Stötdämparbyte

Forum Modellspecifika forum OG900 Stötdämparbyte

  • Detta ämne har 9 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2007-10-13 23:36 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16877
    Simon
    Deltagare

    Det börjar bli dags för stötdämpar och fjäderbyte på S:en. Har kollat på bultar och muttrar och det är ingen vacker syn man möts av. Det är hyffsat fastrostat, speciellt bak. Någon som har bra tips på hur man får väck de gamla stötdämparna på enklast sätt. Är det massa rostlösare och massa tålamod som gäller eller man ska kapa av med vinkelslip helt enkelt?
    Kan man använda vanliga bultar till nedre infästningen på stötdämparen eller det är nån specialbult som sitter där?

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #113138
    Lsoderlund
    Deltagare

    Massa rostlösning och låta det dra ett tag, sedan så är det bara att börja dra bort/av bultarna…

    Sen så brukar det ingå monteringsartiklar som behövs vid monteringen.. Köp dock stötdämpare av ett bra fabrikat och inte biltema..

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

    Skämsbil:
    Audi A6 Avant

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #113144
    walle
    Deltagare

    det är bara vinkel slip som gäller så gör alltid jag varför slå sönder knogarna på rostiga skruvar?

    #113145

    De bakre övre skrufvarna kan vara jäkliga, vinkelslipen kan vara till hjälp. Ja bultarna bör vara av bra kvalität. Inte kul när en stötis hoppar av, har hänt mig 😛

    #113159
    Simon
    Deltagare

    Köpte stötdämpare hos Speedparts, fick två Bilstein och två Sachs dämpare, mutter till övre bulten följde med, dock inte till nedre infästningarna…

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #113160
    Lustgasen
    Moderator

    vad är problemet, en sån bult och mutter finns ju på varenda järnhandel, är ju bara och fara och köpa några st så har man till nästa byten också?

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #113185
    Simon
    Deltagare

    Jag tänkte mest om det var nån speciell typ av bult, blir väl en del påfrestningar i infästningen, så då hade de kanske varit nån typ med högre hållfasthet.

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #113188
    stefan
    Deltagare

    det finns ingen anledning till nå speciella skruvar på ett dylikt förband. Det är väl M10 och innan du har skjuvat av en sådan som är dragen korrekt så har nog öglan på dämparen lossnat för länge sen………

    #113230
    Simon
    Deltagare

    Ok, tackar för hjälpen. Ska införskaffa M10 bult och mutter, efter det så kommer det hända grejer. 🙂

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #113233
    lej
    Deltagare

    Hej,

    jag bytte dämpare bak på min 900 -87 i veckan. Det behövdes en M12x80 mm plus en lockingmutter till vardera. Jag vet ju dock inte om SAAB ändrat nåt på senare modeller.

    Hälsningar

    Lennart

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng