Svårstartad

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Svårstartad

  • Detta ämne har 7 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2013-12-29 22:32 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7701
    hakand
    Deltagare

    Har en 95:a från -66, trippelförgasare. Varje gång som bilen har stått mer än ca en vecka, så måste jag nöta på startmotorn 30-60 sekunder innan motorn startar. Kör jag oftare startar den direkt. Varför?

    #62238
    rally
    Deltagare

    Det är som det skall vara eftersom din motor har en vakum bensinpump så går på motorns vakum som nästan är obefintligt.

    Bensinen rinner tillbaka i tanken & det tar tid att både pumpa fram den igen samt att det tar tid att få upp vakumet.

    /Fredrik

    #62256
    hakand
    Deltagare

    Ja, det är väl så jag har tänkt också. Men borde inte motorn tända på den soppa som finns i förgasarna? I pumpen sitter väl ett par ventiler som ska täta mot ett säte, finns det delar att få tag i? Skulle det hjälpa att byta dessa, alt. hela pumpen, eller var det inte bättre som nytt heller?
    Håkan

    #62260
    sabina51
    Deltagare

    Har samma problem. Har bytt allt i förgasare och pump med samma resultat. Jag tror att det blir någon form av hävertverkan och ”soppan” rinner tillbaka till tanken och backventilerna i pumpen verkar inte helt täta trots att de är nya.
    Har funderat på två lösningar: Att dra en längre bensinslang i en hög båge, för att se om hävertverkan avtar eller sätta in en sådan gummiblåsa på bensinslangen som man har på mindre utombordsmotorer. Har bilen stått ett tag så får man ta ett par pumptag på gummiblåsan innan man startar. Vad tror ni ?

    Leffe

    #62263
    valmet
    Deltagare

    Har provat med gummiblåsa, det funkar bra men jag monterade in en elektrisk pump det är bättre då behöver man inte in och rota under motorhuven.

    #62265
    gv8
    Deltagare

    En lite elantare lösning än gummiblåsa är en handpump för panelmontage. Sitter bla på snöskotrar. Åtminstone på min gamla Lynx 535 från 1983.
    /Stig

    #62267
    ingvar k
    Deltagare

    Ursäkta trådkapningen. Jag har/hade (?) liknande problem med min -66a, som eg bara står i garaget.
    Den här frågan har varit uppe tidigare och på någons rekommendation monterade jag en vacuumdriven skoterpump på hjulhusväggen. Jag plockade bort ventilerna inne i originalpumpen och pluggade ett av rören på pumpen. Men som sagt, jag har inte kört med bilen annat än ut och in i garaget efter montering, det verkar fungera i alla fall.
    Bäst vore ju att få tag på nya ventiler till originalpumpen.
    sabina 51. Har du monterat nya ventiler? Var finns de att köpa?

    #60621
    jol
    Deltagare

    @gv8 wrote:

    En lite elantare lösning än gummiblåsa är en handpump för panelmontage. Sitter bla på snöskotrar. Åtminstone på min gamla Lynx 535 från 1983.
    /Stig

    Precis en sån skoter har vi ägt 🙂 primerpump finns till alla möjliga skotrar. Funkar i stora drag som vindrutewpolaren 🙂

    Jag har försökt starta min tt två tillfällen då den stått i sin vintervila, bra snurr men ingen start båda gångerna. Nu har jag förlagt startgasen innan jag kommit ihåg att använda den när jag är där.

    Visar det sig vara bränsletillförseln kommer jag stoppa dit en biltema elpump för förgasare. Om än bara med knapp för att kunna köra el-primer

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng