Svets

Forum Övrigt Off Topic Svets

  • Detta ämne har 16 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2003-05-31 13:02 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9529
    johan haggholm
    Deltagare

    Hej! Jag har tänkt att införskaffa mig en svets för att utföra lite mindre plåtarbeten på min kära bil. Fungerar det bra att svetsa gasfritt med flustråd ,flusstråd eller vad det nu heter?
    Hur stor svets är att rekomendera? Ett krav är att den är billig…
    Någon som har några råd att ge?…..

    #69465

    Hoppas att du får många svar för det här intresserar mig också-tänk om man kunde fixa hålen själv!!

    #69466
    johan larsson
    Deltagare

    Jag röstar på MIG med gastub. Satsa på ett känt fabrikat (typ ESAB) så det går att få tag på reservdelar. Storlek rekomenderar jag 180A, själv har jag 125A och det räcker inte riktigt till allt roligt man vill bygga, typ bygga hotrod ramar.
    Svetsar du mycket rekomenderar jag att hyra en stor flaska som fylls med 4 kubik Atal gas eller liknande. kostar typ 700:- att hyra per år. Svetsar du bara nån gång ibland blir det billigare att köpa en mindre tub.
    Skippa ”tråd utan gas”, jag tycker det blir bättre och billigare med ”vanlig” tråd och gas.
    Och så förstås, gör rent ordenligt när du ska miga.
    Sen finns det ju de som förespråkar gamla hederliga gas svetsar men det är ju en smaksak vad man lär sig använda.

    #69467
    goran bruhn
    Deltagare

    Du kan även med fördel använda Kolsyra till migsvets en tub kostar ca 1000-1500 och räcker ca 6ggr längre än motsvarande ”vanlit gas”. en fyllning kostar 250 kr
    jag köpte min tup med kolsyra hos:

    Brand & Panntjänst i Falun Tel 023-235 90

    satsa på en rejäl svets när du ändå köper för en stor växer man i en lite växer man ur väldigt fort…..

    #69468
    lelle f
    Deltagare

    Håller med föregående talare.Jag snålade och köpte en billig trådlös svets,Duger väl till att hålla garagedörren öppen ungefär.
    Nä,satsa på en riktig svets.Det blir så mycket roligare att hålla på då..

    Ska väl tillägga att det går att svetsa med den billiga,men den kräver kliniskt rena ytor om det ska bli bra..

    #69469
    mikael jardstam
    Deltagare

    Jag håller med. En större svets är att föredra, helst en trefas på ca 180A. De starkare svetsarna tänder bättre och är stabilare i gången. Tänk på att jordkabel och klämma skall vara i bra skick, likaså trådmatningen! Fel på dessa delar stjäl effekt från svetsen. En ofta förbisedd detalj är gasregulatorn, en bra regulator kan spara upp till 1/3 av gasförbrukningen och kan betala sig ganska fort. Slösa inte med gasen, 10-15 l/min bör räcka.
    Kom ihåg att skydda ansiktet, nybörjare blir lätt svedda i fejset .

    #69470
    fuling
    Deltagare

    Problemet med svetasa är att det är SVÅRT.
    Vist att kleta ut lite kamelskit så grejorna sitter ihopp är lär man sig ganska fort på en bänk. Sen att börja svtasa i en kexig gammal burk till bil blir det ätter värre.Det är trånkt konsiga vinklar mm som ställer till ett hel… för än.
    Kör man med MIG så är ren plåt ett måste.

    Vid all rostlagning är själva svetsandet en bråkdel av tiden av renkapning och tillpassing av de nya bitarna. Underarbetet är A&O av ett bra resulat. Jag svetas allt i möligaste mån kant i kant med liten spalt, med andra ord undviker i det längsat dubbelplåt.
    Nu tillhör jag nog nästan gruppen fornlämningar som helst svetsar gas i tunnplåt, lekt med gassvets i ca 30år. Kan jag svetsa???? svar nej.
    Jag får ihopp grejorna och det blir dräkligt snyckt.
    Mig är suverän när det börjar bli grövre doningar 3mm och grövre. Nackdelaen med gas är att värmesprideingen är stor, med andra ord plåten slår sig lätt(blir krokig), där MIG mycket bättre.
    Men även med MIG får man ta det varlig på stora plåtytor som syns.
    Mig är lättra att lära sig att komma igång med än gassvets.
    Jag har ett stort as till 3-fas MIG som jag förmodligen aldrig kommer att bli sams med när det gäller tunnplåt, men tro det eller ej, det är inte svetsens fel

    #69471

    Usch då!! Det blir nog till att fortsätta med demontering,rensågning/klippning och slipning och så iväg till någon som ”kan det”!
    MVH/KG

    #69472

    Nja KG ge inte upp så lätt! Du har ju sett resultatet efter min rostlagning på EBoLan (fd Olas 96 ’64). Visst; det blev ju inte lika vackert som om ett proffs gjort det, men jag tycker att jag lyckades ganska väl ändå. Detta till trots att jag låg under bilen och svetsade uppåt väldigt mycket. Det största bekymret var faktiskt alla brännsår jag fick, trots att jag försökte skydda mig så väl jag kunde. Klä dig väl i bommullskäder. Inget konstfiber eller annat modernt! En bra skärm eller svetshuv är ett måste. Den nya typen som ”dimmar” ner automatiskt är jättebra men dyr.
    Och som fuling säger: det går inte att svetsa i rost! Alla ytor måste vara väl plåtrena och fria från annan skit! Se också till att ev. nya plåtbitar passar väl. Punkta först här och där runtom. Försök aldrig att lägga en lång sträng i en kant från början; då slår allting sig!
    Jag har ett ganska ”klent” aggregat, men med rena ytor och tålamod så fungerar det. Prova på och lycka till!

    #69473
    fuling
    Deltagare

    KG Kristoffersson:
    Håller med S-A, det är bara börja prova.
    Jag kanske tog i lite i mitt förra inlägg, men bättre det än att invägga folk i falska förhoppningar om resulatat när de börjar svetsa.
    Har man sätt se som är jäv… duktiga på att svetsa, det ser så fruktansvärt lätt ut, och provat själv så kommer man på hur svårt det är liksom

    Stor eller liten MIG, självklart är en större bättre men då blir det också dyrare. 1-fas varianterna funkar bra vad jag vet upp till 3-4mm gotstjocklek. Som vanlig, man får vad man betalar för.
    Bästa sättet är väll om man har möjligheten att få låna en MIG-svets först. Hälst då med ägaren fastbunden vid svetsen så han/hon inte kan smita från alla frågor som garanterat dyker upp

    #69474
    lovet
    Deltagare

    Jag köpte min Luna Minimig 140 för min första lön som 16årig lärling på Åkermans.
    Den jäveln har jag ännu och jag fyllde 35 tidigare i år.
    Den har väl totalrenoverat en 4bilar + att den varit med och byggt och underhållit 2rallycrossbilar och 10folkracebilar.
    Med andra ord, den har betalat sig.

    #69475
    anonymous
    Deltagare

    Hej på er alla!

    Jag är i skrivande stund på väg att hämta min nya MIG. Det blev en trefas 210A Kemppi efter läsande här på Anslagstavlan. Hoppas nu att jag inte tagit i för mycket…

    #69476
    mikael jardstam
    Deltagare

    Grattis Martin!
    En helt ny värld kommer att öppna sig för dig. Du kommer att få många kamrater som ”bara har ett litet rosthål som säkert inte är så farligt” och vill ha din hjälp

    #69477
    anonymous
    Deltagare

    Nu är svetsen hemma. Ser bra ut. Bara kvar att koppla in uttagen för trefas, då…

    Tack, Mikael, det brukar ju låta ungefär så. Det är nog rätt åt mig – man har ju själv haft ”små ofarliga rosthål” någon gång.

    Svetsa med MIG kan jag, dock är erfarenheterna runt bilplåt mycket begränsade. Är det någon gammal ”garage-räv” som har några tips, sådär i ren allmänhet när man svetsar i bilar?

    #69478
    mikael jardstam
    Deltagare

    Tja, Tips och tips. Ta det bara lugnt och försiktigt. Ägna både en, två och tre tankar på brandrisken. Blöta trasor och blåsmustycke är bra hjälpmedel. Använd gärna plåtsax istället för vinkelkap, den sprätter inga gnistor och är mycket snällare mot el/broms/bensinledningar .
    Lägg helst plåten kant i kant med 1-2mm spalt, det kan även få vara lite större i något enstaka hörn. Försök inte att lägga långa sömmar, nöj dig med 5-10mm ibland mindre beroende på plåttjocklek. Jorda nära svetsstället, inte i dragkroken när du lagar länkarmsinfästningen fram. Det skonar generatorn och annan elekronik. Jag har inte kopplat bort batteriet på många år, men lovar inget. Jag har dock aldrig träffat någon som har svetsat sönder en generator, jag vet endast två som har haft sönder ett styrdon. Den ena svetsade på en BMW med jordklämman fastsatt i riktbänken, den andre är min verkmästare som glömde att sätta tillbaka en jordkabel på batteriet :rolleyes: en gång för länge sedan. Det har inte utlösts någon airbag, inga felmeddelanden har dykt upp.
    När du är klar för dagen så ta en halvtimma på dig att städa undan och kolla att det inte brinner och det blir lite roligare att börja igen nästa dag. Vi vill ju ha kul med hobbyn!

    Lycka till! Svetsblink gör ont ………

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng