- Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2011-08-12 07:29 av .
- FörfattareInlägg
- 10 augusti, 2011 kl. 20:10 #4033
gurra
DeltagareNågon som har koll på denna?
Ska svetsa lite plåt på bilen är tanken. Att det inte blir snyggt är inga problem 😛 Ska försöka lära mig samt överhuvudtaget få det några plåtbitar 🙂
10 augusti, 2011 kl. 20:41 #30796porsche944
DeltagareJag är ingen expert, men jag hade nog valt en mig med lös gasflaska. Köpte min Serva 130 amp 1 fas 1992 och har bytat slangpaket 1 ggr samt drivhjul och handtag ett par gånger.
Räcker bra till bilplåt har fungerat helt problemfritt, och den har verkligen fått jobba genom åren. Fördelen med en mindre svets är att det blir ofta en ”friköpt” flaska, hyran är rätt dyr om man inte svetsar ofta och mycket.
Jag hade nog kollat vad biltema har och erbjuda runt 4-5000 kr.
10 augusti, 2011 kl. 23:45 #30812emul
ModeratorVill du ha en såndär så har jag en Jula sålde för 1500 på rea till salu (kostade 1995 innan) som jag använde till lite småsaker på 95:an när jag inte hade 3-fas i garaget. Inkl flusstråd – 1000-lappen?
11 augusti, 2011 kl. 05:58 #30818enor
DeltagareVälj en med gasflaska, som sagt. Att svetsa med flusstråd utan gas låter bra på pappret men är – faktiskt – helt värdelöst.
11 augusti, 2011 kl. 16:30 #30839j.alfredsson
DeltagareFungerar lika bra med kolsyre brandsläckare som svettsgas. Lätta att få tag i då de oftast byts ut och kasseras istället för att kontrolleras. Man får kosta på sig en adapter som finns hos den lokala svettsfirman men det är det värt.
11 augusti, 2011 kl. 20:23 #30850gurra
DeltagareEfter lite forskning och sökning på nätet lutar det åt att köpa en begagnad ESAB Miggy 125. Hyfsat pris, riktigt fin svets (vad jag har läst till mig) och gas.
12 augusti, 2011 kl. 07:29 #30857Dicst
Deltagare@Gurra wrote:
Efter lite forskning och sökning på nätet lutar det åt att köpa en begagnad ESAB Miggy 125. Hyfsat pris, riktigt fin svets (vad jag har läst till mig) och gas.
Mycket klokt beslut! En sådan har jag själv köpt begagnad och servade den med nya dioder. Har kört mängder av tråd med den utan direkta problem (annat än handhavande). Supernöjd!
Ett tips är dock (oavsett svets) att trä en öronpropp på svetstråden där den går in till maskinens spännrullar. På så sätt slipper du få in en massa skräp i maskineriet och sedan i värsta fall ut i slangpaketet. I mitt garage kan det iaf bli både olja, fett, färg och slipdamm som flyger runt ibland, vilket även kan hamna på svetstrådrullen oavsiktligt. Täck över svetsen när den inte används så mår den bättre.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.