Svar på Mickael Skogsberg
- Detta ämne har 15 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2002-10-09 09:04 av Martin.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymoktober 3, 2002 at 20:45 #11528
Du skogsberg jag tycker att du skall ringa till
Niklas Enander och få provköra en ej lättad 2-t, men med en riktig vass 2-t motor.
det fins en enkel förklaring.Enander körde Trolldraget 4/8.
alltså 201 meter med en tid som var 10.48 och en slutfart på 108 km/h.
då skall du veta att bilen ej var lättat utan ca 920 kg och jag tror att han körde med V4a låda alltså 8:39 slutväxel.
den här 2 taktsbilen med lite lägre utväxling och vikt bantad till ca 700kg.
en trolig tid på 201 meter borde ligga på 9.5
och detta kommer att förbrylla vissa kaxiga V4:or.
han kör förmodligen skiten, av gamla trötta v4 på ca 120Hk
Micke BergmanMicke du kastade om siffrorna lite!!!!!
10,84 Körde Niklas
Snabbaste V4:an körde 9,52-120 Detta var dock en maxlättad Rallycross bil med 2liters motor!
Gerda var näst snabbast med en helt olättad 71:a med en värsta sorten Dubbelblås maskin. 10,55-111
Obs!!!!! Detta kördes med 155:or./Fredrik
oktober 4, 2002 at 15:33 #80789Jaha hur länge håller den motorn då?
Polarens taunus är klockad till 10.20 110.
Men en 2.8 liters motor, extraktor, stånde weber 45a. Och det kan han göra om å om å om å om igen.
Närå skämt o sido, klart det går att få en 2takt att gå bra med värsta prylarna. Men nu prova jag en lätt trimmad bil och den var en stor besvikelse. Alla pratar om 2 taktskänslan men den infann sig då inte för mig i alla fall.oktober 6, 2002 at 17:35 #80794Citat::
Ursprungligen postat av Fredrik:
[qb]Den kan väl inte kunna betäknas som tuff då du gör en “Folkrace” konvertering!
2Takt eller V4 med sugmotor är det som gäller! Inget turbo shit! Triumph 16v i en “Gurka” fy fan!Fredrik Mfl.[/qb]
Förstår inte vad du menar med en folkrace konvertering. Vad jag vet så får man inte göra som jag har gjort i folkrace.
Tycker det är et jävla hackande. Min bil när den är klar kommer att vara överlägsna alla extrema sugmotor 2t/v4 bilar i effekt, för en billig summa.
Bilen fick vi, 900an kostade 1500:- lite småprylar och vi är för tillfället uppe i 3000:- kr vad får man för gammelsaab på 175hk för det?Personligen tycker jag att du kan lägga ner din kaxiga attityd, väx upp en aning istället.
Vad gäller typ saabdraget så var det att åka 201m så fort som möjligt med en bil med det mästa std grunkor. Vist Niklas har en hel del hieteac(felstavat) grunkor fast grundkonspete är de samma. I Mikaels fall så är grundkonseptet BARA karossen, vet fan om man kalla det en saab 96 längre igentligren, men ball kommer det bil bli
Om man nu skall slaska in turbo i en V4 som jag tycker är helt ok, SÅ skall V4 snurran vara kvar. Och hästa på även byggas med grejor som som var aktuella på denna tid det begav sig.
Tack och lov har alla olika smak på vad de tycker är roligt när det gäller att snickra bilerDetta är förhoppningsvis ändå en sajt för intresserade utav orginal bilar &/El. tidsenliga modifieringar Eller?
För Custom bilar eller vad nu Skogsberg gör är väl detta inte rätt sajt?
Jag kan inte tänka mig att växa upp då jag gillar att leka fortfarande.
I Folkrace är det vanligt med 99-900motorer i 95-96:or. Dock monterade i ordinarie motorrum & utan Turbo som ej är tillåtet.
/Fredrik
Både rätt och fel angående detta forum.
Efter mitt tycke så är det ett saab forum för SAAB som i grunden inte är för nya. Nya är nog lite subjektivt tror jagMikaels 96 med Turbo snurra är en saab fast en hybrid som då inte kan klassas in i typ saabdraget. Detta projekt tycker jag blir allatiders pen… förkortare om den byggs någuland diskret. Men INGET jag skulle vilja bygga, smaken är liksom ….. delad.
oktober 7, 2002 at 05:53 #80798Nu byggde vi inte bilen för just saabdraget utan för att kunna sladda lite på isen i vinter. Förhoppningsvis överaska nån modernare bil i en korsning osv en rolig bil helt enkelt, mycket pulver och lätt karos.
Saabdraget skulle kunnat vara en rolig grej och då det ej var tilllåtet att använda turbo så var vi osäkra om det skulle gå att åka.fredrik:
Det är synd att du ser ner på mig men vill du göra det så får du det då. Så har det trots allt varit så sen jag börja beöka detta forum.Jag ser verkligen inte ner på dig Skogsberg!
Men att jämföra 2taktare & V4:or med Taunusar det gör mig förbannad!!!!!
Bakhjulsdrift är överlägset i Dragracing det vet alla även om Taunus är kända för att kunna köra fast på plan parkeringsplats med 5cm nysnö! Så lär det ändå betta på bättre på asfalten!Det var ju även en V6:a 96:a på plats som körde 10,6 någonting tror jag.
Jag gillar dessutom de flesta bilar/märken men inte morderna bilar som enligt min mening är totalt könlösa! Ok! det finns kanske något undantag!
Isracing bil ofta = Folkracebil
Brutal ombyggda bilar hör hemma i? Bilsport?
/Fredrik
oktober 7, 2002 at 08:22 #80800Förstår inte att du hakar upp dig på på min liknelse, trots allt var det menat som ett skämt. Jag sa att jag inte var så förtjust i 2taktarna och mickeb Skrev ett inlägg om att dom var super bra och jag svara med på det och jag la ut några gubbar för at visa att jag inte var så allvarlig.
Är det några mer missförstånd jag kan räta ut?Citat::
För Custom bilar eller vad nu Skogsberg gör är väl detta inte rätt sajt?
Varför inte? Jag tror nog att såväl orginal- och “tidsenligt modifierade” bilar som ombyggda varianter får plats här. Jag trivs i alla fall helhjärtat på båda sidor om skiljelinjen — om det nu finns en sådan.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.