Startproblem, (fråga om tändmodul) Bilen startar!
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Startproblem, (fråga om tändmodul) Bilen startar!
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Startproblem, (fråga om tändmodul) Bilen startar!
- Detta ämne har 13 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2011-02-10 10:28 av Blocked.
-
FörfattareInlägg
-
Hej,
Jag har en 900i 8v -89 som inte startar 😡 , var på jobbet och fixade till de ärgade kontakterna till bakljusen (har en sedan) och när skulle åka hem startade inte bilen.
Startmotorn går runt. Har gnista på samtliga stift och det kommer soppa från spridarna när jag byglat bränslerelät och lyfter i vågskålen på luftmängdsmätaren.
Har testat med nya stift samt bytt rotor och fördelarlock, har även lånat ett annat batteri.
Tändkablarna (speedparts) är några månader gamla så det borde inte vara dom.
Tänder inte på startgas.Jag har också testat att koppla bort kallstartsventilen och försökt utan något luftfilter.
Tänkte nu testa att byta tändmodul och spole, fungerar det inte med en tändmodul från en -88a? Såg på mekonomens hemsida att det var olika tändmoduler till 88-årsmodell och 89.
På skroten står det nämligen 2 -88or och tänkte då ta en tändmodul från en av dom.Tacksam för svar!
februari 5, 2011 at 18:37 #181620Kolla så inte bälgen/tjocka slangen mellan vågskålen och spjällhuset på insuget är löst utan helt tätt..
Annars om det kommer bränsle och tändning är det väl bara kompet kvar men det låter osannolikt att det skulle försvinna sådär bara.. :/februari 5, 2011 at 19:07 #181621Är tändmodulen paj så har man väl ingen gnista eller ❓
Om du har gnista borde den tända på startgas tycker jag nog.Bytte en tändmodul för typ 3 veckor sen då fanns det ingen gnista på den bilen 😉Mvh Nisse
Tändkablarna är från Speedparts, vet iof inte kvaliteten på dom. Var på jobbet och mätte upp motståndet i tändkablarna och i tändkablarna till cylinder 1 och 2 var motståndet 3800 respektive 3700 ohm, (de övriga var ok) enligt Haynes-boken skall det vara max 3200 ohm. Hur stor betydelse har detta? det är ju ingen stor skillnad.
Passade även på att mäta motstånden i primär och sekundärlindningen på spolen, 1 ohm på primärlindningen och ca 7000 på sekundärlindningen,
vilket inte riktigt stämmer överens med värdena i Haynes. (värdena i Haynes är vid 20 grader och det är ungefär vad det är i hallen där bilen står)Så jag får väl testa att byta spolen, helt enkelt.
Det är NGK tändstift och avståndet är 0.7 mm.
februari 6, 2011 at 11:29 #181646Motståndet i kablarna var visserligen ganska högt men det ska inte vara någon fara. Vet folk som kör med 5kOhm på stiften (R-stift) och har högre värde än så på sina kablar och den går bra 🙂
Ser inte gnistan bra ut då?februari 6, 2011 at 16:19 #181660Du har inte surat motorn riktigt? isåfall är stiften sönder, det kan vara synlig gnista då men räcker inte för starta. Hände mig för ett tag sen då jag haft ur fördelaren på min saab v4, satte den ett halvt varv fel och surade den rejält, sen när fördelaren hamnade rätt var motorn stendöd, hade gnista på stiften men det räckte inte för att det skulle starta, köpte nya stift och den starta direkt, dom tåler inte att bli riktigt dränkta.
Jag hade testat med nya stift.
Tack för all hjälp!!
Bilen startade idag! 😀
Jag upptäckte förra veckan att fördelarlocket och rotorn var dåliga (dålig gnista på stiften men fin gnista då jag kopplade dom direkt till spolen), bytte dom och råkade sätta
fördelar locket ett halvt varv fel. Förra onsdagen var en fd bilmekaniker på jobbet för att serva trucken, han upptäckte då felet, slet loss tändkablarna, vred fördelarlocket och
lyckades inte placera en enda av tändkablarna rätt (trots hjälp av instruktionsboken). 😯 I min enfald tog jag ju för givet att han hade satt dom rätt…
Upptäckte det idag, (efter att ha bytt både tändmodul och spole utan framgång), placerade dom rätt och bilen startade direkt! 😀(visserligen är kallstartsventilen fortfarande bortkopplad men jag skall testa med den i lite senare)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.