T8-Special 89 höga avgasvärden löst!!

Forum Modellspecifika forum OG900 T8-Special 89 höga avgasvärden löst!!

  • Detta ämne har 11 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2013-07-03 19:43 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7664
    daniel_t8
    Deltagare

    Hej 🙂
    Jag är ägare till en T8-Special som jag köpte för ca 5 år sedan, tanken var då att börja renovera den. Jag körde med bilen i 1 år tills att jag skulle besiktiga den, bilen gick ej igenom besiktningen då på grund av för höga CO och HC värden, bilen gick väldigt orent på både tomgången och med varv. Jag tappade då orken lite och ställde undan bilen i ca 2 år.
    För ca 2 år sedan så hoppade jag på protjektet igen med mer motivation. Det första jag upptäkte var att det bubblade i expantionskärlet och tänkte yes jag hittade problemet, så jag bytte motor men felet kvarstod. bytte alla tändningsdelar, det hjälpte inte men upptäkte då när tändningen skulle justeras att att med rätt justerad tändning så gick bilen ännu sämre. bytte styrbox, ingen skillnad. bytte bränslemängdmätare, ingen skillnad. bytte taktventil, ingen skillnad. bytte styrtrycksregulator, ingen skillnad. kontrollerade så att alla bränsletryck va OK och att pumpen gav på rätt flöde, och allt sånt va bra. Ny lamdasond, ingen skillnad. bytte ut alla vakumslangar, ingen skillnad. Efter allt detta så tappade jag motivationen lite igen. Lyckades förra året att mygla bilen genom besiktningen, så jag har kör med den tills för ca en månad sedan då det va dags att besiktiga igen, bilen har nu fått stå still några veckor för att felsökas, Tills idag.
    Nu ÄNTLIGEN!!! så har jag hittat felet till varför bilen har haft för höga CO och HC värde och att bilen inte har velat gå rent på tomgång och med varv.
    Felet var reläet som styr taktventilen ( sitter på passagerarsidan under handskfacket mot hjulhuset ). Reläet hade hakat sig, hur mycket man än skruvade på co-skruven så ändrade sig aldrig takt-förhållandet i taktventilen, lamdareglerigen va mupp. Taktventilen skall ha ett takt-förhållande på ca 50/50% men jag hade bara ca 5/95%. Nu är reläet bytt och takt-förhållandet justerat till ca 50/50% och bilen går som en dröm, ryckfritt och ren och fin tomgång 😀
    Jag tycker det är ganska viktigt att dela med sig av sådan här information då jag vet att det finns fler här ute i sverige med med T8-saabar från 88-89 med ungefär samma problem, jag säger INTE att det med all säkerhet är samma fel på alla T8or med dom här symptomen, men det kan iaf vara värt att testa med ett annat relä om man har problem med ryckig gång, ojämn tomgång och höga co och HC-värden.

    Mvh en glad saabägare :CE :AP

    #56728
    William
    Deltagare

    Härligt att det löste sig! 🙂

    #56729
    saabaero
    Deltagare

    Skönt att äntligen ha löst problemet med den omöjliga motorn :AP

    Gissar att många missar just detta pga problemet att mäta taktförhållandet.
    Hur gjorde du för att mäta detta ?

    #56737
    oskarforsberg
    Deltagare

    Grymt bra jobb! Inspirerande. Här sitter jag och gnäller över att jag byter alla delarna i tändsystemet på min tt och du byter allt. Inspirerande! (Aldrig mera gnäll från mig)

    99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

    #56776
    andreas1
    Deltagare

    Samma här .
    man gnäller så fort det bytas lite delar som ej är problemet.
    Imponerande hade jag ägt bilen hade nog sprutet rykt fort alt skrot..
    Har i dagsläget 5 bilar i delar t8 s o fulltryck 16 så nu känns det lättare att byta delar systematiskt

    #56777
    andreas1
    Deltagare

    Var det kanske du som köpte en ny taktventil av mig för nått år sen kanske?

    #56855
    daniel_t8
    Deltagare

    Ja det är riktigt skönt att det löste sig till slut 🙂
    Om man vill se vad man har för taktförhållandet kan man koppla in en analog voltmätare i den 2 poliga kontakten som finns precis utanför säkringslådan vänster fram, nålen skall röra sig lika snabbt åt båda hållen.
    Metoden är väll lite oprecis kanske, men på så vis såg jag iaf att det va något som inte stämmde, bytte reläet så att man såg att det iaf gick justera taktförhållandet. Sedan tog jag bilen till en vekstad som hjälpte mig justera taktförhållandet med ett digitalt instrument och samtidigt kontrollerade att co och HC-värdena var innom dom godkända ramarna. Besiktigade bilen nu i veckan och den gick igenom med en 1a, den läcker styrservo-olja, men det känns som ett ganska litet problem 😀

    #56856
    daniel_t8
    Deltagare

    @andreas1 wrote:

    Var det kanske du som köpte en ny taktventil av mig för nått år sen kanske?

    Nä jag köpte taktventilen av en snubbe i Häggenås som heter Kent, han har mycket saab-grejer 🙂

    #54803
    Psycho Dave
    Deltagare

    Har du monterat kåporna över luftutsläppen än?

    #56865
    daniel_t8
    Deltagare

    @Psycho Dave wrote:

    Har du monterat kåporna över luftutsläppen än?

    Haha tja David 🙂 Nä jag har faktiskt inte gjort det än, men tänkte försöka hinna med det i helgen.

    #57251
    eugen67
    Deltagare

    Intressant, har en T8-89 där det mesta har bytts men med kvarstående problem.
    Hur justerades taktförhållandet?

    Mvh
    Krister

    #57295
    eugen67
    Deltagare

    Såg nu att det var beskrivet i texten…

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng