Tändsystem

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Tändsystem

Detta ämne innehåller 30 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-02-13 11:06.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #432324

    Johan Bergman
    Deltagare

    Hur mycket jag än gör det så kommer inte magneten tillräckligt långt ned . Vad för nummer har din ignitor? Den jag har heter 1847V

    SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

    #432359

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    1847V.

    Läs i instruktionen om hur du vrider och trycker dit ”magneten”.

    /B

    #432360

    Johan Bergman
    Deltagare

    Ska testa igen då.

    SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

    #432364

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Behövs viss kraft i tummen…. 🙂

    /B

    #432366

    Johan Bergman
    Deltagare

    Okej. Så inte bara att trä dit den med andra ord? Ska försöka med det. 🙂 Det är väl V4 som du också har?

    SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

    #432446

    Johan Bergman
    Deltagare

    Fick di systemet men fick ett måndags-ex som brann upp så inväntar nu ett nytt. Tänkte passa på att höra även om man törs med en hulsa att försiktigt knacka ned magneten? Har inte så starka fingrar genom reumatism.

    SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

    #432468

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Du måste vrida magneten så att den passar på nockarna på fördelaraxeln. Det skall räcka med att trycka dit den för hand när du har vridit den i rätt läge.

    /B

    #432469

    Johan Bergman
    Deltagare

    Det gick inte att trycka ned den tillräckligt långt ned även med inpassade nockar med bara handkraft. :p

    SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

    #432496

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Sätt dit rotorn och tryck.

    /B

    #440670

    Johan Bergman
    Deltagare

    Får be om ursäkt för sen uppdatering. Men har fått dit min ignitor och bilen går som en kloka. Både snålare och även mer startvillig. 🙂 Nästa steg är att skaffa en elektrisk bränslepump. Ävn om det blir lite off topic så vilken förgasare skulle ni säga av V4-förgasarna har bäst bränsleekonoi och har någon manuell choke? Jag kör nu med original FoMoCo som satt på 74orna som är ombyggd av tidigare ägare. Och den förgasaren börjar glappa lite här och var. 75B-förgasaren går dock bort för den var svagare både i hästar och vridmoment.

    SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

    #440680

    jimbo
    Deltagare

    hade valt en 2 stegs förgasare

    http://misab.se/matriser.php?kid=4-544-553-637-827

    andra porten öppnar vid fullgas

    #440686

    Janne Hagnell
    Moderator

    Tvåstegs är bra grejer, bränslekonomi men extra krut för omkörningar. Har haft det på både Saab och Alfa. Kom ju standard på de sista åm av 95-96 men folk brukar tycka att en Weber är att föredra framför Solexen Saab monterade.

    #440687

    Johan Bergman
    Deltagare

    Jo jag och far har kikat på V4-superförgasaren. Dock blir vi lite förvirrade av att det står i verkstadsboken (samma som Saabklubben säljer på skiva) att den ska ha manuell choke men på bilden har den samma termostathus som dem med automatchoke.

    SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

    #440696

    Janne Hagnell
    Moderator

    Automat på Solexen vad jag vet.

    #440701

    jimbo
    Deltagare

    många webrar finns med både manuell och automat.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.