Tankmätare

Forum Övrigt Allmänt Tankmätare

Detta ämne innehåller 3 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-12-17 11:29.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13482

    anonymous
    Deltagare

    Har en 900i (1986) vars tankmätare lever ett eget liv,ex.när tanken är full visar den 45
    efter ca.tio mil visas 30 och efter ytterligare tio mil tom tank.
    Undrar om det finns några ”knep” för att åtgärda detta,eller man måste byta mätare eller
    fortsätta att köra efter trippmätaren,kan tillägga att den drar 1,1L blandad körning
    med v-däck?

    K-G.Rundberg

    #90642

    staffanv
    Deltagare

    Det är inte ett ovanligt problem. Jag har två 900or med samma symptom. Enligt expertisen på 900-klubbens forum är det nog inte mätaren som är problemet utan man bör i första hand misstänka att det är visningen som det är fel på. Jag fick tipset att mäta upp signalen och se om det är något fel där innan man börjar riva i tanken.
    Annars kör jag med hjälp av trippmäteren och räknar med ca en liter milen.

    #90643

    porsche944
    Deltagare

    Förmodligen givaren i tanken som inte går som den skall, den sitter åtkomlig under det mindre av de 2 metallocken man ser när man tar av den innre golvskivan i bagaget. Har för mig att bilar t.om 88 har samma givare och en ny variant kom 1989. Börja med att kolla kabelanslutningarna på givaren så inte dessa är oxiderade, då kan felvisning uppstå.

    #90644

    fredrik l
    Deltagare

    På de 900 jag har haft.
    1 st 80 GL
    1 st 83 GL
    1 st 85 GL
    1 st 86 i
    1 st 87 i

    4 av dessa fem så har tankmätaren slutat funka/funkade ej när jag köpte den.

    Problemet i alla dessa fyra fall var att tankmätaren frös fast på 1/4 – 1/2 tank.

    Problemet var i tankarmaturen.
    Det är som en liten plastkork som ska flyta i en plastcylinder.
    Men med åren så blir det små sandkorn som ruggar upp ytan så den med tiden blir sträv.

    Jag plockade isär och rengjorde och för säkerhets skull tog jag ett fint 1500 vattenslippapper och filade lite både på korken och i cylindern.
    efter det polerade jag med lite autosol.
    Blev bra på alla bilar.

    Kan vara värt ett försök.

    Lycka till.

    MVH Fredrik

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng