stöldskydd

Forum Modellspecifika forum OG900 stöldskydd

Detta ämne innehåller 10 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-06-29 06:11.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5812

    jimbo
    Deltagare

    hej lite funderingar.

    vad i backspärren är det som brukar vara sönder (se bild speedparts repsats) så man vet vad man skal leta efter på skrotarna.

    sen tändningslåset finns väll inte nya hoss saab så det blir skroten det med eller kan man renovera låset??
    bilder på renovering byte av backspärr tändningslås tack.

    mvh
    jimmy

    #43574

    michelle
    Deltagare

    Har hört att det brukar vara frågan om avbrutna kuggar, särskilt på den långa grejen längst till höger, den som låser växelspaken.

    #43658

    michelle
    Deltagare

    Jag ska försöka mig på att byta, antingen bara tändlåset, eller också hela spak-kistan, nån gång inom de närmaste 10 dagarna. Ska försöka komma ihåg att ta bilder på det. Fast det riskerar att bli en stöldinstruktion för og900.. Jag har ju skaffat en komplett spak-kista och när jag tittade närmare på hur (dåligt) backspärren funkar redan från början, så vet jag nu hur man, utan att förstöra något eller lämna märken efter sig, kan sätta växelspakslåset ur funktion och tjuvkoppla bilen, nöjesköra, och sen återställa allt utan att lämna spår efter sig. Det är häpnadsväckande enkelt. Det enda problemet är att man kanske inte kan använda 3:ans växel.
    Det hänger bara på hur mycket glapp det finns i kuggväxlarna och tändningslåset.
    Om man bara behöver komma förbi växelspakslåset, så behöver man inte ens skruva bort plastkåpan! Vilket kan vara bra att veta ifall det går i baklås. Hade jag vetat det för 3 år sen hade jag kunnat spara 1500 kr på bilbärgning.
    Hursomhelst, en slutsats för alla OG-ägare är att ett rejält rattlås, till exempel ett SSF-godkänt Megalock Twin, är det minsta man borde ha.

    #43667

    jimbo
    Deltagare

    på min funkar backspärren men nycklen går att ta ut under färd skall när jag kommer hem från sjön leta upp ett tändningslås som funkar och plockaisär och kolla vad som blir slitet.

    själva backspärren borde gå att fixa till med grövre matreial tror jag så det blir lite svårare för tjuven och att det håller längre.

    #43676

    ingemargavle
    Deltagare

    @hawtai wrote:

    på min funkar backspärren men nycklen går att ta ut under färd skall när jag kommer hem från sjön leta upp ett tändningslås som funkar och plockaisär och kolla vad som blir slitet.

    själva backspärren borde gå att fixa till med grövre matreial tror jag så det blir lite svårare för tjuven och att det håller längre.

    Detta skulle jag uppskatta om du kan dela med dig av. Jag har själv några bilar med samma ”finess”.

    #43681

    jimbo
    Deltagare

    det skall jag men just nu jobbar jag så det dröjer någon vecka till.

    speedparts repsats är tillfäligt slut och på tex bildelsbasen finns det inga tändningslås kvar till og900 sägs det på 900klubben undrar varför??

    #43682

    jimbo
    Deltagare

    kan börja länka till denna tråden fina bilder hur man byta låset.

    http://900klubben.se/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=602&start=70

    #45257

    michelle
    Deltagare

    Här är lite bilder på hur det ser ut när man byter spakställ.
    Det går alltså att göra det utan att ta loss stolar och mittkonsol.
    Besvären kommer när man ska återmontera spakställets främre bultar. Det är väldigt svårt (omöjligt för mig) att komma åt att trycka upp bultarna underifrån. Så jag bytte helt enkelt ut specialbultarna mot vanliga bultar och muttrar, där jag monterade bultarna ovan ifrån och fick då precis plats med fingrarna för att montera muttrarna underifrån.
    Ska man använda originalmuttrarna så måste man nog ta bort mittkonsol och värmekanaler för att komma åt.
    Man undrar ju hur konstruktörerna tänkte när dom hittade på den där unika 3-armade muttern. Trodde dom verkligen att om det satt vanliga bultar och muttrar så skulle biltjuvar skruva loss hela spakstället, skruva bort låsningen av växelspaken och sen skruva tillbaka spakstället, tjuvkoppla tändlåskontakten och köra iväg?
    En av bilderna visar vad som gått av inne i spakstället. Det är nog ganska typiskt brott. Så för den svetskunnige är det iofs ganska lätt att svetsa ihop armen igen. Och visst går det väl att svetsa förstärkningar på den armen, men troligen är det bara något annat som går sönder när en biltjuv sparkar på växelspaken då.

    Tips 1:
    När man ska montera tillbaka spakstället så är det viktigt att nyckeln sitter i och är vriden i tändläge så att växelspakslåsningen är i upplåst läge.
    Det glömde jag och fick skruva loss igen…
    Tips 2:
    När man väl har spakstället löst så är det bra ide att borra bort pluggen för låsstiftet, så att man lättare kan byta låscylindern i framtiden.

    När jag väl hade fått allt på plats och kopplat in elen, så visade det sig att det nya, begagnade tändlåset glappade så att bilen är svårstartad.
    Men jag åkte i alla fall till besiktningen och fick den godkänd på stöldskyddet. Höll sen inte på att få igång bilen när jag skulle köra ut ur hallen, så jag var ju som ett åskmoln där ett tag, och besiktningsgubben trodde att jag skulle vara tacksam för att bilen blev godkänd!

    Jag åkte sen direkt hem och monterade tillbaka mitt universaltändlås för att slippa startproblem. Jag får väl koppla tillbaka vid nästa besiktning.
    Jag tog till och med loss saab-tändlåset för att slippa använda den där värdelösa växelspakslåsningen, och för att inte riskera att nån ändå skulle bryta sönder det. Att ha ett (tillräckligt) fungerande tändlåscylinder kan ju visa sig värdefullt i framtiden. Kanske kan jag hyra ut det till folk för besiktningen, haha.





    #45258

    michelle
    Deltagare

    Tidningen Klassiker har förresten skrivit om det här stöldskyddsproblemet i nr 6 som är ute nu.




    #45260

    jimbo
    Deltagare

    skitbra bilder.

    jag byta nycke till reservnycklen som var lite mendre sliten så nu går det inte längre att ta ut nycklen under färd.

    #45278

    turbocab
    Deltagare

    Hm, undrar om det inte skrotas ut några 900 till nu pga av detta skitproblemet. Min cabbe senast hade tjejen (!) ingen aning om backspärren, så man kan ju chansa också om man vet med sig att det är problem.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng