Tändsystem

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Tändsystem

Detta ämne innehåller 30 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-02-13 11:06.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #425489

    Johan Bergman
    Deltagare

    Hej!

    Nybliven medlem här. 🙂 Jag tänkte kolla lite vilket system ni rekommenderar gällande att bygga om tändsystemet till brytarlöst? Jag har kikat lite på Ignitor men då har det systemet nackdelen att jag då direkt måste ha en ny tändspole med högre resistans.

    SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

    #425505

    hup213
    Deltagare

    Hej Johan, välkommen till Forumet

    Jag har använt Ignitor i en båtmotor, VP AQ140, och har det nu i min V4. Ett alldeles utmärkt system, mycket jämnare motorgång och mer lättstartat, även med standardspole på 3 Ohm monterad. Det är inte bara spolen som behöver bytas (3 Ohm). Även fördelarlocket, och tändkablarna måste vara friska. Sätt gärna i fräscha tändstift också. Du blir inte besviken!
    Det finns ett (av många) annat tändsystem som mig veterligen inte har någon svensk agent, utan det beställs från Holland. Googla och se vad som finns.

    Pelle i Härnösand

    Pelle i Härnösand

    #425506

    Johan Bergman
    Deltagare

    Jo jag googlade och fick även fram ett system där man byter hela fördelaren och även kan ställa tändkurvor med hjälp av datorn. Dock V4-modellen var det fel på drevet med. 🙂 Jo hade tänkt byta iallafall tändkablarna till några nya och helst massiva (inte kolkablar utan med koppar även om radion knastrar) som jag redan har samt nya tändhattar. 🙂 Spolen jag har nu är en billig biltemaspole som är någonstans mellan 7-9 år gammal så den blir nog utbytt mot en högeffektare. Sedan håller jag och far på att diskutera om vi ska försöka få tag i stift med antingen större spetsavstånd alternativt öppna tändstift med elektroden på sidan för att garantera att gnistan blir ut mot förbränningsrummet. Halo-tändstitften har vi även kikat på

    SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

    #425511

    knut
    Deltagare

    For tre år siden kjøpte jeg en ”Powerspark”-modul fra England. Bytta samtidig til en ny Beru tennspole med høy nok impedans, men ellers ingen høyeffektspole. Tenninga justert på tenningsmerket, elektrodeavstand ca 1 mm.

    Har fungert fint i tre somre og cirka 5000 kilometer kosekjøring.

    -57 Ferguson FE35, -72 96V4

    #425595

    krister k
    Deltagare

    Jag åker med HotSpark, köpt från eBay för fyra-fem år sedan. Kör med std tändspole, aldrig bytt av mig, som monteringsanvisningen också säger att man ska använda.
    Verkar som HotSpark nu bytt namn till PowerSpark eller liknande…
    Betalade inte ens 900:- för två system inkl frakt.

    #425879

    Johan Bergman
    Deltagare

    Det lutar mot att det blir ignitor med flamethrower-spole. Är det Ignitor 1 som du kör på HUP213? För det finns ju tre modeller. 🙂

    SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

    #425884

    hup213
    Deltagare

    Ja, Ignitor 1, kompletterat med Flamethrower tändspole. Funkar utmärkt.

    Pelle i Härnösand.

    Pelle i Härnösand

    #425918

    Johan Bergman
    Deltagare

    Tänkte passa på att fråga med. Kör du fortfarande då på 98 eller kan du köra på 95 oktan? Utöver lite bättre bränsleekonomi genom bättre förbränning funderar jag och far på om det även skulle funka att köra på lite billigare bränsle med utan att bilen blir slö och dricker bränsle.

    SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

    #425950

    hup213
    Deltagare

    Jag har blyfrikonverterade toppar, och kör på 95 Oktan med Tripak Oktanbooster. Motorn spikar ganska illa annars.

    Pelle i Härnösand.

    Pelle i Härnösand

    #426075

    Johan Bergman
    Deltagare

    Försvinner inte lite meningen att tanka 95 om man blandar i oktanbooster? 😋 Tänker på att oktanboosterns kostnad lär ju ta ut prisskillnaden mellan 95 och 98. I min lilla by har vi ju bara
    OK efter. Statoil försvan för sisådär 10 år sedan.

    SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

    #426105

    hup213
    Deltagare

    Det är inte bara spikningen som gör att Tripak behövs. Vid senaste bes låg CO på 0,1%. Tyvärr har jag inga värden på NOX (Kväveoxider).

    Pelle i Härnösand

    Pelle i Härnösand

    #428115

    Johan Bergman
    Deltagare

    Tänkte även passa på att höra om någon har testat att konvertera en monojet-”förgasare” till en V4motor? Jag har änge funderat på att sätta in insprut för bränsleekonomin men grenröret är tyvärr lite litet. Jag har förvisso ett insug som passar Weber 32/36 men känns lite synd att borra sönder det om det skulle misslyckas med spridarinsättningen. (Jag har förgasaren också men den webern är tyvärr i väldigt dåligt skick och jag tror knappast speciellt bränslesnålI

    SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

    #428145

    krister k
    Deltagare
    #432255

    Johan Bergman
    Deltagare

    Har äntligen fått tag i Ignitor 1 och så passar inte magneten som ska sitta under rotorn. Eller den passar men jag får inte ned rotorn efter jag har satt dit den. :/

    SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

    #432322

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Har äntligen fått tag i Ignitor 1 och så passar inte magneten som ska sitta under rotorn. Eller den passar men jag får inte ned rotorn efter jag har satt dit den. :/

    Du måste vrida ”magneten” så att den styr rätt på de fyra nockarna på fördelaraxeln. Då går den ner och magneterna hamnar rätt. Då går även rotorn ner på rätt plats.

    Lycka till!

    /B

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng