Tempmätare Saab 96-64

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Tempmätare Saab 96-64

  • Detta ämne har 11 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2007-07-17 22:36 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16370
    Markus Norenius
    Deltagare

    Min tempmätare har lagt av. Är det samma funktion på den som dom äldre, även fast den inte är ihopbyggd med de andra mätarna? Verkar vara ett stålomspunnet rör av något slag, mellan givaren och mätaren.

    Tacksam för hjälp!
    Mvh/ Markus

    #109103
    Dicst
    Deltagare

    Ja. Den är också fylld med eter.

    #109105
    Markus Norenius
    Deltagare

    Är det eter på alla tvåtaktare, även årsm 65-68? Om inte passar en sådan givare och mätare i min bil?

    Mvh/ Markus

    #109108
    henning
    Deltagare

    Man kan få reparert den, sjekk denne tråden fra tidligere.

    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=57758&page=1#Post57758

    Jeg mener det er den samme helt til 68, jeg kjøpte en brukt her på saabklubben i søkes og kjøpes rubrikken til en helt grei pris.

    Mvh

    Henning.

    #109118
    fredrik
    Deltagare

    Annars så har jag en fungerande över.

    /Fredrik 070-587 88 01

    #109121
    urban
    Deltagare

    Instrument Jige i Leksand renoverar temp-mätare.

    #109137

    Nyfiken undran:

    Kan man använda el. tempgivare och mätare från V4?
    Instrumentet (temp.mätaren) har ju samma utseende. Frågan är om tempgivaren passar :confused:
    Vill inte skruva loss på min Sonett för att kolla.

    #109138
    Lollo
    Deltagare

    Givaren passar inte utan ombyggnad.

    #109139
    Markus Norenius
    Deltagare

    Tack för hjälpen!

    Mvh/ Markus

    #109142
    stefan w
    Deltagare
    Sten-Arvid Larsson wrote:
    Nyfiken undran:

    Kan man använda el. tempgivare och mätare från V4?
    Instrumentet (temp.mätaren) har ju samma utseende. Frågan är om tempgivaren passar :confused:

    PÅ min kortnos -64 har jag V4-givare och tempmätaren kommer från en V4 -69a. Kapillärröret var sönder på originalmätaren och jag ville att det skulle se original ut åtminstone inne i bilen därför valde jag att göra så. Det är länge sen jag monterade den men jag vill minnas att jag gängade mässingfästpluggen för originalgivaren och helt enkelt drog ner V4-givaren med lite tätningsmedel. Fungerar utan problem.

    #109146

    Tack för det Stefan!

    Jag har misstänkt att det inte är så svårt att göra en ”konvertering”!
    Kanske kan vi på detta sätt göra det enklare för dem som har problem, än att lämna in till JIGE för reparation (kostar en del).

    #109157
    stefan w
    Deltagare

    Man måste bara komma ihåg vara försiktig med tätmedel och helst inte använda gängtejp, det räcker om man har tätmedel på de sista gängorna på givaren. Givaren måste ha bra jordanslutning annars blir det inget vidare, det är inga stora strömmar men det gör inget om man tänker på det när man är där och trixar.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng