Test av Tryckimpulskontakt saab nr 832600

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Test av Tryckimpulskontakt saab nr 832600

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Test av Tryckimpulskontakt saab nr 832600

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • juni 23, 2019 at 13:22 #460236

      Hej,

      Någon som vet hur man ska testa funktionen på en tryckimpulskontakt, saab nr 832600, så man vet att den är felfri ?
      Den sitter på bl a saab 99 med CI-system, t ex saab 99 LE 1975.

      MVH
      Anders

      DSC_1268-beskuren-kopia

      DSC_1269-beskuren-kopia

        juni 23, 2019 at 14:10 #460240

        Jag tror den ska sluta polerna vid ett visst vacuum.
        Prova att suga i nippeln så borde det klicka inne i burken

          juni 23, 2019 at 14:21 #460241

          Kanske kan du använda en nässköljspruta, precis som på en vacuumdosa?

          96 V4 1975 ”Bollen”
          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

            juni 23, 2019 at 17:22 #460243

            Har kollat lite i VHB och inte blivit klokare av det ,Det är lite kluven information om den. Det är förbryllande att den är beskriven i texten men finns med på några elscheman. Men den finns ju bevisligen.
            Mest logiskt är om den fungerar som givare för tillskottsbränsle vid ökning av throttel-läget dvs ungeför som acc-pumpen på en förgasare. Den elektriska kretsen sluts när det är tryckskillnad mellan membranets sidor. Dock utjämnas tryckskillnaden efter en kort tid eftersom det finns små luftkanaler mellan sidorna.
            Min slutsats blir då att om du snabbt ökar undertrycket i slangen så får du 0 ohm (kortslutning) mellan flatstiften under en kort stund.
            Sätt en ohm-meter mellan flatstiften och koppla slangen till någon vacumkälla enligt tidigare förslag eller varför inte direkt på motorn.

              juni 23, 2019 at 18:30 #460244

              Tack för svaren.

              Jag har en begagnad som jag “hem”-testat nu.

              Obelastad : kontakter leder ej.
              Blåser i den: kontakter leder ej.
              Suger i den: kontakter leder ej.
              Om jag suger och snabbt släpper undertrycket: kontakter leder för någon sekund. Hinner inte mäta någon fast värde på resistans då mätvärden ändras hela tiden.
              Kopplade en LED (m inbyggt motstånd) med ett 9v batteri till kontakterna,filmade LED med mobilen, skapade undertrycket, släppte snabbt, LED var tänd ca 1s efter analys av filmen.

              Om någon har en ny eller obetydligt begagnad tryckimpulskontakt , som kunde mäta upp den så vi fick en korrekt referens, det vore toppen.

              När man gasar till så sänks undertrycket snabbt i insugsröret. Detta borde vara samma sak som när jag snabbt släpper undertrycket och lampan lyser, motsvarar att kallstartventilen aktiveras ca 1 s, dvs man får acc-pump-verkan.

                juli 11, 2019 at 11:30 #461035

                Fick tag på två begagnade till. Den ena hade väldigt kort tillslagstid så den är nog slut. Den andra hade ungefär samma tid som den allra första jag testade så jag antar den är ok.

                  juli 12, 2019 at 18:15 #461092

                  Har också funderat över funktionen på dessa men förklaringen i denna tråd verkar logisk.

                    december 7, 2020 at 20:34 #479545

                    Test av begagnad tryckimpulskontakt , Saab nr. 838600. Börjar med bilen stillastående, motorn på tomgång, växeln i drive-läge, sedan fullgas (vid ca 3,2 s). Tryckimpulskontakten ser ut att vara aktiverad i ca 0,45 s. Bilen accelererar vidare.

                    Röd linje = Kopplade in en MAP-sensor från opel corsa 1987, med en T-slangkoppling nära tryckimpulskontakten.
                    Blå linje = Mäter mellan impulskontaktens sida som går till kallstartventilen och jord/kaross.(den har ingen spänning på sig när tändningen är påslagen)
                    Loggade signalerna.

                    • Det här svaret redigerades för 3 år, 3 månader sedan av anders g.
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.