Forum › Modellspecifika forum › OG900 › T16 Turbobyte till Vattenkyld?
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2018-02-13 08:50 av .
- FörfattareInlägg
- 11 februari, 2018 kl. 18:33 #440659
Klas Jakobsson
DeltagareHar en T16 från 86 vars turbo hus spruckit och nu när jag jagar ny Turbo så undrar jag om någon vet om det går att byta till den lite nyare Vattenkylda som kom 88?
Vad krävs t.ex för att bygga om kylningen till turbon? bara dra några slangar eller? passar den nya turbon bolt on? ja frågorna är många!! nån som har ett hum om detta?11 februari, 2018 kl. 22:18 #440662Regin
DeltagareSkall se om jag får till det här –
är inte så värst farligt mycket jobb egentligen….Du behöver en ny slang som går mellan kylare och baksidan på vattenpump –
den hitta du här på SSK lager:
https://svenskasaabklubben.nordicshops.com/product.html/vattenslang-nt-3?category_id=68På den ansluta du detta detta röret i rött:
Till Turbo är det röret i gult på första bild –
som det sitter på Turbo:
I blått ser du vattenanslutning på bilarna 1990 -> d v s med Mitshu turbo –
men om din bil kanske har fått 2,1/2.3 topp eftermonterad, så kan det finnas uttag där.
Titta efter om det sitter en ”6-kants skalle” eller evt bara ”gjutning”Man använde det andra uttag från insuget:
Ett rör där med, men om din bil är en MY 1986 –
så är det nog ”upptagit” av en vakuum givare där:
(eller också finns där inget alls)Och en liten vattenslang mellan de 2 små rören…
Hoppas jag lyckades förklara det…..
- Det här svaret redigerades för 1 år, 12 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 1 år, 12 månader sedan av .
12 februari, 2018 kl. 10:04 #440678M.Broberg
Deltagareen sak regin missade är att om du har en bil före 87 (tror jag) så måste det översta röret på första bilden bytas med.
dom senare rören har en tillplattning som gör att röret till turbon får plats. det saknas på första årsmodellerna.
- Det här svaret redigerades för 1 år, 12 månader sedan av .
12 februari, 2018 kl. 12:59 #440683saabaero
DeltagareSer ganska enkelt ut men brukar vara lite knöligt att få till. Många små detaljer som måste vara rätt för att det ska passa.
Rören kan såklart ersättas med slang också. Org rör I bra skick är inte busenkelt att hitta.12 februari, 2018 kl. 17:08 #440689Klas Jakobsson
DeltagareTackar för mycket utförliga svar!!!
som sagt rören blir inte lätta att hitta, så det blir kanske det som fäller avgörande, alternativt får man kröka till lite egna rör och sedan använda slang.
Sen kommer man ju också till frågan hur mycket jag tjänar på att byta…?
Någon som vet vilken turbo det är som har vattenkylning ? heter den TB0357
https://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/motor/turbosystem/turboaggregat/standard-turbo/590106.html
Eller finns det andra bättre alternativ???12 februari, 2018 kl. 21:30 #440699saabaero
DeltagareSka du ändå lägga jobb på rörkrökandet kan du lika gärna välja en Mitsusnurra. TE05-12. Jag tycker dom är betydlig trevligare.
13 februari, 2018 kl. 08:50 #440702M.Broberg
DeltagareMitsu turbon har tidigare spool mm
men man tappar mycket av ”turbo lag” känslan som garett snurrorna har (i min mening)
det är ju retrurröret som kan vara knepigt att få tll
matningen går ju lösa på typ hydroscand, bara 2 banjo kopplingar så det går enkelt.
- Det här svaret redigerades för 1 år, 12 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 1 år, 12 månader sedan av .
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.