Svar på Mickael Skogsberg

Forum / Övrigt / SSR / Svar på Mickael Skogsberg

Forum / Övrigt / SSR / Svar på Mickael Skogsberg

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      oktober 3, 2002 at 20:45 #11528

      Du skogsberg jag tycker att du skall ringa till
      Niklas Enander och få provköra en ej lättad 2-t, men med en riktig vass 2-t motor.
      det fins en enkel förklaring.

      Enander körde Trolldraget 4/8.
      alltså 201 meter med en tid som var 10.48 och en slutfart på 108 km/h.
      då skall du veta att bilen ej var lättat utan ca 920 kg och jag tror att han körde med V4a låda alltså 8:39 slutväxel.
      den här 2 taktsbilen med lite lägre utväxling och vikt bantad till ca 700kg.
      en trolig tid på 201 meter borde ligga på 9.5
      och detta kommer att förbrylla vissa kaxiga V4:or.
      han kör förmodligen skiten, av gamla trötta v4 på ca 120Hk
      Micke Bergman

        oktober 3, 2002 at 21:09 #80788

        Micke du kastade om siffrorna lite!!!!!
        10,84 Körde Niklas
        Snabbaste V4:an körde 9,52-120 Detta var dock en maxlättad Rallycross bil med 2liters motor!
        Gerda var näst snabbast med en helt olättad 71:a med en värsta sorten Dubbelblås maskin. 10,55-111
        Obs!!!!! Detta kördes med 155:or.

        /Fredrik

          oktober 4, 2002 at 15:33 #80789

          Jaha hur länge håller den motorn då?
          Polarens taunus är klockad till 10.20 110.
          Men en 2.8 liters motor, extraktor, stånde weber 45a. Och det kan han göra om å om å om å om igen.
          Närå skämt o sido, klart det går att få en 2takt att gå bra med värsta prylarna. Men nu prova jag en lätt trimmad bil och den var en stor besvikelse. Alla pratar om 2 taktskänslan men den infann sig då inte för mig i alla fall.

            oktober 4, 2002 at 22:23 #80790

            Jag hade visst hjärnsläpp då Niklas körde 10,73 som bäst!

            Skogsberg! Sluta skrävla om vad polarna gör med sina Anusar & gör något tufft själv istället!

            /Fredrik Som har rejäl tvåtakts känsla!!!!

              oktober 6, 2002 at 10:21 #80791

              Det är ju det jag gör. Läs lite nogrannare på forumet.

                oktober 6, 2002 at 11:41 #80792

                Den kan väl inte kunna betäknas som tuff då du gör en “Folkrace” konvertering!
                2Takt eller V4 med sugmotor är det som gäller! Inget turbo shit! Triumph 16v i en “Gurka” fy fan!

                Fredrik Mfl.

                  oktober 6, 2002 at 13:57 #80793

                  om jag inte missminner mig så skruvade niklas av kofångare plockade ut inredning och reservhjul medans gerda hade komplett bil

                    oktober 6, 2002 at 17:35 #80794

                    Citat::


                    Ursprungligen postat av Fredrik:
                    [qb]Den kan väl inte kunna betäknas som tuff då du gör en “Folkrace” konvertering!
                    2Takt eller V4 med sugmotor är det som gäller! Inget turbo shit! Triumph 16v i en “Gurka” fy fan!

                    Fredrik Mfl.[/qb]


                    Förstår inte vad du menar med en folkrace konvertering. Vad jag vet så får man inte göra som jag har gjort i folkrace.

                    Tycker det är et jävla hackande. Min bil när den är klar kommer att vara överlägsna alla extrema sugmotor 2t/v4 bilar i effekt, för en billig summa.
                    Bilen fick vi, 900an kostade 1500:- lite småprylar och vi är för tillfället uppe i 3000:- kr vad får man för gammelsaab på 175hk för det?

                    Personligen tycker jag att du kan lägga ner din kaxiga attityd, väx upp en aning istället.

                      oktober 6, 2002 at 18:47 #80795

                      Vad gäller typ saabdraget så var det att åka 201m så fort som möjligt med en bil med det mästa std grunkor. Vist Niklas har en hel del hieteac(felstavat) grunkor fast grundkonspete är de samma. I Mikaels fall så är grundkonseptet BARA karossen, vet fan om man kalla det en saab 96 längre igentligren, men ball kommer det bil bli
                      Om man nu skall slaska in turbo i en V4 som jag tycker är helt ok, SÅ skall V4 snurran vara kvar. Och hästa på även byggas med grejor som som var aktuella på denna tid det begav sig.
                      Tack och lov har alla olika smak på vad de tycker är roligt när det gäller att snickra biler

                        oktober 6, 2002 at 22:06 #80796

                        Detta är förhoppningsvis ändå en sajt för intresserade utav orginal bilar &/El. tidsenliga modifieringar Eller?

                        För Custom bilar eller vad nu Skogsberg gör är väl detta inte rätt sajt?

                        Jag kan inte tänka mig att växa upp då jag gillar att leka fortfarande.

                        I Folkrace är det vanligt med 99-900motorer i 95-96:or. Dock monterade i ordinarie motorrum & utan Turbo som ej är tillåtet.

                        /Fredrik

                          oktober 6, 2002 at 23:31 #80797

                          Både rätt och fel angående detta forum.
                          Efter mitt tycke så är det ett saab forum för SAAB som i grunden inte är för nya. Nya är nog lite subjektivt tror jag

                          Mikaels 96 med Turbo snurra är en saab fast en hybrid som då inte kan klassas in i typ saabdraget. Detta projekt tycker jag blir allatiders pen… förkortare om den byggs någuland diskret. Men INGET jag skulle vilja bygga, smaken är liksom ….. delad.

                            oktober 7, 2002 at 05:53 #80798

                            Nu byggde vi inte bilen för just saabdraget utan för att kunna sladda lite på isen i vinter. Förhoppningsvis överaska nån modernare bil i en korsning osv en rolig bil helt enkelt, mycket pulver och lätt karos.
                            Saabdraget skulle kunnat vara en rolig grej och då det ej var tilllåtet att använda turbo så var vi osäkra om det skulle gå att åka.

                            fredrik:
                            Det är synd att du ser ner på mig men vill du göra det så får du det då. Så har det trots allt varit så sen jag börja beöka detta forum.

                              oktober 7, 2002 at 07:46 #80799

                              Jag ser verkligen inte ner på dig Skogsberg!

                              Men att jämföra 2taktare & V4:or med Taunusar det gör mig förbannad!!!!!
                              Bakhjulsdrift är överlägset i Dragracing det vet alla även om Taunus är kända för att kunna köra fast på plan parkeringsplats med 5cm nysnö! Så lär det ändå betta på bättre på asfalten!

                              Det var ju även en V6:a 96:a på plats som körde 10,6 någonting tror jag.

                              Jag gillar dessutom de flesta bilar/märken men inte morderna bilar som enligt min mening är totalt könlösa! Ok! det finns kanske något undantag!

                              Isracing bil ofta = Folkracebil

                              Brutal ombyggda bilar hör hemma i? Bilsport?

                              /Fredrik

                                oktober 7, 2002 at 08:22 #80800

                                Förstår inte att du hakar upp dig på på min liknelse, trots allt var det menat som ett skämt. Jag sa att jag inte var så förtjust i 2taktarna och mickeb Skrev ett inlägg om att dom var super bra och jag svara med på det och jag la ut några gubbar för at visa att jag inte var så allvarlig.
                                Är det några mer missförstånd jag kan räta ut?

                                  oktober 8, 2002 at 23:49 #80801

                                  Citat::


                                  För Custom bilar eller vad nu Skogsberg gör är väl detta inte rätt sajt?


                                  Varför inte? Jag tror nog att såväl orginal- och “tidsenligt modifierade” bilar som ombyggda varianter får plats här. Jag trivs i alla fall helhjärtat på båda sidor om skiljelinjen — om det nu finns en sådan.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.