T8 konvertering

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / T8 konvertering

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / T8 konvertering

  • Författare
    Inlägg
    • mars 21, 2019 at 20:27 #456966

      Hej, jag har fått tag på en t8 motor utan styrsystem. Jag har en 900i med k-jet och undrar om insprutet måste kompletteras på nått sätt för att det ska funka med turbomotorn?
      APC är väll inget man måste ha?

        mars 22, 2019 at 20:01 #456981

        Andra får kommentera det där med sprutet, jag vet inte om det är nån skillnad på dom. Men har du tänkt göra en laglig konvertering? Rent spontant så är det väl i princip omöjligt tror jag – såvida du inte Kat-konverterar. Så ändrades ju reglerna, att så länge man tillför nåt miljöbättrande så är det ganska lätt att få igenom en insprutare till turbo. Men utan att ta med kat mm så är det väl omöjligt idag. En T8 med Kat ska du inte fundera på, det funkar dåligt. Så fundera på om detta verkligen är värt att göra? Vill inte sätta käppar i hjulet för dig, men fakta är fakta och trist göra jobbet och få en bil som inte går att regga längre. Sen om Bilprovarna bryr sig eller ens ser det idag är ju en annan fråga….

        Den enda i-konvertering jag hade övervägt är att sätta in en fin T16 Kat i en insprutare. Det finns många trådar och projekt om det!

        APC är ett utanpå liggande system för turbo trycks reglering i Saab 900 och behövs strikt talat inte, du kan köra på “pystrim” eller med fast tryck utan regleringsmöjlighet. Finns ju två skolor här i klubbsammanhang, APC för eller emot…. Men själva APC systemet är ju det lilla i det här sammanhanget? Ett motorbyte med allt vad det innebär är ju en större manöver än att installera APC.

        /Martin.

          mars 23, 2019 at 08:23 #456987

          Håller med Martin.

          byt till T16 direkt, alla delar i 8v bränslesystemet är mekaniska och slits med åren. Kommer garanterat bli knepigare och knepigare med delar och justeringar osv

          en T16 går att uppgradera till Trionic 5 eller tom Trionic 7 nuförtiden. det ger bra mycket nyare delar och lättare med reservdelar.

            april 1, 2019 at 10:41 #457508

            Jag hade inte riktigt planer på att byta motorn, det var bara om det var enkelt att få det att funka med k-jet från i-motorn. Att regga den hade jag inte ens kommit till i tanken. Men är dom verkligen så noga med turbokonvertering? Jag trodde dom bara gick efter en viss ökning i hästkrafter. Bilen jag pratar om är en 86a förresten.

            Edit: Hittade det här: antar att det fortfarande gäller, då förstår jag att det kan bli svårt att regga den.

            Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
            Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

            Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

            För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

            Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

            Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.