Svårstartad 900i m. endast tre cylindrar kall…

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Svårstartad 900i m. endast tre cylindrar kall…

• Författare

Jag köpte mig en 900i från -89 häromveckan och är nu begåvats med två Saabar inom mindre än ett år. Härlig bil måste jag säga. Nu har dock jag problem med den då den är något svårstartad kall och när den väl hoppar igång går den bara på tre cylindrar (verkar det som, hela bilen skakar och ”hoppar”) ett tag, typ 2-3 minuter, sen går den jämnare. När man kört den varm och stannar motorn för omstart efter ett tag är det inga problem. Någon som känner igen symptomen och som har något tips på vad det kan tänkas vara? Jag sökte lite på denna delen av forumet, men det fanns inte så mkt.
      /Henrik

juni 6, 2008 kl. 09:20 #122575

Hej, det låter som ett problem jag hade på min 900-84, sprucket topplock! ryker den vitt när du startar? det kommer in en liten mängd vatten i cylindern när den står över natten,när du har startat bilen går den på 3 burkar o ryker vitt sedan går den på 4.efter det är det inget problem att starta bilen. du kan börja med att skruva ur tändstiften ett o ett, hittar du ett tändstift som är renare än de andra har du sprickan där.sprickan sitter i topplockets förbränningsrum och är lite svår att hitta.

lite rörig förklaring men du får återkomma när du kollar tändstiften.

MVH Micke Hagenvald/kramfors-Höga Kusten

Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

juni 6, 2008 kl. 10:55 #122576

Nu ska vi kanske inte vara så drastiska på en gång men en trasig topp-packning är ju möjligt. Då borde ju bilen i och för sig göra av med en hel del vatten.

Om den inte gör av med vatten så kan ju faktiskt taskiga tändkablar vara en orsak.
          Har själv haft en bil som gick jättebra varm när allt under huven va mjukt och fint i värmen men som va grinig kall och det bar dålig kontakt på ebn kabel

juni 6, 2008 kl. 21:42 #122589

Om bilen är utrustad med K-jetronic kan vara styrtrycksväntilen som skall anpassa bränsletrycket för kall motor som felar. Den har även en kallstartsventil som skall ge extra bränsle när motorn är kall, den ger bara extra bränsle under tiden startmotorn går.

Motorn går ju att starta när den är varm vilket gör att ånglås kan avskrivas vilket innebär att spridare, backventil och tryckaccumulatorn är OK.

Men kolla tändkablar först för det är enklast.

juni 7, 2008 kl. 11:48 #122601

Eller är det något så enkelt som en dålig insprutningsventil. Ola!!

juni 9, 2008 kl. 10:22 #122654
                örnen wrote:
                Hej, det låter som ett problem jag hade på min 900-84, sprucket topplock! ryker den vitt när du startar? det kommer in en liten mängd vatten i cylindern när den står över natten,när du har startat bilen går den på 3 burkar o ryker vitt sedan går den på 4.efter det är det inget problem att starta bilen. du kan börja med att skruva ur tändstiften ett o ett, hittar du ett tändstift som är renare än de andra har du sprickan där.sprickan sitter i topplockets förbränningsrum och är lite svår att hitta.

lite rörig förklaring men du får återkomma när du kollar tändstiften.

MVH Micke Hagenvald/kramfors-Höga Kusten

Har också haft exakt det felet på en 900 T8
                Vill minnas att det inte försvann några större mängder vatten, troligen pga sprickan ”tätade sig själv” när det blev varmt.

Annars har ju inte KJ gjort sig känd för att funka klanderfritt i alla lägen…

juni 12, 2008 kl. 06:35 #122766

Tack för många tips! Ett litet tydliggörande är dock på sin plats. Det är endast när motorn går på låga varv/tomgång som den ”hackar” på tre burkar, varvar man upp lite går den jämnt.

Jag kan dock inte se någon vit rök. Jag har inte gjort någon närmare kontroll av tändstift odyl ännu, får göra en noggrannare kontroll till helgen.

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.