Tips mottages för nållager i knutarna.

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Tips mottages för nållager i knutarna.

  • Detta ämne har 19 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2013-06-07 10:23 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4966
    vee-eight
    Deltagare

    Govänner…

    Har nu tagit ur motor och växellåda, och i denna process så hittar jag nållager på T-knutarna, dvs ”korsen” som är instuckna i de inre knutarna. Dessa verkar som om de bara är påskjutna på T-korsens ändar. När jag sen skall montera i motor med ny växellåda, hur fixerar jag lagren då? Skall jag använda ngt slags väldigt kletigt fett?

    Tips mottages gärna! 🙂

    #56053
    Per-Erik
    Deltagare

    Gör rent, fetta in och tryck på, brukar stanna ganska bra innanför gummitutorna, men det är klart, man får ha lite koll på dem vid monteringen. Jag brukar trycka dit dem efter att lådan är instucken ”på plats”, precis innan jag knåpar knutarna på plats…

    #56058
    Janne Hagnell
    Moderator

    Precis! Har dessutom hört att till dessa lager kan man använda vanligt hjullagerfett, då dessa nållager inte är att likna vid vanliga hjullager, men det får gärna någon annan ha synpunkter på.
    Själv har jag satt plastpåsar runt inre damaskerna när jag plockar ur växellådan – skyddar mot smuts och nålarna kan inte försvinna. :wrench

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #56062
    vee-eight
    Deltagare

    Mkt bra tips.

    Hade konsultuppdrag på Volvo Powertrain på Lundby i Gbg för ett par år sen, och jag fick med en tub kopplingssplinesfett. Förbannat kletigt och klistrigt. Skall nog använda det för att kladda fast med. Enligt förpackning så är tvålkomponenten likvärdig vanligt fett, men trådar sig och häftar mkt bättre. Tack för all hjälp iaf. :h

    #56078
    vee-eight
    Deltagare

    Kom just på en riktigt smart idé. Tror jag. :ID

    Det borde vara enklare att montera samman hela konkarongen om man lyfter i växellådan för sig. Man kan ju få upp den i mkt högre vinkel, kan jag tänka mig, för att äntra på T-knutarna. Sedan lyfter man i motor. Lyfter man i hela paketet igen som hel klump så måste man ju bråka med allehanda motorfästen, avgasrör etc, förutom pilla och dutta med knutarna. Låter det helt åt pepparn?

    #56081
    Janne Hagnell
    Moderator

    Tror de flesta gör så. Dock ska det tydligen vara lite bökigt att få dit motorn; man behöver vinkla upp lådan i framkant och gärna kila in en träbit mot motorrumsgolvet för att få i växellådsaxeln i kopplingssplinsen.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #56083
    kjetillo
    Deltagare

    Hei
    Hvor mange nåler skal det være i hvert lager?
    Undrer i tilfelle noen har tappat en nål eller kanskje to 😳

    #56087
    vee-eight
    Deltagare

    @Kjetillo wrote:

    Hei
    Hvor mange nåler skal det være i hvert lager?
    Undrer i tilfelle noen har tappat en nål eller kanskje to 😳

    Jag får det till 25st i bilden ovan.

    #56088
    vee-eight
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    Tror de flesta gör så. Dock ska det tydligen vara lite bökigt att få dit motorn; man behöver vinkla upp lådan i framkant och gärna kila in en träbit mot motorrumsgolvet för att få i växellådsaxeln i kopplingssplinsen.

    Jag har haft ur motorn ett par ggr innan, så att montera i bara motor tycker jag är ganska enkelt. Men att fippla nållager samtidigt som man skall pussla in hela paketet med motor OCH växellåda med avgasrör etc känns inte lockande.

    #56094
    Per-Erik
    Deltagare

    Förr, när jag var yngre och orkade slita mer lyfte jag alltid i och ur motor och låda som ett paket. Numera, vis av ålder och erfarenhet tar jag dem alltid var för sig. Det är inte så knepigt att få ihop dem när lådan redan är monterad, samt att momentet med drivknutar och nållager blir betydligt smidigare om du inte samtidigt ska brottas med motorn…

    #56098
    Janne Hagnell
    Moderator

    @Vee-Eight wrote:

    @Kjetillo wrote:

    Hei
    Hvor mange nåler skal det være i hvert lager?
    Undrer i tilfelle noen har tappat en nål eller kanskje to 😳

    Jag får det till 25st i bilden ovan.

    Så många som får plats… 😉

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #56105
    ploghultarn
    Deltagare

    När du sätter i motorn, lättast att sätta ihop motor och låda först, lossa och ta bort skruvarna på de undre spindellederna och dra ur lederna ur bärarmen då får du tillräckligt med plats mellan drivaxlarna för att kunna sätta i motor och låda utan problem. Sätt dit kopparna på drivaxeln, vrid axeln i rätt läge mot den inre knuten och sätt tillbaka spindelleden i bärarmen igen, lätt som en plätt :CE M.v.h Ove

    #56120
    kjetillo
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    @Vee-Eight wrote:

    @Kjetillo wrote:

    Hei
    Hvor mange nåler skal det være i hvert lager?
    Undrer i tilfelle noen har tappat en nål eller kanskje to 😳

    Jag får det till 25st i bilden ovan.

    Så många som får plats… 😉

    :ROLF
    Oj, da mangler jeg to, tja kanskje ikke så noga? :whistling:

    #56121
    William
    Deltagare

    Ska man montera motorn med växellådan redan i så ha, förrutom en plankbit under lådan, fronten på bilen upphissad med domkraft. Så kommer man fri från både frambalk och tappen glider lättare in. 🙂

    Jag letade säkert en timme efter två sånna där nålager häromåret när jag bytte låda, tillslut hittade jag dem innanför en kant i damasken inbäddade i fett. De hade gömt sig väl 😉

    #56122
    Per-Erik
    Deltagare

    @William wrote:

    Jag letade säkert en timme efter två sånna där nålager häromåret när jag bytte låda, tillslut hittade jag dem innanför en kant i damasken inbäddade i fett. De hade gömt sig väl 😉

    …man ska absolut inte försöka att skippa en liten sån rulle. Jag gjorde det när jag bytte låda första gången, 1987 (preskriberat…) – det funkade ett par dagar, sen var de resterande rullarna nermalda till mos, och jag fick ur med alltihop igen. Slutade med att jag fick byta drivaxeln också, mycket trist…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng