Styrning kylfläktar

Forum Modellspecifika forum OG9-5 Styrning kylfläktar

  • Detta ämne är tomt.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #471853
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    det sitter ju 2 kylfläktar i fruns bil, det är en 9-5 03:a 2,3 t Liner automat.
    Båda kylfläktarna har stannat.
    Jag har verkstadshandboken på DVD men ingen läsare till denna datorn 🙁
    Jag har frågat en vän (läs google) men det verkar vara delade meningar om hur styrningen skall fungera. En del säger att på lågfart är fläktarna seriekopplade men det kan inte stämma på min för vad jag får till med byglingar i reläsocklarna är följande:
    Fläkt 1 lågfart
    Fläkt 1 högfart
    Fläkt 2 högfart

    Båda fläktarna tycks köras utan inbördes koppling.
    Hur som helst har jag ytterligare ett problem och jag misstänker starkt att detta hör samman. Temperaturinstrumentet i panelen ”ramlar” ibland ner till 0 under körning, sedan kommer det upp till motortempen igen men då tycker ju datorn att ”så fort kan inte tempen stiga (Helt rätt) och ger en felkod. Dessutom visar instrumentet för låg temperatur. Min gissning nu är att då instrumentet visar för kallt så startas inte fläktarna alls, kan det stämma ?
    Jag har läst någonstans att fläktarna skall gå på lågfart hela tiden och upp på högfart när temperaturen stiger men eftersom min temp ”aldrig” stiger så kan ju inte fläktarna dra på. Dock går dem inte på lågfart heller verkar det som.
    Nu undrar jag var sitter tempgivaren ?
    Tänker att den har gjort sitt eller är glapp.

    SAABoholic

    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    #471860
    Johan
    Deltagare

    Tempgivaren är nr 2 i detta diagram, sitter uppe på motorns högra hörn (i färdriktningen).
    https://www.esaabparts.com/saab/parts/15393755
    Kan tyvärr inte hjälpa dig med felsökningen för min WIS-dator är 25 mil bort.
    Reläna funkar antar jag?

    #471868
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Tack för informationen. Jag har inte kollat att reläerna drar när de får spänning till spolen men planen är att köra in bilen i garaget på fredag för felsökning. Jag skall då också passa på att lyfta motorn lite, bara såpass att jag kan lossa oljetråget för att kontrollera / rengöra sugsilen till oljepumpen. När motorn är varm och står på tomgong ett par minuter kommer oljetrycksvarningen.
    Det sitter alltså en tempgivare i var ände på motorn då ?
    En SAAB skruvare pekade på en givare i motorns bakkant (på bilens vänstra sida, dvs under där del nummer 5 pekar) samt en anslutning vid termostaten på motorns högra bakkant (in mot kupen på bilens vänstra sida).

    SAABoholic

    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    #471871
    Johan
    Deltagare

    Du har rätt, den sitter inte där pilen visar. Den är där din Saab-mek sade att den var. Jag trodde i min enfald att pilen på diagrammet visade positionen, men det gjorde den inte. 🙂

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.