Tändsystem

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 16, 2017 at 19:21 #425489

      Hej!

      Nybliven medlem här. 🙂 Jag tänkte kolla lite vilket system ni rekommenderar gällande att bygga om tändsystemet till brytarlöst? Jag har kikat lite på Ignitor men då har det systemet nackdelen att jag då direkt måste ha en ny tändspole med högre resistans.

      SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

        januari 17, 2017 at 15:52 #425505

        Hej Johan, välkommen till Forumet

        Jag har använt Ignitor i en båtmotor, VP AQ140, och har det nu i min V4. Ett alldeles utmärkt system, mycket jämnare motorgång och mer lättstartat, även med standardspole på 3 Ohm monterad. Det är inte bara spolen som behöver bytas (3 Ohm). Även fördelarlocket, och tändkablarna måste vara friska. Sätt gärna i fräscha tändstift också. Du blir inte besviken!
        Det finns ett (av många) annat tändsystem som mig veterligen inte har någon svensk agent, utan det beställs från Holland. Googla och se vad som finns.

        Pelle i Härnösand

        Pelle i Härnösand

          januari 17, 2017 at 16:04 #425506

          Jo jag googlade och fick även fram ett system där man byter hela fördelaren och även kan ställa tändkurvor med hjälp av datorn. Dock V4-modellen var det fel på drevet med. 🙂 Jo hade tänkt byta iallafall tändkablarna till några nya och helst massiva (inte kolkablar utan med koppar även om radion knastrar) som jag redan har samt nya tändhattar. 🙂 Spolen jag har nu är en billig biltemaspole som är någonstans mellan 7-9 år gammal så den blir nog utbytt mot en högeffektare. Sedan håller jag och far på att diskutera om vi ska försöka få tag i stift med antingen större spetsavstånd alternativt öppna tändstift med elektroden på sidan för att garantera att gnistan blir ut mot förbränningsrummet. Halo-tändstitften har vi även kikat på

          SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

            januari 17, 2017 at 17:11 #425511

            For tre år siden kjøpte jeg en “Powerspark”-modul fra England. Bytta samtidig til en ny Beru tennspole med høy nok impedans, men ellers ingen høyeffektspole. Tenninga justert på tenningsmerket, elektrodeavstand ca 1 mm.

            Har fungert fint i tre somre og cirka 5000 kilometer kosekjøring.

            '-57 Ferguson FE35, -72 96V4

              januari 18, 2017 at 20:09 #425595

              Jag åker med HotSpark, köpt från eBay för fyra-fem år sedan. Kör med std tändspole, aldrig bytt av mig, som monteringsanvisningen också säger att man ska använda.
              Verkar som HotSpark nu bytt namn till PowerSpark eller liknande…
              Betalade inte ens 900:- för två system inkl frakt.

                januari 26, 2017 at 10:33 #425879

                Det lutar mot att det blir ignitor med flamethrower-spole. Är det Ignitor 1 som du kör på HUP213? För det finns ju tre modeller. 🙂

                SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

                  januari 26, 2017 at 13:50 #425884

                  Ja, Ignitor 1, kompletterat med Flamethrower tändspole. Funkar utmärkt.

                  Pelle i Härnösand.

                  Pelle i Härnösand

                    januari 27, 2017 at 10:22 #425918

                    Tänkte passa på att fråga med. Kör du fortfarande då på 98 eller kan du köra på 95 oktan? Utöver lite bättre bränsleekonomi genom bättre förbränning funderar jag och far på om det även skulle funka att köra på lite billigare bränsle med utan att bilen blir slö och dricker bränsle.

                    SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

                      januari 27, 2017 at 17:25 #425950

                      Jag har blyfrikonverterade toppar, och kör på 95 Oktan med Tripak Oktanbooster. Motorn spikar ganska illa annars.

                      Pelle i Härnösand.

                      Pelle i Härnösand

                        januari 31, 2017 at 13:06 #426075

                        Försvinner inte lite meningen att tanka 95 om man blandar i oktanbooster? ? Tänker på att oktanboosterns kostnad lär ju ta ut prisskillnaden mellan 95 och 98. I min lilla by har vi ju bara
                        OK efter. Statoil försvan för sisådär 10 år sedan.

                        SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

                          januari 31, 2017 at 21:58 #426105

                          Det är inte bara spikningen som gör att Tripak behövs. Vid senaste bes låg CO på 0,1%. Tyvärr har jag inga värden på NOX (Kväveoxider).

                          Pelle i Härnösand

                          Pelle i Härnösand

                            mars 13, 2017 at 23:03 #428115

                            Tänkte även passa på att höra om någon har testat att konvertera en monojet-“förgasare” till en V4motor? Jag har änge funderat på att sätta in insprut för bränsleekonomin men grenröret är tyvärr lite litet. Jag har förvisso ett insug som passar Weber 32/36 men känns lite synd att borra sönder det om det skulle misslyckas med spridarinsättningen. (Jag har förgasaren också men den webern är tyvärr i väldigt dåligt skick och jag tror knappast speciellt bränslesnålI

                            SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

                              mars 14, 2017 at 15:53 #428145

                              http://www.webcon.co.uk/shopexd.asp?id=15299

                              Bolt on på tvåportsinsuget.

                                juni 30, 2017 at 21:19 #432255

                                Har äntligen fått tag i Ignitor 1 och så passar inte magneten som ska sitta under rotorn. Eller den passar men jag får inte ned rotorn efter jag har satt dit den. :/

                                SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

                                  juli 2, 2017 at 21:32 #432322

                                  Har äntligen fått tag i Ignitor 1 och så passar inte magneten som ska sitta under rotorn. Eller den passar men jag får inte ned rotorn efter jag har satt dit den. :/

                                  Du måste vrida “magneten” så att den styr rätt på de fyra nockarna på fördelaraxeln. Då går den ner och magneterna hamnar rätt. Då går även rotorn ner på rätt plats.

                                  Lycka till!

                                  /B


                                  Bengt Åkesson
                                  bengt@akesson-motorsport.se
                                  Facebook

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.