Startproblem med V4:an

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Startproblem med V4:an

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Startproblem med V4:an

  • Författare
    Inlägg
    • november 15, 2007 at 20:52 #17042

      Hello saabister !
      Jag behöver er hjälp.

      Skulle ta ut V4:an ur garaget för att jag skulle ta in frugans bil för byta till vinterdäck.
      Eftersom jag inte använt bilen på 3-4 månader så satte jag batteriet på laddning redan igår.

      Jag hoppade in i V4:an och vred om nyckeln och lamporna lös. Sedan vred jag vidare och det enda
      som hände var klick och ett litet “BRRR” och sedan ingenting!!! :confused:
      Jag vred igen och det ända som hördes var ett litet klickade från “något” relä. :confused:
      Ytterligare försök gav samma resultat. 😡

      Vad kan felet vara och vad bör/skall fixas för att den skall starta? :confused:

      Bilen, en V4 från 76, har tidigare inte varit svårstartad utan startat hyfsat bra.

      Tacksam för råd och tips om vad jag skall göra.

      MVH
      /PerSa

        november 15, 2007 at 22:21 #114642

        Låter som dålig kontakt… Kollat jordanslutningar och batterianslutningar? Testat med ett annat batteri? Pratat snällt med bilen? 🙂

          november 15, 2007 at 22:29 #114644

          Spöa solenoiden…. en smäll på den så brukar det ordna sig. Eller varför inte rulla den?

          EDIT: Bortplockad olämplig mening. // Emul

            november 16, 2007 at 09:56 #114658

            Tackar för alla svar!
            Batteriet är OK och anslutningarna också vad jag kan se.
            Lamporna lyser och sllting ser bra ut tills att jag försöker starta, då klickar det
            bara.

            Var sitter solenoiden på min 76:a?

            Har även pratat snällt med bilen, men utan resultat.
            /PerSa

              november 16, 2007 at 10:02 #114659

              Står du rakt framför bilen så har du den “under” höger avgasrör nere mot golvet. Kan vara idé att ta lös spolarvätske behållaren för att komma åt lättare, startisen sitter med 2 bultar i blocket en uppe och en nere mot golvet..

              mvh

              en bild

              Saab 93B -59 (Blå)
              Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
              Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                november 16, 2007 at 10:08 #114660

                Tjena!
                Prova att ta loss kabelskorna till det friska batteriet, borsta poler och kabelskorna (invändigt) noga med en stålborste. Det kan vara jättesvårt att okulärt “se” om man har dålig kontakt. Smörj in polerna med vaselin för att undvika korrosion framgent. Koppla ihop allt igen. Om du har haft kontaktproblem där bör detta i alla fall vara eliminerat nu.

                Hade samma probelm på en Cittra och det var ju jätteenkelt att fixa till.

                Lycka till!
                //T

                  november 16, 2007 at 14:06 #114678

                  Skulle också först prova med att “gnugga” lite på polerna och helst smeta på lite polfett. Har du startkablar kan du prova med att “koppla förbi” minusflätorna genom att sätta en av kablarna mellan batteriets minus och motorblocket.

                  Det låter ju som (och eftersom den stått ett tag, och ju funkade bra innan?) att det bara är lite brist på strömframkomst till startmotorn. Lampor och sånt drar ju lite jämfört med startmotorn, varför de ändå kan lysa bra.

                  Prova även att startkabla från en annan bil, eller batteri för att utesluta att det är det som sagt upp sig.

                  onödigt vetande:
                  För några månader sedan när jag hade min motor urplockad och “rotade runt under huven”, så bröt jag av pluskabeln så den blev superdålig. (den som går mellan batteriet och startmotorn) Dock inga synliga skador. Jag köpte ny sådan och nya jordflätor för några hundringar och startmotorn har aldrig snurrat friskare, trots samma batteri och sånt. Så det kan rekomenderas i förebyggande syfte liksom.

                    november 16, 2007 at 14:30 #114679

                    Tänkte faktiskt tipsa om att byta ut jordfältan och + flätan. För de kan ta stryk bara genom att bli gamla lite rostiga och skitiga… Lika bra att byta de med när du ändå är igång!

                    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                    Saab 9-3 Vector SC ´09

                    Skämsbil:
                    Audi A6 Avant

                    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.