggr, och sedan starta utan att röra gasen. Om den har surat ned den så är det ju svårstartad, och ytterligare flipprande på gaspedalen gör ju bara saken värre.
    Sett över bränslefiltret? Dagens kassa bensin (om man ens kan kalla den det) löser ju upp gammalt skit i tanken och transporterar det vidare till filtren som sätts igen.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #483897
    Tomas
    Deltagare

    Ja, den startrutinen kan jag utföra i sömnen vid det här laget 🙂 Två tramp på gaspedalen. Men som sagt, den har alltid startat utan problem tidigare, nu tvärdör den efter 2 sekunder. Bränslefiltret har jag plockat av, det var rent o fint.

    #483898
    jorn
    Deltagare

    Kolla nålventilen. Om bilen stått hela vinteren kan den ha kärvat/hängt sig.

    #483921
    Tomas
    Deltagare

    Kolla nålventilen. Om bilen stått hela vinteren kan den ha kärvat/hängt sig.

    Tack för tipset! Får bara se om jag kan hitta den… 🙂 Men jag ska kanske förtydliga att jag har kört med bilen en tre-fyra veckor efter vintern, det är senaste veckan som den vägrat starta. Själva uppstarten efter vintern var helt problemfri. Men kanske kan vara läge att kolla nålventilen ändå.

    #483998
    Lsoderlund
    Deltagare

    Hur går den på lite startgas? Dör den lika lätt då?

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #484004
    Tomas
    Deltagare

    Hur går den på lite startgas? Dör den lika lätt då?

    Nej, startgas gör varken till eller från, samma sak händer, dvs den går igång men dör direkt 🙁

    #484005
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Kan det vara så att den dör så fort du släpper startnyckeln som då hoppar tillbaka till körläget ?

    Kan det i så fall vara så att du har ett förkopplingsmotstånd till tändspolen ?

    Detta motstånd kan förbikopplas när startmotorn går men när man släpper tillbaka nyckeln till körläget så skall primärströmmen till tändspolen gå via motståndet.
    Detta för att ge lite extra fart på gnistan i startögonblicket men sedan vid normal körning spara på brytarspetsarna samt att inte överhetta tändspolen.

    Om det är så på din bil så kan motståndet vara trasigt / avbränt eller en sladd i den kretsen ha hoppat loss.

    Har du en voltmeter / spänningsmätare så slå på tändningen och mät mellan batteriets minuspol och tändspolens anslutning 15, jag tror att den sladden är vit i original. Det är den som INTE går till fördelaren. Där bör du ha ca 12 Volt om det är riktigt.

    SAABoholic

    95 V4 Lhd -74 Indisk gul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Linearsport Sp -03

    #484009
    Tomas
    Deltagare

    Kan det vara så att den dör så fort du släpper startnyckeln som då hoppar tillbaka till körläget ?
    Kan det i så fall vara så att du har ett förkopplingsmotstånd till tändspolen ?
    Detta motstånd kan förbikopplas när startmotorn går men när man släpper tillbaka nyckeln till körläget så skall primärströmmen till tändspolen gå via motståndet. Detta för att ge lite extra fart på gnistan i startögonblicket men sedan vid normal körning spara på brytarspetsarna samt att inte överhetta tändspolen.
    Om det är så på din bil så kan motståndet vara trasigt / avbränt eller en sladd i den kretsen ha hoppat loss.
    Har du en voltmeter / spänningsmätare så slå på tändningen och mät mellan batteriets minuspol och tändspolens anslutning 15, jag tror att den sladden är vit i original. Det är den som INTE går till fördelaren. Där bör du ha ca 12 Volt om det är riktigt.

    Intressant! Jo, om den går igång alls så dör den så snart startnyckeln går tillbaka till körläget – så kanske kan du vara något på spåren! En granne som är bilmekaniker och bra på gamla bilar (dock ej specifikt Saabar) var här ikväll och kikade på den – allt verkar ok med förgasaren så han trodde att tändspolen är kass. Vi ska testa med annan tändspole imorgon, men ska absolut mäta spänningen också. Tack för tipset!

    #484085
    Tomas
    Deltagare

    Bara en liten uppdatering här om hur det har gått: det var tändspolen som var kass. Lite skumt kan jag tycka att den bara lägger av från ena dagen till nästa, men så var det i alla fall 🙂

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #484093
    Lsoderlund
    Deltagare

    Så kan det vara, jag åker alltid med en extra tändspole i bagaget efter att ha fått knas på en sådan under en längre resa. Kostar inte många pengar, och kan vara en räddare på vägen. Brukar även ha med mig en uppsättning tänd-delar (i tvåtaktaren även tändstift).

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    • Det här svaret redigerades för 15 minuter sedan av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.