Tändkablar till 99a med insprutningsmotor?

Forum Modellspecifika forum 90/99 Tändkablar till 99a med insprutningsmotor?

  • Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2008-04-24 09:51 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17751
    frank lofskog
    Deltagare

    Behöver byta tändkablar på min 99 GLi -81 som håller på att väckas ur 6-årig sömn. Tydligen har dessa utgått ur SAAB sortimentet och går inte att köpa nya från SAAB återförsäljare längre. Någon som har erfarenhet av eftermarknadskablar?

    Vad jag kan minnas var det stor prisskillnad på tändkablarna till insprutningsmotor jämfört med förgasar varianten, så de borde inte vara samma….

    Är också i behov av en tempgivare (som sitter vid termostathuset). Samma sorgliga visa som tändkablar. Tips någon?

    I övrigt njuter jag av sången från 2-litar’n! Mums!

    //Frank

    #120483
    stefan
    Deltagare

    Moderna tändkablar är nog vida överlägsna de som saab hade som originaldelar då så du behöver knappast oroa dig……..

    #120490
    matthias r
    Deltagare

    Att det är en i-motor, är det verkligen det som avgör att den från början utrustats med en annan tändkabelsats än förgasarmotorerna? Vill få det till att skälet är ett annat;
    99 GLi 1981 försågs från fabrik mig veterligt med det tidiga brytarlösa tändsystemet, som ju annars enbart Turbon hade. Det kännetecknas bl a av en mycket stor modul i vänster hjulhus. Så var det på en sådan bil jag haft, har vidare sett systemet på fler 99:or av denna idag sällsynta modell.Förgasar-99:or + alla andra 900 får inte systemet förräns 1984, och då i ett annat utförande med en mkt mindre modul.

    Saabar med brytarsystem vs de med brytarlöst system har tändkabelsatser med olika artikelnummer. Har inte kunnat kolla upp det, men det brytarlösa systemet kräver väl andra motståndsvärden? Det borde vara av den anledningen det finns en tändkabelsats för brytarsystem och en för brytarlöst.

    Det nämns såväl i grossisternas kataloger som i bilelektrisk litteratur att slitna(=torrspruckna med risk för överslag) tändkablar kan skada tändmodulen. Samma risk finns förmodligen också, i alla fall på lite längre sikt, om man använder kablar med annat motståndsvärde än vad som rekommenderats.

    Vänder man på resonemanget ser man tex att vissa bildelsgrossister inte haft någon särskild sats för i-bilar upp till 1983. EMS:erna och GLE av dessa årsmodeller(1976-83) har brytarsystem precis som förgasarbilarna.

    Som Stefan skriver är det en väldig skillnad på tändkablar från för och nu. Gårdagens originalkablar, även nya oanvända,får se sig slagna av dagens på flera punkter. Ledningsförmåga, isolationsbeklädnad, fuktmotstånd etc är alla egenskaper som har utvecklats. Har själv använt Biltemas satser i flera olika Saabmotorer och driftsäkerheten är fullgod. Du bör kunna använda den sats som är avsedd för 900i 8V 1985-89, och som idag fortfarande finns i deras sortiment. Kabeln mellan spole och fördelare är dock längre på din bil än den som skickas med i denna sats, räcker inte dess längd till, köp en lös d:o som har samma värden som de i den tidigare köpta satsen.

    #120512
    frank lofskog
    Deltagare

    Hej,
    tack för hjälpen! Jag har mycket riktigt en stor tändmodul på vänset innerskärm. Skall besöka Biltema och inhandla kablar snarast!

    #120714
    alexander
    Deltagare

    Stopp ett ögonblick nu! :lecture:
    Tändkablarna som såldes av SAAB som reservdel till 99 Turbo är vanliga Bougicord, fast med klassning ”D” istället för ”C” som originalmonterades på sugisarna, även senare 900.
    Elektriskt motståndsvärde skiljer inte – det är värmetåligheten som är olika. (140 grader istället för 120.)
    Matthias R sa:

    Som Stefan skriver är det en väldig skillnad på tändkablar från för och nu. Gårdagens oiginalkablar, även nya oanvända,får se sig slagna av dagens på flera punkter. Ledningsförmåga, isolationsbeklädnad, fuktmotstånd etc är alla egenskaper som har utvecklats.

    på vilket sätt då? Jag har inte sett eller hört att det ändrats någonting på Bougicords OEM-kablar till SAAB under de senaste 15 åren? Eftersom dessutom gamla SAAB:ar väldigt sällan har kabelproblem undrar jag om det stämmer som du säger. Jag vet flera gamla SAAB:ar som rullat bortemot 30 000 mil med samma originalkablar.
    Däremot har jag flera gånger sett hur undermånliga bla Biltemas kablar är – klena kontakter, dålig stomme och dåligt ytterhölje. Kommer inte i mina bilar – ever…

    /Alexander

    #120720
    stefan
    Deltagare

    Det jag menade var bara det om nu Saab hade olika satser då det begav sig så kan dagens material mycket väl överensstämma med den bättre satsen saab sålde på den tiden.
    Jag gillar inte heller Biltemas kablar men om man köper normalt fullgod kvalitet så får man oftast kablar som är gjorda i nåt siliconmaterial och detta kan många gånger överstiga det som var standard på 70-80tal. Även Bougicord har säkert gjort materialbyten fortlöpande utan att för den sakens skull ändra utseende.

    #120722
    matthias r
    Deltagare

    Varje dag lär man sig nåt nytt, då fick man lite klarhet i vad skillnaden är. Kollade i min tändkabellåda i går kväll, efter att ha läst ditt inlägg Alexander, och mycket riktigt var de olika tändkabelsatserna vi avhandlat här märkta Bougicord C resp D. Aldrig reflekterat på vad just dessa bokstäver anger.

    Citat:

    på vilket sätt då? Jag har inte sett eller hört att det ändrats någonting på Bougicords OEM-kablar till SAAB under de senaste 15 åren? Eftersom dessutom gamla SAAB:ar väldigt sällan har kabelproblem undrar jag om det stämmer som du säger. Jag vet flera gamla SAAB:ar som rullat bortemot 30 000 mil med samma originalkablar.
    Däremot har jag flera gånger sett hur undermånliga bla Biltemas kablar är – klena kontakter, dålig stomme och dåligt ytterhölje. Kommer inte i mina bilar – ever…

    /Alexander

    Kvaliteten i Saabs originalkablar är inget att bestrida. Den är mkt hög, 30 000 mil+
    är sannolikt, så länge har de ju hållit på mina 900:or… Det jag menar är att tändkablar rent generellt utvecklats till det bätte under åren och i våra dagar kan nog de flesta tillverkare ge Saabs Bougicordkablar en match.

    Att jag nämnde just Biltema var inte att favorisera deras produkter, utan av egen erfarenhet. På tidigt 90-tal använde jag dessa till tvåtaktssaabar, som kräver absolut 101%-ig kabelfunktion för att varva ur ordentligt, minsta defekt märks omedelbart. Temakablarna svarade bra mot dessa krav, dessutom uppvisade de höggradiga fuktmotståndsegenskaper plus att de störde radion minimalt. På de två sistnämna punkterna slog de helt klart gårdagens (original) koppartändkablar. Men klena kontakter som du nämner var ett faktum, hade alltid reservtändkablar med i handskfacket.

    Nu har det dock gått 15 år, och jag upplever att denna svaghet plus de övriga kvalitetsproblem du nämner är helt borta idag–har använt många Biltemasatser
    till olika bilar de sista åren och driftsäkerheten verkar nu fullgod.

    #120732
    alexander
    Deltagare

    Hej på er! 🙂

    Jag håller inte med er om att det är lite problem med ”moderna” tändkablar. Visserligen är det ju mer kräm i dagens tändsytem, men det är ju MÅNGA nyare bilar som har problem med spolar och kablar/kontakter under garantitiden, bla Renault, VW, och Mercedes. Bougicord har haft rostfri tråd i kablarna redan på 80-talet (och troligen även tidigare) vad jag sett. Ganska säkert är det tillsatt silicon i ytterskiktet på D-klassade kablar för att tåla värme, även om kabeln ser likadan ut som de enklare.
    Till skillnad från många billiga kablar torkar inte heller deras isolerskikt sönder. Det är ju inte ovanligt att gamla kablar annars är spröda som bakelit.

    Eftersom Bougicord är rätt billiga hos Mekonomen o dyl köper jag inte någon ”okänd” kabel, även om kvaliten kanske är bättre numera.

    mvh,
    Alexander

    #120734
    lsoderlund
    Deltagare

    Jag köpte mina tändkablar till min 99a på Speedparts, de kostade med klubbens rabbatter inte alls mycket, ungefär en 120:- för en hel sats.. Billigare än så blir det nog inte, och jag tror inte att Speedparts tändkablar är sämre än de som mekonomen säljer.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng