T16 Turbo-emblem, 1990
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / T16 Turbo-emblem, 1990
- Detta ämne har 28 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2012-02-13 20:19 av
henrikg.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Är ny här på detta trevliga forum och tänkte börja med att kasta ut en liten fråga :smile
Håller på att renovera en gammal fin 900 T16 från 1990.
Har fått tag i det mesta jag behöver men söker ett Turbo-emblem till motorhuven. Verkar vara mindre på just 90-års modell. Någon som har ett till salu eller vet var man kan få ta i det?Hej, och välkommen. 🙂
Dom mindre sitter väl på typ 87-88 och framåt tror jag. Fanns iaf på en -89 som jag plockade APC ur förut. Tyvärr tog jag inte hand om emblemen. :/ Vet inte om dom går att få tag på nya nånstans, men man kan ju alltid fråga på saab. Frågan är ju fri, om man säger så.
Jag kan kolla runt lite på skrotarna jag brukar besöka, och om jag hittar nåt så säger jag till. 😉 Lägg gärna upp lite bilder på pärlan. 😉 Alt. en projekttråd. Sånt uppskattas alltid.
Gomorron och tack för era svar!
Är extremt uppskattat om du vill hålla ögonen öppna efter ett turbo-emblem ReinO :smile Spanade in några av dina bilder. ”Gamle Svarten” är ju helt fantastisk.
Ska se om jag inte kan få upp några projekt-bilder på min svarta skönhet. Håller på att renovera motorrummet :smileMvh Stranne
Hej igen!
Precis. Som jag har förstått det så är turbo-emblemen på huven 16cm breda fram till 1989. 1990 är de 13,5cm och 1991 till 1993 ersätts det med ett Saab-emblem. Klåparen som jag köpte bilen av hade gjort av med ett av emblemen. Det som sitter kvar mäter 13,5cm. Verkar knepigt att få ta i men skam den som ger sig :smile@Stranne wrote:
Gomorron och tack för era svar!
Är extremt uppskattat om du vill hålla ögonen öppna efter ett turbo-emblem ReinO :smile Spanade in några av dina bilder. ”Gamle Svarten” är ju helt fantastisk.
Ska se om jag inte kan få upp några projekt-bilder på min svarta skönhet. Håller på att renovera motorrummet :smileMvh Stranne
Tackar. 😀
Inga problem. 😉 Jag brukar besöka ett flertal skrotar rätt ofta, så jag håller koll efter roliga saker.
Själv är jag på jakt efter den större modellen turboemblem med silverkanter, som satt på turbo -83. Dom på huven dvs. Har för mej att dom ska va samma storlek som bak.
@Stranne wrote:
Hej igen!
Precis. Som jag har förstått det så är turbo-emblemen på huven 16cm breda fram till 1989. 1990 är de 13,5cm och 1991 till 1993 ersätts det med ett Saab-emblem. Klåparen som jag köpte bilen av hade gjort av med ett av emblemen. Det som sitter kvar mäter 13,5cm. Verkar knepigt att få ta i men skam den som ger sig :smileNjae,
i EPC så är det bara två modeller: Turbo resp. Aero och samma artikelnummer mellan MY1986-MY1989.. Men jag har ju också sett mindre turbo emblem, kanske dom är ifrån 9000?
Årsmodell 1990 har bara en variant och det är samma artikelnummer som Aero 1986-1989.Har även kollat på Microfisherna för 1981-1985, det är samma artikelnummer som för 1986-1989, och också två varianter, en för turbo och en för Aero (Aero fanns ju förstås bara 84-85)
Någon som kan sprida ljus?
/Henrik
Det är som TS skriver. Fram till och med årsm 89 sitter de stora emblemen, samma som på bakluckan. Årsm 90 har de mindre emblemen på huven, samma för turbo och Aero. 91-92 har Saab-emblemet på huven men 93 försvann de helt på huven.
Så har jag lärt mig iaf, och har inte ännu sett nåt undantag så regeln förblir väl obekräftad. 😛
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.