Strul med chiptrim ng9-5

Forum Modellspecifika forum NG9-5 Strul med chiptrim ng9-5

Detta ämne innehåller 10 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-08-21 22:44.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #378547

    p hedberg
    Deltagare

    Beställde ett steg 1 trim från BSR till 9-5:an för ett tag sedan, glad i hågen körde jag in programvaran och vips så slutade tankmätaren att funka och motorlampan tändes med felkoden ”p2068 fuel level sensor b circuit high”. Provade då att köra in original igen men tankmätaren förblev ur funktion. Efter viss supportkorrenspondens med BSR där man inte ville erkänna att felet låg i programvaran bokade jag tid hos en Saabverkstad eftersom jag trodde att jag haft sån otur att tankgivaren verkligen gått sönder.
    Där laddade man in ny programvara i bilen (en operation på 45 minuter och inte 1 minut som det tar med BSR:s grejor så jag antar att läsa tillbaka original från BSR inte riktigt är samma sak) och vips så funkade mätaren igen.
    Vidare korrespondens med BSR följde där man bedyrade att det inte skulle vara nån fara att köra in trimmet igen, så mot bättre vetande (och sugen på 280 hk) testade jag igen och samma fel uppstod.
    Provade ånyo att dra in original men det hjälpte inte.
    BSR hävdar ändå att det inte är fel på deras programvara eftersom felet blir kvar när jag återställer till original, något som jag inte köper.

    Känner nån här till lite mer om hur deras trim funkar? Och är det verkligen rimligt av dem att hävda att programvaran är ok när felet uppenbarligen kommer efter inläsning av trimprogrammet?

    #381308

    martin h
    Deltagare

    Hur har det gått? Har du fått någon ersättning?

    #392391

    Mats73
    Deltagare

    Hej,
    Hemma igen efter en 350-milatripp i Europa så är jag riktigt sugen på att chiptrimma vår 220hk Biopower, hade hoppats på att Hirsch priser skulle börja dala -men icke.
    År det någon annan här på forumet som testat BSR med bättre resultat?

    Mvh
    Mats

    Saab 9-5 NG 2.0 Biopower
    Jaguar XJS 4.0 Convertible 1994
    Ferguson 135 1975

    #392513

    Jonas Åberg
    Moderator

    Hirsch har rabatter och fungerar. 😉

    #392633

    Mats73
    Deltagare

    Hej Jonas99,

    Misstänker att du har helt rätt angående Hirsch och andra fabrikat:-)
    Var ser du att de ger rabatt? Min är en Biopower.

    Med vänlig hälsning
    Mats

    Saab 9-5 NG 2.0 Biopower
    Jaguar XJS 4.0 Convertible 1994
    Ferguson 135 1975

    #392635

    Jonathan
    Deltagare

    @jonas99 du får gärna skicka mer info om rabatten hos Hirsch till webbmaster@saabklubben.se. Jag har haft kontakt med dem tidigare om att erbjuda våra medlemmar rabatt, men det var tydligen inte möjligt då (eller med den jag pratade med hos dem).

    #394615

    Jonas Åberg
    Moderator

    Dom har kört massa rabatter nu sedan efter nyår fast bäst rabatt fick man på MY10. står på deras hemsida.

    #395054

    niils
    Deltagare

    Här kan man läsa lite om rabatten

    I garaget finns: Saab 95 -1973 och Saab 9-5 Tid4/Hirsch -2010 samt en "nästan Saab" Cadillac BLS -2008 Biopower

    Bilagor:
    #395724

    Johan
    Deltagare

    Kan varmt rekommendera Vermont Tuning. Lät trimma min turbo4 i höstas. Tog en dryg vecka att få grejerna, sen skulle man testköra nuvarande setup och skicka loggfil. Nästa dag fick jag trimmjukvaran, körde en runda och fick skicka in loggar igen för att kolla att allt såg bra ut. Enorm skillnad, uppmätt förändring från 207 hp / 254 lb-ft till 290 hp / 325 lb-ft. Priset låg på ungefär ($600+$50 frakt + 500kr? tull)
    Inte haft några problem (vad jag vet)
    Sök lite på nätet om Brian på Vermont Tuning.

    #401514

    Mats73
    Deltagare

    Hej Johan,
    Är du fortfarande lika nöjd med Vermont Tuning?
    Hirsch tar numera 9030kr för trimmet till turbo4.

    Ett beslut är nära.

    Saab 9-5 NG 2.0 Biopower
    Jaguar XJS 4.0 Convertible 1994
    Ferguson 135 1975

    #401515

    Johan
    Deltagare

    Hej Johan, Är du fortfarande lika nöjd med Vermont Tuning? Hirsch tar numera 9030kr för trimmet till turbo4.
    Ett beslut är nära.

    Hej, ja det funkar bra. Frågade om jag behövde sköta bilen på något speciellt sätt och fick detta svaret:
    ”The normal service intervals are fine – if you have any misfires then I recommend reducing the gap on the spark plugs slightly but normally this is not necessary on the 9-5 Turbo4.”
    Haft bilen på service för ett par veckor sedan och inte fått några konstiga felkoder.
    Förbrukningen är densamma vid långkörningar men lite högre vid småturer.

    …och vad du än väljer så tror jag inte du kommer ångra dig, fantastisk förändring.

    • Det här svaret redigerades 1 år, 5 månader sedan av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng