styrservo

Forum Övrigt SSR styrservo

Detta ämne innehåller 23 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-01-04 15:32.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22931

    bengt
    Deltagare

    är det någon som har erfarenhet om det går att montera styrservo från en 900 på en 99:a ?

    #163515

    torzan
    Deltagare

    Inte samma infästning av styrväxeln, så den måste modifieras. Sitter bultat på 900 och med klammor på 99 om jag inte minns fel…men det finns ju 99or med servo…

    #163517

    bengt
    Deltagare

    finns det någon som har en sån styrväxel att sälja till rimligt pris så är jag intresserad det börjar bli för gamla bilar för att hitta på skrotarna

    #163525

    vinkel4
    Deltagare

    Jag har en instruktion med ritningar på fästen m.m.
    Ska leta rätt på den och scanna in. Där står allt vad som behöver göras.

    /Per

    #163528

    turbo killer
    Deltagare

    Is this power steering conversion for an historic rally car, under homologation rules? If not, have you considered fitting electric power steering, i am part way through the measuring/design stage of fitting adjustable power steering to my 99.

    #163536

    vinkel4
    Deltagare
    David Barrow wrote:
    Is this power steering conversion for an historic rally car, under homologation rules? If not, have you considered fitting electric power steering, i am part way through the measuring/design stage of fitting adjustable power steering to my 99.

    I guess it is valid in app. K since the drawings and instructions are dated 1979 and 1980 and made by saab, but it’s better if someone who is more in to rules and regulations answers on that question. (Roger) The first page is dated 1996 but all the others 1979-80.

    Most of the drawings are in A3-format so i can’t scan them i one piece… sorry.

    If somebody can fix it i’ll be happy to e-mail the fullsized pictures.

    For som reason they are in reversed order so start looking at the last pic and work your way up…














    #163538

    vinkel4
    Deltagare
    Bengt wrote:
    finns det någon som har en sån styrväxel att sälja till rimligt pris så är jag intresserad det börjar bli för gamla bilar för att hitta på skrotarna

    Använd inte 99:ans styrväxel, dom är värdelösa. Bygg med 900 istället.

    #163577

    nkro
    Deltagare

    Tack för instruktionen. Hittar du fler 99a Rally instruktioner, blir säkert fler än jag mkt glad om du kunde scanna dom också.

    Niklas

    #163580

    johan josefsson
    Deltagare

    Om du skall åka på gatan så rekomenderar jag absolut att montera en 900 styrväxel. Skall du åka rally så hänger det ju på vilken typ av 99 man åker vilken styrväxel man får använda.

    Man kan använda ovan visade sidor för att montera styrväxeln. Det som jag brukar göra är att jag plockar den plåten som håller bultarna till bakre fästet på undre länkarmen ifrån samma 900 som du tar styrväxeln ifrån. Sen kapar man bort ett ”öra” med hål i som inte behövs och kapar isär bygeln och svetsar sen ihop den. Det är olika bultdelning på 99-900 så det är därför man måste svetsa. Sen har du färdiga fästen till styrväxeln och du slipper göra som skisserna.

    Det jobbigaste att göra är torpedväggen då du måste göra om den för att få in styrväxeln. Tänk på att du behöver frigång till bromspedalen på insidan.

    När man ändå håller på så kan man välja den senare styrväxeln med gjutjärnshus istället för den tidiga i aluminium. Dom håller tätt bättre.

    #163585

    lucasaxman
    Deltagare

    Hej,kan man ta styrväxel, pump o hela köret. ifrån en 90-tals 900 (og naturligtvis)?

    #163589

    johan josefsson
    Deltagare

    Ja, då får man dessutom en smidig pump att montera. Lite mindre i och med att behållaren är separerad från pumpen.

    #163590

    nkro
    Deltagare

    Mest ute efter hur man gjorde på den tiden.
    Annars är det nog elektriskt servo som gäller.

    Det finns några intressanta mått i den där beskrivningen, som man vill slippa pröva ut själv.

    Niklas

    #163592

    johan josefsson
    Deltagare

    Intressant med elektisk servo om laddningen försvinner…

    Man får inte glömma att montera distansbrickorna som finns med i anvisningen för att begränsa styrutslaget. Mycket viktigt…

    #163617

    nkro
    Deltagare

    Om man är en tuff kille kör man med så mkt elprylar som möjligt
    (oljepumpar, soppapumpar,fläktar…. Försvinner laddningen kommer man ändå inte så långt.

    Niklas

    #163667

    ake svantesson
    Deltagare

    tack för trevliga ritningar..
    skulle man kunna få göra en databas på klubbens sida där man kunde lägga upp såna här info ??
    mvh åke

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng