Temperaturproblem?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Temperaturproblem?

Detta ämne innehåller 10 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2004-12-07 08:21.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11185

    adam r
    Deltagare

    Hallå!

    Jag har en saab 96 -73 där temperaturmätaren går upp mot det röda (stannar innan) när motorn blir varm. Jag började med att byta termostaten eftersom jag trodde att det var den som var trasig. När den fortfarande uppvisade exakt samma beteende bytte jag temperaturgivaren på motorn utan framgång. kylaren är fin. Nu funderar jag på om instrumentet i kupén kan vara trasigt. ibland går nålen ner mot normal för att sedan raskt stiga igen. Mäternålen ”hoppar” lite i takt med blinkers när dessa används…

    Har någon haft samma problem? Har jag glömt något möjligt fel?

    Adam

    #78514

    petter
    Deltagare

    Det låter onekligen som instrumentfel. Man får räkna med att varje mätare hamnar på sitt eget normalläge som inte behöver ha så mycket att göra med det markerade N:et. Vet man bara var den skall vara så märker man om nålen går fel.

    Mvh Petter

    #78515

    perhaninge
    Deltagare

    Har du luftat systemet ordentligt ?
    Beskrivningen av att den ”tickar” itakt med blinkersen kan också tyda på ett jordfel.

    Per/Haninge

    #78516

    adam r
    Deltagare

    Per: ”luftat”? Finns det något special saab knep som jag har missat, eller vad menar du?

    Adam

    #78517

    perhaninge
    Deltagare

    När du har bytt t.e.x. termostaten så måste du lufta systemet, det finns en luftningsnippel på värmepaketet ( till vänster om du står framför bilen ) som du öppnar för att få ut eventuell luft ur systemet.
    Jag brukar koppla en slang till den och låta bilen stå på tomgång och låta vattnet rinna tillbaka i kylaren men det behöver oftast inte göras utan det räcker med att öppna kranen för att få ut all luft.
    Att mätaren beter sig konstigt är ofta förknippat med att det finns luftfickor i systemet.

    Per/Haninge

    #78518

    petter
    Deltagare

    Kylsystemet måste luftas när du tömt systemet för att fungera ordentligt. Det står i din instruktionsbok hur du gör, men det finns några små knep… Som jag hänvisar till här: http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?/topic/1/4110.html#000003

    Som Fuling påpekar i trådem: Glöm inte att ha värmen på fullt (röd prick) så att det cirkulerar där också.

    Oavsett vad så gör sköljningen ditt kylsystem gott och den felkällan elimineras.

    Mvh Petter

    #78519

    adam r
    Deltagare

    Kanon!

    På de bilar som jag har lekt med tidigare har luftnippeln suttit på locket till termostaten. Ska prova V4:ans luftnippel ikväll!

    Adam

    #78521

    petter
    Deltagare

    Var försiktig med en bara. Den är av mässing och bör inte skruvas med våldsamt…

    Mvh Petter

    #78522

    adam r
    Deltagare

    Igår luftades systemet vilket nog var bra, för det kom en del luft. Problemet med felvisande tempmätare kvarstår tyvärr… Nu ska jag kolla jordpunkterna till instrumentet. Var sitter de?

    /Adam

    #78523

    fredrik
    Deltagare

    Jag har för mig att Mikael Rasmusen hade något liknande problem med sin 72:a? i något tidigare inlägg.

    /Fredrik

    #78524

    petter
    Deltagare
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng