Svårstartad 900i

Forum Modellspecifika forum OG900 Svårstartad 900i

• Detta ämne har 11 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2010-01-21 10:53 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    rooobin
    Deltagare

Tjena, jag är nybliven Saab ägare (köpt en välvårdad 900i -89) dock ett problem, jag får köra länge på starten innan den drar igång om bilen stått en stund. Precis som om bränsletrycket försvinner om den står mer än 15 minuter eller så..
    Något vanligt problem eller någon som har en aning ??

Mvh Robin

morsole
    Deltagare

900I8v eller 16v?

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

fredrik l
    Deltagare

Jättelätt att starta kall antar jag?

Hade en gång en 900i 86:a som var precis likadan.
    Fick gnugga upp till en halvminut när bilen stått en halvtimma till 5 timmar.

Bytte aluplattan som det sitter en kontakt in till i vänter framskärm.

Tog en från en som hade haft choke och förgasare och det funka så jag tror inte det är så viktigt från vilken 900 den kommer.

Hoppade sen alltid igång direkt under de åren den fick leva innan rosten dödade den.

50 spänn på skroten och två skruvar.

Du byter den på en minut.

Värt att prova kanske?

MVH Fredrik

fredrik l
    Deltagare

Glömde skriva att min var en 8V

morsole
    Deltagare

900I-89 8v har lambda och taktventil utöver den vanliga CI-insprutningen. På den vanliga insprutningen brukar tillsatsluftsliden, styrtrycksventilen, kallstartventilen och spridare och bränsletryckackumulator till tider ställa till det.
    Tändmodulen brukar oftast antingen funka eller inte funka, strular kan den göra någon gång, sen lägger den av.
    Du får väl börja i nån ända; du har ingen donatorbil du kan ”låna” komponenter ifrån?
    Kan varmt rekommendera verkstadshandboken på dvd genom ”klubben”, kostar 200kr

Mvh Johannes

rooobin
    Deltagare

Jag kan börja med att säga att den har varit sån sedan maj-juni tror jag(en kompis som ägde den innan mig), och verkar precis som att det tar en stund att bygga upp soppa trycket helt enkelt. Men den startar alltid (ta i trä)
    Jag får tvärr erkänna att jag inte har en aning om det är 8v eller 16v hehe. . 110 vilda är det i den iaf..

// Robin

martin valentin
    Deltagare

bränslefilterbyte?
    styrtrycksventil som är kass??

scania
    Deltagare

Hej!
    Du har en 8ventilers om den har 110 friska hästar!
    När bilen väl startar, går den rent utan att ryka då?
    Kan vara t.ex. spridarläckage så att bilen ”surar”.

Om bränsletrycket försvinner kan du bygga upp nytt genom att slå på tändningen och lyssna om pumpen går, sedan stänga av, slå på återigen några ggr. Då har du garanterat tryck.
    Om pumpen inte startar kan man bara slå på ”startmotorläget” och sedan blixtsnabbt släppa nyckeln så har motorn snurrat en bit och då borde soppapumpen starta gör sedan som ovan.
    Startar då inte bilen så e de iaf inte bränsle trycket.
    Har du kollat rotor och fördelare, slitna sådana ger kass gnista, och vid start går en hel del ström till startmotorn istället för till tändningen.
    Dessa grejor är gratis och lätta att kolla i alla fall.
    Lycka till/ Andreas

morsole
    Deltagare

Det är relativt enkelt att lyfta av spridarna och ställa dem i en glasburk, då ser man ju klart hur sprutbilden ser ut och evt läckage uppenbarar sig.
    Om/när man inte själv är så insatt i det hela kan det vara till stor hjälp att ha en fungerande donatorbil där man kan låna en pryl i taget…
    Klart att det är aldrig fel att börja med att byta bränslefilter och sen tänddelar, det är ju en förbrukningsvara.

Mvh Johannes

rooobin
    Deltagare

Tack för alla svar, det sitter nya tänddelar där (tidigare ägare provade byta) men det gav inget resultat, och soppapumpen går och japp den går rent utan att ryka när den startar =) Ska försöka gå över alla ovanstående grejer ! Tack för hjälpen! Jag återkommer med resultat !

fredrik l
    Deltagare

Lycka till och hoppas det löser sig.

Ingen som verkar tro att det är tändmodulen (aluplattan i vänster framskärm)

Om den går sönder ganska snart efter att den börjat strula kan jag inte hålla med om i mitt fall.

Den var så i ungefär ett år.

Startade direkt när den var kall (stått mer än 5-6 timmar)

Men jag fick köra på starten upp till en halv minut när den var körd med för inte så länge sedan.
    Lät som den inte tände alls o sen hoppade den igång perfekt när den väl startade.

Provade många grejer på min 900i bl a spridare från donatormotor, nya stift (NGK BP6ES nästan krav) ej champion, biltema, equem, bosch mm. Fördelare då jag misstänkte hallgivare, bränslefilter mm mm.
    Men så fick jag tipset av en saabkunnig vän om tändmodulen i skärmen och bytte den på några minuter och problemet var bortblåst.

Hursomhelst så kanske det inte det är den i ditt fall men jag skulle nog gärna testa om jag var du.
    Du kan ju låna från vilken 900 som helst 79-92 skulle jag tro. Ej exakt samma boschnummer på men på min 900i 1986 gick det med en ifrån en 900GL 1980 med enkel 175 strombergförgasare.

MVH Fredrik

morsole
    Deltagare

Ha ha, det låter som det har varit tändmodulen i många fall när man letat annorstädes!
    Men om man utgår ifrån grunden, har du gnista, går bilen i gång på startgas?
    Går den INTE i gång på startgas är det tändproblem.
    Tändmodulen i sig är inte dyr, (200:- på Bt)man kan ju ta på skroten om man inte investerar i en reserv och lägger den i handskfacket tillsammans med kolbryggan/laddrelä’et.

Mvh Johannes

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng