Stolar, 99 – 900

Forum Modellspecifika forum 90/99 Stolar, 99 – 900

Detta ämne innehåller 2 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-07-18 15:53.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

saab-jonte
    Deltagare

håller på och renoverar stolarna efter ett sittdyne ras, men får tusan inte bort nackstödet… nån som vet hur man gör?! klädseln kom ju dit på nått sätt…

staffanv
    Deltagare

Är det dom i kringelmodell? Jag hade samma problem men fick loss dom genom att slå lätt med handen nerifrån.

9000 a50
    Deltagare

Misstänker att det är stol i någon av 99:orna i signaturen, alltså 80 eller 83:a

Skjut upp nackstödet så långt det går.
    Dra ner klädsel & stoppning på ryggstödets framsida en bit, mitt för centrum på nackstödet. Några cm ner, finner du en plåtskruv, (markerad på bilden), med torxfattning, jag tror det är T25 eller T27. Skruva loss hela skruven.
    Tryck sedan ihop fjädern, (nr 12 på bilden), nu går det att dra ur nackstödet.

Kuriosa: Skruven fanns inte med ursprungligen i konstruktionslösningen, den tillkom efter ett antal krocktester där det visade sig att nackstöden kundehoppa ur vid vissa kollisioner. Lösning? Denna skruv som endast initierade Saabskruvare känner till.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng