Tändningsproblem Saab 900i 1988

Forum Modellspecifika forum OG900 Tändningsproblem Saab 900i 1988

Detta ämne innehåller 13 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-09-04 20:00.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare

ab35j-jub
    Deltagare

Hej!

Jag har ett irriterande fel på min 900i från -88. Den går bara på en cylinder och varvar knappt något.

Bakgrunden till detta problem är följande:

Bilen fungerade felfritt, sen stod den still i två dagar och när då startades så gick den inte på alla och det började lukta bränt i kupén och det steg upp ganska tät vit rök ur motorrummet. Efter detta så kollades stiften och det var knappt någon gnista på stiften. Stiften byttes ut mot nya men det var fortfarande samma sak.
    Jag fick tips om att byta tändmodulen och det gjordes. Då startade bilen och gick riktigt bra, tändningen justerades samtidigt och bilen gick bättre än den nånsin har gjort i min ägo!
    Bilen fungerade felfritt i en vecka och sen, exakt samma problem! Dock utan rök och lukten av något som bränt. Denna gången har jag inte kunnat kolla gnistan, men det ska jag göra så fort nån får tillfälle att bistå mig med det.

Så nu undrar jag, vad göra? Bilen får bränsle, det sitter fräscha NGK stift i, gammal tändspole och Biltema ( 😳 ) tändkablar på.
    Kan det vara tändspolen som spökar? Tändkablarna ska jag byta ut i morgon och se om det kan hjälpa.

Jag provade med en tändspole från en 900i -92, men jag är tveksam på om den är hel eller om det är samma till alla årsmodellerna. Jag testade också ta tändmodulen från samma bil men det var ett stift mindre i den så det fungerade inte alls.

Har denna bil till jobbet så ideér, tips eller konkreta svar uppskattas otroligt mycket! 😀

sebbo
    Deltagare

”fel”tema kablar brukar ha en tendens att få överslag i sig. Testa att byta dem. Hur läne sedan är det du gjorde en full service på bilen?

ab35j-jub
    Deltagare

Tändkablarna ska bytas ut, förhoppningsvis imorgon då Mekonomen har Söndagsöppet 😀

Jag har aldrig gjort en full service på bilen, då jag inte har ägt den så länge ännu. Det har varit efter devisen ”byt-allt eftersom-det-går-i-bitar” 😆

Visserligen kanske det är det första man borde göra när man köpt en bil men eftersom den fungerade så har det inte blivit av 😉

9k94
    Deltagare

Nå hur går det med kärran? Någon förbättring eller är det som det var den 10.e juli

ab35j-jub
    Deltagare

Jodå ändringar har det blivit men knappt till det bättre 🙁

Har testat 4 olika tändmoduler och samma sak hela tiden.

Bytte till NGK BP5ES (original är ”sexor”) och då startade den och gick. Konstaterade att han fick för mycket bränsle så efter lite överläggningar med diverse Saabkunniga (bland annat morsole här på foruymet, tack för det! ) så fick jag tips om att byta styrtrycksregulatorn och då hände det saker! Den började gå som den ska men nu tvekar han på fullgas ibland, och har en tomgång på 1500-1700 varv.

Så nu ska jag jaga tag i ett insprut från tidigare årsmodell så jag får lite mer justeringsmöjligheter.

mr_maxi
    Deltagare

Hej!

Det är väl en modell med K-jetronic och lamdareglering du har? 110 friska kusar?

Testa med BP5ES…

Lycka till!

Hälsn Jan

9k94
    Deltagare

@mr_maxi wrote:

Hej!

Testa med BP5ES…

Läs hans förra inlägg. 😉

@Praedator wrote:

Bytte till NGK BP5ES (original är ”sexor”) och då startade den och gick.

ab35j-jub
    Deltagare

@mr_maxi wrote:

Hej!

Det är väl en modell med K-jetronic och lamdareglering du har? 110 friska kusar?

Testa med BP5ES…

Lycka till!

Hälsn Jan

Alldeles rätt! Och som jag skrev så har jag satt i femmor men han vill inte riktigt ändå 😉

mr_maxi
    Deltagare

Hej!

Ooops. orkade inte läsa hela tråden…

Då kan kolla alla givare på motorn. Tre stycken som sköter insprutningen… Termotidkontakten bl.a.

Du kan behöva ställa taktförhållandet, ska vara cirka 45-55 % tror jag vist det var…

Grejade ett bra tag med vår 900 88 men jag fick det att funka…

Hälsn Jan

ab35j-jub
    Deltagare

Aha! Då ska jag bara luska ut vart dom sitter 🙂

mr_maxi
    Deltagare

Är olika värden en givare ska ha, Termotidkontakten gällder detta för…

Sen ska de andra två, en på övandelen av motorn samt den bredvid termitidkontakten vara slutna tills motortemepen är uppe i cirka 50 grader tror jag…

Rätta mig om jag har fel…

Kan kolla upp det om du vill…

Har inte grejat med Saaben på över två år…

Kör numera hrmm Renault…

Lycka till!

Hälsn Jan

ab35j-jub
    Deltagare

Om du har lust får du gärna kolla upp det! 🙂

mr_maxi
    Deltagare

Hej!

Den stora givaren på framkant av motorn/termotidkontakten ska ha ett värde på 1700ohm vid 30 grader celsius och 320 ohm vid 80 grader, alltså varm motor…

vid 15 grader 3000 ohm

Termokontakten 45/38 bredvid termotidkonakten är sluten vid temp undet 45 grader…

Termontontakten på ovansidan motorn 25/18 är sluten vid temp under 25 grader…

Hoppas du blir lite klokare…

Lycka till!

Hälsn Jan

ab35j-jub
    Deltagare

Tack ska du ha!

Jag ska ge mig på att kolla detta vid tillfälle. Återkommer med resultat 🙂

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng