Startproblem, (fråga om tändmodul) Bilen startar!

Forums Modellspecifika forum OG900 Startproblem, (fråga om tändmodul) Bilen startar!

This topic contains 13 replies, has 6 voices, and was last updated by 2011-02-10 10:28.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #24913

    phenix
    Deltagare

    Hej,

    Jag har en 900i 8v -89 som inte startar 😡 , var på jobbet och fixade till de ärgade kontakterna till bakljusen (har en sedan) och när skulle åka hem startade inte bilen.

    Startmotorn går runt. Har gnista på samtliga stift och det kommer soppa från spridarna när jag byglat bränslerelät och lyfter i vågskålen på luftmängdsmätaren.

    Har testat med nya stift samt bytt rotor och fördelarlock, har även lånat ett annat batteri.
    Tändkablarna (speedparts) är några månader gamla så det borde inte vara dom.
    Tänder inte på startgas.

    Jag har också testat att koppla bort kallstartsventilen och försökt utan något luftfilter.

    Tänkte nu testa att byta tändmodul och spole, fungerar det inte med en tändmodul från en -88a? Såg på mekonomens hemsida att det var olika tändmoduler till 88-årsmodell och 89.
    På skroten står det nämligen 2 -88or och tänkte då ta en tändmodul från en av dom.

    Tacksam för svar!

    #181620

    anderslindh
    Deltagare

    Kolla så inte bälgen/tjocka slangen mellan vågskålen och spjällhuset på insuget är löst utan helt tätt..
    Annars om det kommer bränsle och tändning är det väl bara kompet kvar men det låter osannolikt att det skulle försvinna sådär bara.. :/

    #181621

    longjohn61
    Deltagare

    Är tändmodulen paj så har man väl ingen gnista eller ❓
    Om du har gnista borde den tända på startgas tycker jag nog.Bytte en tändmodul för typ 3 veckor sen då fanns det ingen gnista på den bilen 😉

    Mvh Nisse

    #181639

    phenix
    Deltagare

    Hej igen,

    Jag har kollat gummibälgen och den verkar sitta bra.

    En på jobbet sa att även om man har gnista på stiften så är det inte säkert att gnistan är stark nog att starta motorn, det är därför jag tänkte testa att byta spole och tändmodul.

    #181640

    Beeos
    Deltagare

    Det är inte biltema tändkablar? Dom har vi hört ont om.

    #181642

    plankan
    Deltagare

    @phenix wrote:

    Har testat med nya stift

    Vad är det för stift och har du rätt avstånd på dom ❓

    #181645

    phenix
    Deltagare

    Tändkablarna är från Speedparts, vet iof inte kvaliteten på dom. Var på jobbet och mätte upp motståndet i tändkablarna och i tändkablarna till cylinder 1 och 2 var motståndet 3800 respektive 3700 ohm, (de övriga var ok) enligt Haynes-boken skall det vara max 3200 ohm. Hur stor betydelse har detta? det är ju ingen stor skillnad.

    Passade även på att mäta motstånden i primär och sekundärlindningen på spolen, 1 ohm på primärlindningen och ca 7000 på sekundärlindningen,
    vilket inte riktigt stämmer överens med värdena i Haynes. (värdena i Haynes är vid 20 grader och det är ungefär vad det är i hallen där bilen står)

    Så jag får väl testa att byta spolen, helt enkelt.

    Det är NGK tändstift och avståndet är 0.7 mm.

    #181646

    anderslindh
    Deltagare

    Motståndet i kablarna var visserligen ganska högt men det ska inte vara någon fara. Vet folk som kör med 5kOhm på stiften (R-stift) och har högre värde än så på sina kablar och den går bra 🙂
    Ser inte gnistan bra ut då?

    #181648

    phenix
    Deltagare

    Jo, gnistan ser väl rätt ok ut, den är lätt ljusblå, men det är ju svårt att avgöra.
    Den blev iallafall avsevärt bättre efter jag hade bytt rotor och fördelarlock.

    #181657

    longjohn61
    Deltagare

    Blir stiften blöta vid ett startförsök ❓

    Mvh Nisse

    #181660

    andersson__
    Deltagare

    Du har inte surat motorn riktigt? isåfall är stiften sönder, det kan vara synlig gnista då men räcker inte för starta. Hände mig för ett tag sen då jag haft ur fördelaren på min saab v4, satte den ett halvt varv fel och surade den rejält, sen när fördelaren hamnade rätt var motorn stendöd, hade gnista på stiften men det räckte inte för att det skulle starta, köpte nya stift och den starta direkt, dom tåler inte att bli riktigt dränkta.

    Jag hade testat med nya stift.

    #181661

    phenix
    Deltagare

    Tack för alla tips!

    Stiften blir blöta när jag försöker starta bilen.

    Tyvärr har jag redan testat med nya stift utan framgång, drog även runt motorn utan stiften i (utan bränslepumpsreläet) för att lufta ur bensin ur
    motorn innan jag satte i dom.

    #181782

    phenix
    Deltagare

    Tack för all hjälp!!

    Bilen startade idag! 😀

    Jag upptäckte förra veckan att fördelarlocket och rotorn var dåliga (dålig gnista på stiften men fin gnista då jag kopplade dom direkt till spolen), bytte dom och råkade sätta
    fördelar locket ett halvt varv fel. Förra onsdagen var en fd bilmekaniker på jobbet för att serva trucken, han upptäckte då felet, slet loss tändkablarna, vred fördelarlocket och
    lyckades inte placera en enda av tändkablarna rätt (trots hjälp av instruktionsboken). 😯 I min enfald tog jag ju för givet att han hade satt dom rätt…
    Upptäckte det idag, (efter att ha bytt både tändmodul och spole utan framgång), placerade dom rätt och bilen startade direkt! 😀

    (visserligen är kallstartsventilen fortfarande bortkopplad men jag skall testa med den i lite senare)

    #181783

    plankan
    Deltagare

    @phenix wrote:

    råkade sätta fördelar locket ett halvt varv fel.

    😯 Det skall man jo inte kunna egentligen –
    då det finns en “styrtapp” 😕

    Men trevligt att du fick liv i han igen 🙂

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng