Forum › Modellspecifika forum › NG900/OG9-3 › Svart instrumentpanel på Saab 900s -94
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2014-02-12 15:23 av .
- FörfattareInlägg
- 28 oktober, 2011 kl. 12:20 #25624
hopetter
DeltagareNär jag vrider nyckeln till tändningsläge lyser panelen, men 1 sek. efter start slocknar den och så är den till nästa gång man startar.
Tacksam för förslag.1 november, 2011 kl. 07:51 #185831stefanm
Deltagarevad lyser? Dör den helt, mätare och allting eller bara belysningen?
1 november, 2011 kl. 12:04 #185796hopetter
DeltagareVarv- och hastighetsmätare, tempmätare och klockan fungerar men lyser inte. Vägmataren och sid lyser.
Jag har plockat bort reostaten men ingen förändring.11 december, 2011 kl. 19:18 #188394bil-o
DeltagareFått några svar?
Jag har samma problem med min -97:a.
Nu på den lite kallare (och fuktigare) årstiden hoppar belysningen vanligen igång igen, efter runt 10-15 minuter.
Sommartid är det dock släckt…14 december, 2011 kl. 13:41 #188429hopetter
DeltagareJag har inte fått några tips, men nu har jag upptäckt att instrumentbelysningen fungerar när jag kopplar ur sidpanelen. Kan någon föreslå vad som skall göras?
6 mars, 2012 kl. 11:37 #189590choffe1989
Deltagarelite långsökt men kolla så alla lampor är hela, hade ett ”liknande” fel på min 900, tro det eller ej men jag bytte lamp vredet och instrument belysningens dimmer sen var problemet löst för mig.
12 februari, 2014 kl. 15:23 #197498kurtan
DeltagareKanske svarar på fel ställe, men jag har haft problem i flera år med att instrumentpanelen inte tänds, eller släcks. Speciellt när det är fuktigt, så på sommaren (besiktningen är i aug som tur är) fungerar det oftast. Jag har letat på nätet många gånger och det man pratar om är kallödning på kretskort – om man fixar det (stort pyssel), så funkar det ibland. Skall man lämna in för det, så kostar det 3000 kr och mer, vilket jag inte tyckt vara värt.
Nu var jag hos min reparatör (jag har en 97a 900 SE 2,3i) och fixade bromsar o dyl, dyrt, men bruksvärdet är högt, eftersom jag köpte bilen ny. Ulvi, som reparatören heter (inte någon speciell SAAB-reparatör), sa att elektroniken är känslig, räcker med att en lampa var som helst kan spöka till det. Han kollade, med analysatorn, som dom har för SAAB, och såg att en av lamporna som lyser på bakre registreringsskylten var trasig, liksom hållaren. Bytte den (utan kostnad, jag är ”hans bästa kund”).
Nu funkar det sedan en vecka tillbaks nästan alltid. Ibland kan det vara släckt några minuter, men kommer hittills – pepparpeppar – alltid igång igen. MYCKET bättre än tidigare.
Det kanske inte funkar för alla, men det är iaf ett billigt tips. Kolla lampor och kontakter, alltså.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.