Styrdon till centrallås 900 OG
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Styrdon till centrallås 900 OG
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2025-01-20 06:55 av
saabgunnar.
-
FörfattareInlägg
-
januari 14, 2025 kl. 19:29 #519500
Hej! Någon mer än jag som haft/har problem med centrallås?
Jag har 3 st 92 och 93 års modell med centrallås. Samtliga hade som original styrdon med IC-krets i. Dessa havererade rätt snabbt efter jag köpt bilarna, 10-15 år gamla. På skrotar hittade jag äldre styrdon med diskreta elektronikkomponenter, ( dvs ingen IC-krets) som har hållit länge men nu har en gett upp. Fungerar ibland. Nya verkar inte finnas att köpa.
Något som för övrigt gäller många ”elektronikboxar” av olika slag. Är rädd för att avsaknaden av sådana kan göra många bilar från sent 70-tal och framåt obrukbara i framtiden…Centrallås och andra tillbehör kan man leva utan men tändning och bränsleinsprutningar är ju beroende av sådana.
januari 15, 2025 kl. 07:59 #519502Hej. Jag har ingen erfarenhet av just centrallås, men rent allmänt så pekar du på något som kommer att bli ett stort problem i framtiden. Det finns ju mängder av elektronik i nyare bilar och om det inte går att få tag på reservdelar så är bilen skrot. På klubbens årsmöte förra året nämnde någon, tror att det var Lindman, att SSK Reservdelar AB kanske skulle kunna ordna med renovering av kritiska komponenter i framtiden. Om det vore möjligt så skulle det vara mycket bra. Vi får hoppas att även nyare Saabmodeller kan få möjlighet att bli veteranbilar. Mvh Bengt
Nu vet jag inte om det är samma på OG900 men på 9000 så är det vanligt att de reläer som sitter på kortet i centrallåsenheten blir utslitna. Det finns nya reläer att köpa men de har annan hålbild så jag har fått hjälp att rita upp och tillverka adapter kort för att underlätta ett byte. Har sådana kvar om någon är intresserad, och även vilka reläer man kan byta till.
januari 20, 2025 kl. 06:55 #519554Hej!
Jag vet inte om det är samma styrdon på vissa 9000. Det finns 2 reläer på mina styrdon men de slår som de ska och ingen övergångsresistans i slutet läge så det är inte fel på dessa. Jag har en äldre gentleman som lagar allsköns elektronik som hobby. Jag ska hämta en TV där endera dagen och då ska jag fråga honom om han kan ta sig an ett relä. Återkommer om det.
Detta med elektronikboxar som inte längre finns att köpa kommer ju att bli ett än större problem i framtiden. Ni har en historia här på forumet om effektsteget till EZK (tändsystem 900 2,1) på mina 900. Både Bosch och Hella fanns att köpa men inget av dom fungerade. Jag provade i flera av mina bilar och Janne på reservdelsshopen provade på sin. Ingen gick, trots att det var rätt nummer på Bosch egen. Bosch lovade göra nya men efter ett antal fördröjningar meddelade de att inga skulle tillverkas…Jag har tagit upp ärendet generellt med tidningen Klassiker. De om någon borde ju ta upp detta. Redan på 70-talet hade ju många bilar elektroniskt tändsystem så problemet finns ju redan på veteranbilar. För att inte tala om vilket problem det kommer att bli när dagens bilar ska bli veteraner….
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.