T8-Special

Forum Övrigt Projekt / Min bil T8-Special

Detta ämne innehåller 13 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2013-04-16 20:54.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25364

    Raffe
    Deltagare

    Hallo alla,
    Jag ägde en Aero -85 i slutet på 80 talet, om jag hade vetat vilken ikon den bilen skulle bli!
    Jag kommer ihåg annonsen bilförsäljaren hade satt ut, ”En 900 med 9000 motor”
    Man var inte så insatt i den Saab modellen, det var en silver med röd inredning, Simons avgass och den hade stora vingen, vilken bil.
    Jag kan säga att det var många som blev förvånade när tubon började ladda och framhjulen spann loss, bra mkt dyrare BMW hade inte en chans 😛
    I vinter fick jag sånt sug att försöka hitta en sådan, men det är svårt och det kostar, fast det nog är en pengaplacering.
    Jag hittade i allafall en T8 Special, lycklig och nostalgisk körde jag hem den dom 40 milen jag hade, den gick som en dröm!
    Otroligt vad dom låg före många bilar vad gäller vägkänsla och motor, det är missat av många tror jag, Tyvär.
    Tänk vad många Volvo ägare med förutfattade meningar har missat.

    Ialla fall,,, efter halva sträckan började den bete sig lite underligt, när jag körde och motorn drev gick den rakt, men i nedförsbackarna när den motorbromsade lite då drog den åt vänster, det här gjorde den inte i början av resan.
    Jag har inte hunnit (4 månader senare) titta vad det kan vara, säkert nåt enkelt.
    Vad som inte var lika enkelt var all rost jag hittade på den efter jag fick den i garaget och kunde riktigt undersöka den.
    En lätt depresion kom över mig, Jag slängde ut en annons, säljes i delar eller hel,,,, men när telefonsamtalen och mailen började komma så tog det emot att börja skruva isär en sådan bil.
    Deppresionen varade så där i 4 månader, men har nu börjat att släppa,,,jag tänker nu, jag måste försöka rädda den!

    Jag tänkte,, det är ju plåt,, det går att ersätta.
    Rost i båda bakre hjulhus, höger dörrs listfästen (alla hål som golfbollar), längst ner bakom kjol framför höger hjulhus (stort långt hål),
    bagagerums golv (mindre hål),
    Men jag tänker att hur länge än det tar så kanske man är i mål nån gång.
    Jag tycker att en sådan här modell borde bli ovanligare i framtiden, det brukar vara så att vissa modeller glöms bort, ungefär som fyrdörrars jänk,
    alla är så fokuserade på att renovera två dörrars så fyrdörrars glöms bort, dom blir pilsnertruckar och försvinner.
    Jag ska försöka komma igen med lite bilder på renoveringen, och en del frågor lär väl komma.
    Är det någon som har någon koll på antal tillverkade T8 Special?
    Eller en lista på antal tillverkade modeller på samtliga OG900 hade varit kul att se!
    Jag hörde t,ex att en två dörrars sedan är ovanligare än Cabben!
    Jag har även ägt en -86 två dörrars sedan T8, men det är en annan historia. 🙂

    Trevlig Midsommar!

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    #185597

    rus52
    Deltagare

    Det här kommer följas 😉 har för mig att det tillverkades totalt 838 st T8 special varav 805st för den svenska marknaden.

    #185604

    sebbo
    Deltagare

    Om du behöver hjälp med ngt så är det bara att fråga 🙂 har hunnit med det mesta på min 😉
    Önskar dig all lycka 🙂

    #191199

    Raffe
    Deltagare

    T8,an är nog nästan färdig nu, jag hyr ett garage 10mil från mig så det har inte blivit så mkt skruvande på den Saaben, från min sida.
    Men tur som jag har så bor min bror där och han har gjort ett fantastiskt jobb i vinter/vår.
    Jag hoppas kunna lägga ut lite bilder på jobbet senare.
    Brorsan har haft borta tanken och rostlagat allt i bagaget, jag köpte ekonomiplåtar tidigare som han har satt dit.
    En på varje sida, hjulhusen bakom bakhjulen.
    Sen var det nog en hel del jobb på golvet, bagaget m,m.
    Dörren på höger sida behöver bytas. den är ganska rostig.
    Men är poppnitad :smile nu för tillfället, tills jag hittar en dörr, det syns inte bakom kjolen.
    Går inte att svetsa utan att behöva lacka om sidan, och det är svårt att svetsa dörrsidor.

    Problemet med framvagnen är dock kvar, den drar kraftigt åt vänster, men bara när jag motorbromsar,,,,mystiskt!
    Så länga jag håller driven eller att den rullar ”fritt” så går den rakt.

    Men kul att den rullar, och att en Saab är räddad 😀
    Spännande vad besiktningen säger.

    ha de! 🙂

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    #192243

    Raffe
    Deltagare

    Nu är den ganska klar, vi (mina bröder å jag) provade att göra en besiktning.
    Men det blev en ombesiktning, ojämn handbroms, säkert nåt enkalt.
    men sen blev det ombes, för att styrningen gick inte tillbaka efter fullt rattutslag.
    Vad nu det kan innebära, vi har smörjt upp knuten på rattstången.
    Och vi inbillar oss att den sakta blir bättre, ju mer vi kör.
    Problemet är väl att den stått ganska länge. vi får se.
    Sen blev det anmärkning på lite rost som vi inte hittat tidigare, men det är ju det man har besiktningen till.
    Vi fick beröm av besiktningsmannen för det annars fina underredet. och min brors lagningar.
    Nästa gång hoppas vi få klara papper, sen blir den nog till salu, så vi kan leta ett annat projekt.

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    #192246

    jonathan p
    Deltagare

    Riktigt fint svetsjobb med Specialen, det kan inte vara första gången din bror svetsar 🙂 När jag ser den nyköpta 900:an som bara gått 18k mil så förstår jag dock att du skaffat nytt, det var jäkligt fin i chassit måste jag säga. Behåll länge och vårda väl, de börjar bli riktigt ovanliga nu! Kör själv T8 Special fast med T16 motor som är något moddad, det är härliga bilar som börjar bli riktigt ovanliga på våra svenska vägar nu!

    #192528

    Raffe
    Deltagare

    ok, T8 med T16!
    jag lär höra av mig i framtiden. 😉
    Om mina långsiktiga planer fortfarande finns kvar i framtiden.
    Det är min lillebror som svetsat, ja han har gjort ett kanon jobb.
    Han har fått bra med tips från min äldre bror som har många år i bilplåtslagar branschen.
    Ja min andra T8-sp kommer jag att behålla, det är min plan.

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    #192549

    jonathan p
    Deltagare

    @t8special wrote:

    ok, T8 med T16!
    jag lär höra av mig i framtiden. 😉
    Om mina långsiktiga planer fortfarande finns kvar i framtiden.
    Det är min lillebror som svetsat, ja han har gjort ett kanon jobb.
    Han har fått bra med tips från min äldre bror som har många år i bilplåtslagar branschen.
    Ja min andra T8-sp kommer jag att behålla, det är min plan.

    Det låter bra, jag tror att det finns väldigt få kvar och om några år finns det nog ännu färre överlevare, en T8 sp är ju igentligen mer välutrustad än en Aero i grundutförande, en Aero är ju har ju inte ens skinn standard 😉

    Hojta till bara om du behöver lite bilder på hur det ser ut med T16 motor i en T8 :so

    #192791

    Raffe
    Deltagare

    Det har hänt lite med den här T8,an åxå i veckan.
    Det var ju ett konstigt fel på framvagnen, 2a på bes, och den betedde sig konstigt tidigare.
    Så vi beslöt min bror och jag att byta ut styrväxeln, då vi nu hade en donatorbil att ta ifrån.
    Donatorbilen låg på brandkårens övningsområde, så det börjades där, hissade upp, monterade löst allt och liggandes i det blöta gräset så var den ute på en timme ungefär.
    Gick riktigt smidigt.
    När vi sen skulle in med den i T8.an så hade vi en lyft, lite svårare var det.
    Av någon anledning tog det 5-6 timmar, fast vi hade lyft.
    Det känns bra när man kör den, men den vill inte riktigt gå tillbaka när man släpper ratten, men vi har och andrasidan inte hunnit göra en framvagnsinställning ännu.

    Här är lite bilder och beskrivningar.
    https://picasaweb.google.com/104356626700324900778/StyrvaxelDemonteringMontering#

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    #192794

    Ståhlbom
    Deltagare

    Det skiljer mellan 8V och 16V angående servostyrningen, som du märkt sitter servotanken på olika ställen.
    Jag gissar att donatorbilen är en 16V eftersom den har den gula servotanken som ska sitta i högra framskärm – rätt?

    #192799

    Raffe
    Deltagare

    nop, faktiskt så är båda 8V, fast donatorbilen var en 900i 87,a tror jag.
    och min 89, så det måste skilja på årsmodellerna?

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    #192800

    Raffe
    Deltagare

    ja se där, dom har samma.
    Men det är smart gjort, för tryckslangen passar ändå.
    Då borde styrväxeln passa från en 8V till en 16V.

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    #192814

    Ståhlbom
    Deltagare

    @turbo wrote:

    @Ståhlbom wrote:

    Det skiljer mellan 8V och 16V angående servostyrningen, som du märkt sitter servotanken på olika ställen.
    Jag gissar att donatorbilen är en 16V eftersom den har den gula servotanken som ska sitta i högra framskärm – rätt?

    Och ändå inte om det hade varit en T8 spec –
    för dessa verka har behållaren precis som på T16 🙄

    Ah på det vis, jag har aldrig kikat under huven på en T8 special.

    #191202

    Raffe
    Deltagare

    Nu är den såld, och en T8-Sp lever vidare.
    Såld till en kille med bra förståelse för det unika med Saab. :smile
    Jag tror den hamnade hos rätt ägare.

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng