Test av Tryckimpulskontakt saab nr 832600

Forum Modellspecifika forum 90/99 Test av Tryckimpulskontakt saab nr 832600

Detta ämne innehåller 6 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-07-12 18:15.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

anders g
    Deltagare

Hej,

Någon som vet hur man ska testa funktionen på en tryckimpulskontakt, saab nr 832600, så man vet att den är felfri ?
    Den sitter på bl a saab 99 med CI-system, t ex saab 99 LE 1975.

MVH
    Anders

DSC_1268-beskuren-kopia

DSC_1269-beskuren-kopia

Bilagor:

saabaero
    Deltagare

Jag tror den ska sluta polerna vid ett visst vacuum.
    Prova att suga i nippeln så borde det klicka inne i burken

Janne Hagnell
    Moderator

Kanske kan du använda en nässköljspruta, precis som på en vacuumdosa?

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

gv8
    Deltagare

Har kollat lite i VHB och inte blivit klokare av det ,Det är lite kluven information om den. Det är förbryllande att den är beskriven i texten men finns med på några elscheman. Men den finns ju bevisligen.
    Mest logiskt är om den fungerar som givare för tillskottsbränsle vid ökning av throttel-läget dvs ungeför som acc-pumpen på en förgasare. Den elektriska kretsen sluts när det är tryckskillnad mellan membranets sidor. Dock utjämnas tryckskillnaden efter en kort tid eftersom det finns små luftkanaler mellan sidorna.
    Min slutsats blir då att om du snabbt ökar undertrycket i slangen så får du 0 ohm (kortslutning) mellan flatstiften under en kort stund.
    Sätt en ohm-meter mellan flatstiften och koppla slangen till någon vacumkälla enligt tidigare förslag eller varför inte direkt på motorn.

anders g
    Deltagare

Tack för svaren.

Jag har en begagnad som jag ”hem”-testat nu.

Obelastad : kontakter leder ej.
    Blåser i den: kontakter leder ej.
    Suger i den: kontakter leder ej.
    Om jag suger och snabbt släpper undertrycket: kontakter leder för någon sekund. Hinner inte mäta någon fast värde på resistans då mätvärden ändras hela tiden.
    Kopplade en LED (m inbyggt motstånd) med ett 9v batteri till kontakterna,filmade LED med mobilen, skapade undertrycket, släppte snabbt, LED var tänd ca 1s efter analys av filmen.

Om någon har en ny eller obetydligt begagnad tryckimpulskontakt , som kunde mäta upp den så vi fick en korrekt referens, det vore toppen.

När man gasar till så sänks undertrycket snabbt i insugsröret. Detta borde vara samma sak som när jag snabbt släpper undertrycket och lampan lyser, motsvarar att kallstartventilen aktiveras ca 1 s, dvs man får acc-pump-verkan.

anders g
    Deltagare

Fick tag på två begagnade till. Den ena hade väldigt kort tillslagstid så den är nog slut. Den andra hade ungefär samma tid som den allra första jag testade så jag antar den är ok.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.

saabaero
    Deltagare

Har också funderat över funktionen på dessa men förklaringen i denna tråd verkar logisk.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng