tändinställning

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 tändinställning

  • Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2009-09-05 07:15 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20738
    petsson
    Deltagare

    Har just bytt motor i V4:an, men får inte till tändningen. Har satt i fördelaren enligt alla konstens regler (tror jag) men det funkar inte. Motorn går (men med högt varvtal) och märkena stämmer inte alls. Om jag tar bort vacumslangen så tvärdör den. Har någon ett tips för tålamodet är slut…….

    Roney

    #144953
    saab-bo
    Deltagare

    Har du kollat så att du har Cyl.1 i Tändläget när du monterade Fördelaren?

    Du kan ha hamnat ett halvvarv fel!!

    / Bosse

    #144965
    petsson
    Deltagare

    Kollat och dubbelkollat. Har satt fördelaren med vakumklockan åt höger i färdriktningen, kondningen mot kupen. Går det att komma något kugg fel eller är det ”fasta lägen”?

    /roney

    #144966
    saab-bo
    Deltagare

    Du har märkningar innuti fördelaren också!! 2 streck på kanten innanför Kondensatorn.
    Det högra av dessa är monteringsmärket, och ska stämma mot Rotorn.

    / Bosse

    #144968
    petsson
    Deltagare

    Jodå, om du bara visste vad jag har kollat och grejat. Men på en bild jag såg här på forumet så såg det ut som om ettans kabel satt på kontakten närmast motorn och fyran mot kupén. Men det är väl tvärtom, eller…….?

    Roney

    #144973
    saab-bo
    Deltagare

    Vaccumdosan ska peka bakåt, och inte framåt!! Sedan gör det sig självt om du har 1:an vid Inställningsmärket.

    Har du satt kablarna rätt?? 1-3-4-2!!

    / Bosse

    #144974
    petsson
    Deltagare

    O.K. Ska försöka med vacumdosan rakt bakåt.

    Roney

    #144979
    fuling
    Deltagare

    Finns en gammal tråd som handlar om problemet.
    MEN den går INTE att hitta nu.
    sökord ”flinta”

    #144981
    William
    Deltagare
    fuling wrote:
    Finns en gammal tråd som handlar om problemet.
    MEN den går INTE att hitta nu.
    sökord ”flinta”

    ..tyckte väl jag hade sett den nånstans, här:

    http://www.saabklubben.nu/?q=sv/node/127 🙂

    #144982
    matthias r
    Deltagare

    Du hade haft fördelaren demonterad? Fulings metod funkar kanon men du måste då vara helt förvissad om att motorn står i tändläge för cylinder 1. Remskivans hack passerar TOD-märket TVÅ gånger under motorns fyra takter, dvs ena gången då kolven är i topp för att växla mellan utlopp och inloppstakt, andra gången då den är i tändläge mellan kompressionstakt och arbetstakt. MAO är risken 50% att du får fördelaren ett halvvarv fel om du inte är helt säker på det mest fundamentala av allt; att motorn är i tändläge på 1:ans cylinder dvs främre
    cylindern på högra cylinderraden (=generatorssidan).

    Hur du kollar? Här är tråden;

    http://www.svenskasaabklubben.se/ubbthreads.php?ubb=showflat&Main=12517&Number=72829#Post72829

    OBS ett viktigt förtydligande och tillägg till texten i ovanstående länk:
    Rotorn ska peka mot höger huv-hjullöpbana.

    #144986
    norra
    Deltagare

    Om motorn går rent men med förhöjt varvtal så fördelaren rätt inkuggad. Om graderingen inte stämmer på remskivan, har du kanske impulskaeln till stroboskoplampan på fel tändkabel,1an är hö-fram (lycka till)

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng