Tändningslåsomkopplarmeck. Ingen startlägesretur.

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Tändningslåsomkopplarmeck. Ingen startlägesretur.

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Tändningslåsomkopplarmeck. Ingen startlägesretur.

  • Författare
    Inlägg
    • december 9, 2024 at 01:00 #519110

      Det började alltså med att det återfjädrande startläget I tändningslåset slutade att återfjädra. Kan man leva med men trist. Notabelt var att när bilen skulle besiktas så påpekade jag det för besiktningsmannen och att han fick återfjädra själv. –Jaja svarade han, det är inte ovanligt.
      Jag såg på hans handlag med tändningsnyckeln att det inte var första gången….
      Nå efter att med ljus och lykta sökt ett tändningslås (som fick kosta max 1000SEK) fann jag att det inte gick att hitta. Alla 9000 som fanns på de skrotar jag besökte hade redan befriats från omkopplaren.
      Men, helt plötsligt, och väldigt oväntat, hittade jag ett på Delplocken i Helsingborg. När jag satte det i min bil så… näe det funkade inte. Bilen startade inte med det låset trots att det hade samma partnummer som mitt ursprungliga lås. Men eftersom mitt gamla lås funkade bortsett från återfjädringen så tänkte jag att jag får väl para ihop det gamla och det nya till ett helt lås.
      Sagt och gjort, började med att borra 2.5mm hål i nitförbandet. Man bör ta sig ner c:a 10mm i ”niten”.

      borra

      Hålen gängar man med M3. Sen tar man ett större borr och borrar bort stukningen. OBS, bara så mycket att stukningen försvinner.
      Man kan då försiktigt dela den svarta plast-delen från aluminiumdelen. OBS man kan och behöver INTE dela den svarta plast-delen även om det så småningom kommer att gå.

      PlockIsar

      Lossa försiktigt spärrhakarna vid ettorna samtidigt som man makar ur nitarna vid tvåorna i bilden ovan.

      Isar

      Så, då var det isär. Om man vill och är nyfiken kan man lyfta på locket till den svarta delen men det var egentligen inte nödvändigt i mitt fall MEN det hoppar INTE iväg några fjädrar eller andra överraskningar om man gör det.
      Men OK, så här ser det ut under skalet..

      Under_locket

      Observera axeln vid den gula pilen. Den måste tryckas in för att bilen ska gå att starta. Intryckt blir den när omkopplaren är monterad på rattlåset. Finurligt va ! OM nån skulle plocka isär så här långt och få för sig att putsa upp kontakterna så kan man göra det med t.ex. Autosol och en trasa samt torka av med lösningsmedel efteråt. INTE använda fil eller sandpapper. Det blir bara repigt med sämre kontaktytor.

      Men här är det egentliga problemet funnet. Det var inte en fjäder som hade gått av utan en liten medbringarklack i låsmekanismen. Som synes så är fjädertråden ifråga c:a 1.5 mm i diameter så DEN går inte av i första taget.

      Problemett
      När man är klar med vad man nu skulle göra monterar man ihop låset och sätter dit M3-skruv istället för niten som vi borrade bort.
      Nu hade jag ju en medbringare med hel klack. Men om man inte har det så borde man kunna reparera den trasiga medbringaren genom att löda dit/göra en ny klack med Alutite eller möjligen med zink.
      Alternativt så KANSKE en medbringare från en SAAB SAAB 900/9-3 eller möjligen tidig 9-5 passa. Jag har inte haft nån att demontera. Kontakterna ser rätt lika ut så det finns en viss chans att det är samma delar inuti…
      Nå, kontentan av detta jobb är att jag har en SAAB9000 med fungerande tändningslås igen. Trevligt !

      Slutirutan

      / Kenth

        december 9, 2024 at 08:46 #519117

        Hej. Tack för att du delar med dig av värdefull kunskap. Ser dock ingen gul pil. Tror att felet är ganska vanligt. Mvh Bengt

          december 10, 2024 at 00:20 #519125

          Hej,

          Jo iockför sig så börjar väl de 9000 som finns/fanns på skrotarna bli pressade nu men där det fanns någon så var denna omkopplare plockad. KM i Värnamo sa att de inte hade någon 9000 med den kvar. Det var bland det första som försvann.

          Hursomhelst så är pilen med på nedanstående bild. Jag såg det faktiskt men upptäckte också att det inte gick att redigera lagda inlägg längre.

          Under_locket-1

          mvh / Kenth

          Attachments:
          1 användare tackade författaren för det här inlägget.
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.