Stolar, 99 – 900

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Stolar, 99 – 900

  • Författare
    Inlägg
    • juli 17, 2010 kl. 16:12 #22505

      håller på och renoverar stolarna efter ett sittdyne ras, men får tusan inte bort nackstödet… nån som vet hur man gör?! klädseln kom ju dit på nått sätt…

        juli 17, 2010 kl. 23:02 #160397

        Är det dom i kringelmodell? Jag hade samma problem men fick loss dom genom att slå lätt med handen nerifrån.

          juli 18, 2010 kl. 15:53 #160407

          Misstänker att det är stol i någon av 99:orna i signaturen, alltså 80 eller 83:a

          Skjut upp nackstödet så långt det går.
          Dra ner klädsel & stoppning på ryggstödets framsida en bit, mitt för centrum på nackstödet. Några cm ner, finner du en plåtskruv, (markerad på bilden), med torxfattning, jag tror det är T25 eller T27. Skruva loss hela skruven.
          Tryck sedan ihop fjädern, (nr 12 på bilden), nu går det att dra ur nackstödet.

          Kuriosa: Skruven fanns inte med ursprungligen i konstruktionslösningen, den tillkom efter ett antal krocktester där det visade sig att nackstöden kundehoppa ur vid vissa kollisioner. Lösning? Denna skruv som endast initierade Saabskruvare känner till.

        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.