Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › Svårstartad
- Detta ämne har 7 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2013-12-29 22:32 av .
- FörfattareInlägg
- 28 december, 2013 kl. 21:45 #7701
hakand
DeltagareHar en 95:a från -66, trippelförgasare. Varje gång som bilen har stått mer än ca en vecka, så måste jag nöta på startmotorn 30-60 sekunder innan motorn startar. Kör jag oftare startar den direkt. Varför?
28 december, 2013 kl. 22:07 #62238rally
DeltagareDet är som det skall vara eftersom din motor har en vakum bensinpump så går på motorns vakum som nästan är obefintligt.
Bensinen rinner tillbaka i tanken & det tar tid att både pumpa fram den igen samt att det tar tid att få upp vakumet.
/Fredrik
29 december, 2013 kl. 10:19 #62256hakand
DeltagareJa, det är väl så jag har tänkt också. Men borde inte motorn tända på den soppa som finns i förgasarna? I pumpen sitter väl ett par ventiler som ska täta mot ett säte, finns det delar att få tag i? Skulle det hjälpa att byta dessa, alt. hela pumpen, eller var det inte bättre som nytt heller?
Håkan29 december, 2013 kl. 11:43 #62260sabina51
DeltagareHar samma problem. Har bytt allt i förgasare och pump med samma resultat. Jag tror att det blir någon form av hävertverkan och ”soppan” rinner tillbaka till tanken och backventilerna i pumpen verkar inte helt täta trots att de är nya.
Har funderat på två lösningar: Att dra en längre bensinslang i en hög båge, för att se om hävertverkan avtar eller sätta in en sådan gummiblåsa på bensinslangen som man har på mindre utombordsmotorer. Har bilen stått ett tag så får man ta ett par pumptag på gummiblåsan innan man startar. Vad tror ni ?Leffe
29 december, 2013 kl. 14:42 #62263valmet
DeltagareHar provat med gummiblåsa, det funkar bra men jag monterade in en elektrisk pump det är bättre då behöver man inte in och rota under motorhuven.
29 december, 2013 kl. 16:31 #62265gv8
DeltagareEn lite elantare lösning än gummiblåsa är en handpump för panelmontage. Sitter bla på snöskotrar. Åtminstone på min gamla Lynx 535 från 1983.
/Stig29 december, 2013 kl. 17:12 #62267ingvar k
DeltagareUrsäkta trådkapningen. Jag har/hade (?) liknande problem med min -66a, som eg bara står i garaget.
Den här frågan har varit uppe tidigare och på någons rekommendation monterade jag en vacuumdriven skoterpump på hjulhusväggen. Jag plockade bort ventilerna inne i originalpumpen och pluggade ett av rören på pumpen. Men som sagt, jag har inte kört med bilen annat än ut och in i garaget efter montering, det verkar fungera i alla fall.
Bäst vore ju att få tag på nya ventiler till originalpumpen.
sabina 51. Har du monterat nya ventiler? Var finns de att köpa?29 december, 2013 kl. 22:32 #60621jol
Deltagare@gv8 wrote:
En lite elantare lösning än gummiblåsa är en handpump för panelmontage. Sitter bla på snöskotrar. Åtminstone på min gamla Lynx 535 från 1983.
/StigPrecis en sån skoter har vi ägt 🙂 primerpump finns till alla möjliga skotrar. Funkar i stora drag som vindrutewpolaren 🙂
Jag har försökt starta min tt två tillfällen då den stått i sin vintervila, bra snurr men ingen start båda gångerna. Nu har jag förlagt startgasen innan jag kommit ihåg att använda den när jag är där.
Visar det sig vara bränsletillförseln kommer jag stoppa dit en biltema elpump för förgasare. Om än bara med knapp för att kunna köra el-primer
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.