Svårt hitta rätt olja till växellåda Saab 96 -63

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Svårt hitta rätt olja till växellåda Saab 96 -63

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Svårt hitta rätt olja till växellåda Saab 96 -63

  • Författare
    Inlägg
    • september 9, 2024 at 19:06 #517596

      Har sökt här efter information om vilken olja jag ska ha i växellådan på min 96 TT. Hittar bara ”gammalt” tips från typ 2012 på QS olja med några olika namn som många här är överens om fungerar mycket bra men den oljan går inte längre få tag på. På oljemagasinet hittade jag nedan men det är trots allt en ”modern” helsyntetolja som jag är rädd är för tunn och som kanske löser upp saker i växellådan , packningar mm, så det börjar läcka. Vad tror ni här, eller har ni något ni provat på senare tid som fungerar bra och som går att få tag på numera? Det finns bara en plugg i botten för urtappning och en på vänster sida för påfyllnad. Hur vet jag hur mycket olja det ska vara i lådan?

       

      Valvoline Gear Oil 75W är en helsyntetisk transmissionsolja med låg andel ExtremePressure tillsatser. Produkten är en ”Multi-vehicle” anpassad olja för att passa många olika bilar som har kravet på en 75W viskositet med API: GL-4. Oöverträffat slitageskydd och smörjning över ett brett temperaturspann i växellådor och transmissioner.

      Avancerat additivpaket
      SAE 75W
      API GL-4

        september 9, 2024 at 21:18 #517598

        Hej Henrik. Enligt uppgifter så skall man inte använda syntetolja till växellådan då den kan ”äta” på synkringarna. Saabklubben har 75 olja. Vad det gäller mängden olja så har du en nivåplugg på kopplingshusets vänstra sida. Snett framför inre drivknut. Hälsningar Göran.

          september 9, 2024 at 21:56 #517599

          Hej! Jag forskade här i forumet nyligen, av samma anledning, och fann ganska många röster på Castrol Manual EP 80W. Jag kan försöka skriva här hur det blev.

            september 10, 2024 at 08:59 #517602

            Instruktionsboken säger EP-olja SAE 80 1,4 liter.

              september 10, 2024 at 10:56 #517606

              Hej och tack för tips Martin! Det var en olja som gick att få tag på om än inte så lätt. Oljemagasinet hade den inte, fick träff på oljefyndet.se och mekonomen.se men ingen av dessa hade den i lager. Folkraceshop i Örebro hade i lager så jag beställde 3 liter så har jag till ett byte till ifall det visar sig att det är mycket vatten och gegg i lådan nu. Specen på denna olja stämmer med vad andra svarat här i tråden så den ska nog fungera fint. Tack alla för era svar! Jag håller långsamt på att väcka min 96 TT ur en lång törnrosasömn och i helgen som gick startade jag upp motorn efter flera års vila och fick njuta av underbar sång. Behövde bara byta ut gammal soppa i tanken, försiktigt knacka loss flottören i förgasaren och rundsmörja fördelartransmission med fettsprutan och knacka loss smörjkoppen på fördelaren och droppa lite olja där. Tog ur stiften och gav den en liten sup i varje cylinder och snurrade motorn förhand ett par varv för och få lite smörjning på maskineriet. Det var också så jag förstod att flottören hängt sig eftersom det fanns bränsletryck fram till förgasaren men den gick bara på suparna jag slagit i cylindrarna och senare bara på en skvätt jag hällde i förgasaren. Jag lät tändningen vara på och knackade försiktigt på flottörhuset och vips började bensinpumpen pumpa några slag när flottören/nålventilen släppte. Sen var det bara att vrida på nyckeln och nu startar den direkt och spinner så fint!

                september 30, 2024 at 19:29 #518027

                Jag har inte kört så mycket med nya oljan men allt verkar bra. Varken ljud eller växlingskänsla har ändrats – men jag vet inte vilken olja som var i tidigare. Det hörs ett inte allt för påträngande vinande växellådsljud(?) mellan 70-80 km/h. Det har inte ändrats av oljebytet. Inget annat heller som sagt.

                  oktober 1, 2024 at 15:17 #518037

                  Hej!

                  Apropå vinande ljud från växellådan(?). Har ingen erfarenhet från TT. Koppa ur eller avlyssna vid frihjul. Om det är kvar ökar risken att det kommer från växellådan/transmissionen.

                  Den enda erfarenhet från vinande ljud jag har är från en 900og som vid viss hastighet lät som när man rullar en (gammal) 1-krona på ett betonggolv. Det diagnostiserades komma från smått såriga pinjonglager. Fick rådet på SAAB ANA i Akalla att höja volymen på radion. Det blev inte så utan pinjonglagren byttes. Mycket riktigt början till småsår visades upp av en av Bröderna Nilsson i Kristianstad som gjorde reparationen.

                  Mvh

                  Adam Zdunek

                  Mvh Adam Zdunek
                  SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
                  SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.