T16 Turbo-emblem, 1990

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / T16 Turbo-emblem, 1990

Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
  • Författare

Som ni själv skriver, hade Aeron andra turboemblem på huven. Dessa var kortare än de som satt på vanliga turbobilar. Jag antar att det är dessa som även sitter på turbo/aerobilar 1990.

När det gäller de ”färglösa” emblemen på tidiga bilar, det är inte bara så att färgen försvunnit på 30år? Jag har aldrig sett att det funnits två olika varianter på samma emblem.

Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

februari 12, 2012 kl. 21:36 #179471

@Bovy wrote:

Som ni själv skriver, hade Aeron andra turboemblem på huven. Dessa var kortare än de som satt på vanliga turbobilar. Jag antar att det är dessa som även sitter på turbo/aerobilar 1990.

När det gäller de ”färglösa” emblemen på tidiga bilar, det är inte bara så att färgen försvunnit på 30år? Jag har aldrig sett att det funnits två olika varianter på samma emblem.

Tror nog det har funnits två olika, kolla på det lite mer gul/guldaktiga turboemblemet, det tycker har jag för mig att jag sett i broschyrer/reklamfilmer också.

Där ser man skillnaden mellan ett stort och ett litet turboemblem också.

MVH

februari 12, 2012 kl. 21:43 #179472

Nu har jag kikat på artikelnummret som är på dem mindre emblemena. Då jag har en uppsättning. artnr:9293986
          enligt epc- Aero 86-89. verkar lite skumt dock. samt 900 90-93. jag kan ta reda på vilken bil dem jag har suttit på med kanske med lite tur 🙂
          Jo dem äldre emblemena var guld silvriga. vad jag hört. har flera emblem som ser ut så och dem är ej målade svarta utan dem verkar va eloxerade typ. Jag har alltid trott dem vart blekta med åren men verkar inte va så.

Ett nyare emblem blir ju aldrig till å se ut som dem äldre när dem blivit gamla.
          Har faktiskt stött på en modell av emblem till, ett par som det svarta är målat på men det silvriga är mer åt guldiga hållet.nästan lite eloxerat i nyansen.

Sen dem allra första emblemen tror jag det är, dem är det silvriga typ kromat. mycke blankare än dem vanliga emblemen som typ endast är planslipade så det är som en matt borstad yta ungefär.

ja det finns en hel hög med olika emblem till våra saabar. det kan ju ha med olika tillverkare att göra med. vad vet jag.

Jo en liten anmärkningsvärd sak är att vissa emblem är svarta även på baksidan, oftast är dem ju alufärgade.

Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

februari 12, 2012 kl. 21:46 #179473

Tror även det fanns en tredje färgvariant, där kanten är mer blå och själva emblemet ljusare. Har några liggande. Kan ordna bild till imorgon eller så.

Sen vet jag inte om vi menar samma sak Bovy, men såvitt jag vet är det alltså endast Aero (alt även turbobilar?) för årsm 90 som har de små turboemblemen på huven. Aero därefter har bara det lilla Saab, och innan 90 sitter samma emblem som på bakluckan på samtliga bilar, dvs även Aero.

februari 12, 2012 kl. 22:05 #179474

Tog en bild på dem sorterna jag stött på. lite dålig men det syns skillnad.
              Det översta är ett äldre, typ 83.har även sett dessa på fler årsmodeller än 83. Lite lätt guld med blåsilver kant.
              nr 2. Svart som synes, lite blankare svart än dem vanliga samt lite mörkare guld på texten än nummer 1.
              nr3 det vanligaste märket.
              nr 4, lilla märket. art nummer:9293986
              nr 5. Där är det silvriga kromat, och det är ett alumärke,inget plast. men det hör nog till nån 99a det kanske.

februari 12, 2012 kl. 22:11 #179475

Precis, det var det med blå kant jag åsyftade tidigare. Fasen, det här vart ju riktigt intressant! 🙂

Det sista, mer kromade emblemet har jag aldrig sett. Ingen hemmaknåpad kreation tror du? Inte av dig alltså men kanske en tidigare, hängiven ägare?

februari 12, 2012 kl. 22:17 #179476

Ja att gå in på djupet i saab kan va kul 🙂
                  det nedersta märket är helt nytt, det bruna pappret är till tejpen. men det är nog till nån 99a det skulle jag tro, känns litte gammalt när det är brun papp 🙂

Det jag vet är att även dem större turbo märkena finns i samma blanka nyans, kromat. har några gamla slitna och där den svarta färgen försvunnit är det krom under. glömde tyvärr rota fram å ta bild på ett sånt.

februari 12, 2012 kl. 22:24 #179477

@saab putte wrote:

Ja att gå in på djupet i saab kan va kul 🙂
                    det nedersta märket är helt nytt, det bruna pappret är till tejpen. men det är nog till nån 99a det skulle jag tro, känns litte gammalt när det är brun papp 🙂

Det jag vet är att även dem större turbo märkena finns i samma blanka nyans, kromat. har några gamla slitna och där den svarta färgen försvunnit är det krom under. glömde tyvärr rota fram å ta bild på ett sånt.

Å fasen, där lärde jag mig nåt nytt. Aldrig sett de blankpolerade innan.

Nördande på hög nivå. 🙂

februari 12, 2012 kl. 22:53 #179390

dom sista årsmodellerna av 99:an hade kromade plast emblem, jag har det på min 99a. Och detta med turbo emblemen, jag har ju en t16 -90 och emblemen har en helt annan gjutning än dom större, det finns mer svarta ytor mellan bokstäverna.

februari 12, 2012 kl. 22:58 #179391

Kolla min bil och se om ni får ut nåt av det. det finns inga riktiga emblem bilder men men. http://www.garaget.org/?car=202288

februari 13, 2012 kl. 02:35 #179393

Översta emblemet på puttes bild, Det guldgula med silverkant är exakt vad jag är ute efter. 😛 Har en komplett uppsättning emblem som satt på bakluckan på en 900 turbo -83. Även APC-systememblemet finns med. 😉 Ingen bild på dom dock.

Lite intressant att APC-emblemet inte var i samma stil, utan var silver med svart kant. 😛

februari 13, 2012 kl. 13:46 #179396

@Tompa i 16v wrote:

dom sista årsmodellerna av 99:an hade kromade plast emblem, jag har det på min 99a. Och detta med turbo emblemen, jag har ju en t16 -90 och emblemen har en helt annan gjutning än dom större, det finns mer svarta ytor mellan bokstäverna.

Ja att det satt kromade plastemblem på 99or vet jag, men dem jag har är i aluminium. men men mycket med det jordiska 🙂

februari 13, 2012 kl. 17:58 #178981

@saab putte wrote:

@Tompa i 16v wrote:

Ja att det satt kromade plastemblem på 99or vet jag, men dem jag har är i aluminium. men men mycket med det jordiska 🙂

hmm undrar vart dom kan komma ifrån då, det måste jag forska i 🙂

februari 13, 2012 kl. 20:19 #178977

Perfekt det 🙂 hoppas du kommer på vart dessa hör.

Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.