Styrväxel, 2-takt & V4!?
Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Styrväxel, 2-takt & V4!?
Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Styrväxel, 2-takt & V4!?
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2010-04-22 23:26 av hotrodder.
-
FörfattareInlägg
-
Hej
Klippt ur XP-manualen avsnittet Väghållning / Styrgeometri / Styrväxel
Styrväxel
Styrväxeln på SAAB 93 samt 96 fram till 68 års modell har en styrväxel med utväxling 14:1 och 2,25 rattvarv.
Från och med årsmodell 69 så monterades en styrväxel med utväxlingen 15,5:1 och 2,7 rattvarv då den 11 % lägre utväxlingen gjorde det lättare att fickparkera med den tunga V4 motorn som ju gjorde bilen trögstyrd i låga hastigheter. Den lägre utväxlingen gör även bilen något lugnare i högre hastigheter då den blir något mindre direktstyrd.
Man har alltså två olika styrväxlar att välja på när man skall bygga sin trimmade gatbil.
Antingen ”tvåtaktarnas” mer direktstyrda eller ”V4:ans” högfarts styrväxel.MVH XP-Niklas
Dersom du er på jakt etter TT styrvxl så har den 4 festepunkter, men V4 har 6.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidHotrodder wrote:Morten Strandmoe wrote:Dersom du er på jakt etter TT styrvxl så har den 4 festepunkter, men V4 har 6.V4´ans styrväxel sitter i 4 bultar.
Finns det forskjeller der også, kanskje? Min har 2 på den ene siden, og 4 på den andre.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tid -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.