TIPS OCH RÅD vid ev växellåds renovering

Forum Övrigt SSR TIPS OCH RÅD vid ev växellåds renovering

Detta ämne innehåller 8 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-04-14 19:39.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14061

    kortnos
    Deltagare

    Hejsan
    Jag stoppade in en 4 växlad låda i min 96 för några år sedan, det var lite ”grisen i säcken” köp. Men den var billig o jag chansade, jag gjorde rent den med lite disel och sen så skruvade jag dit den och när jag väl fick ditt min trimmade motor så funkade lådan.

    Men problemet är att det ger ifrån sig lite ”kärleksljud” Lådan raslar på visa växlar och viner på andra. Har tagit beslutet att jag kör tills lådan rasar, den kan ju hålla jätte länge med, man vet ju aldrig. Men en dag så kommer den rasa och jag måste lyfta ut den för att skicka iväg den på renovering, för jag vägrar fixa en växellåda. Men när man väl är där på renovering, så funderar jag om man kan ”piffa” upp lådan lite. Motorn är ju trimmad då borde man kunna göra samma med lådan, värre kugg eller nått=) Är det någon som vet vad som är fysiskt möjligt med en 4 växlad 66 låda, hur många mer hk eller km kan man öka. Finns det ”värsting grejer” ska man endå invesatera så kan man göra det rejält.

    Har en grupp 2 trimmad motor så lite borde man kunna hjälpa den på traven med en ”vass låda”

    Alla tips o råd är roliga att höra.

    #93952

    fuling
    Deltagare

    Det finns 2st olika specialdrevsatser, sp1 och sp2 (special 1 och 2).

    sp1 så är 1an och 2an högre(går fortare), 3an lika som std och 4an sänkt.

    sp2 så är 1an och 2an höjd ännu mer, 3an högre och 4an lika som sp1.

    sp2 går att åka i en 2T men bara med 6:35 slutväxel. Hmm går med 7:38 också men med lite lamell-rally. Med 6:35 gör bilen kommer få låg toppfart men rolig dit.
    Man tröttnar rätt fort.
    7:38 sp1 är vanligt i 2T. Det är det enda som är klassat att åka typ historisk racing och rally med.
    8:39 sp1 är en rätt bra kompromiss, det blir ca lika som std 2T på 4an. Men tätar mellan växlrna.

    Innuti lådan finns det inte så mycket man kan förbättra.
    Har man inga krav på std stuk skulle jag utgå från en ribbad aluminium låda från V4an.

    #93953

    kortnos
    Deltagare

    Vad händer om man stoppar in en ribbad aluminium låda från V4?

    #93954

    fuling
    Deltagare

    Vad menar du med händer?
    I prinsip är det bara slutväxen som skiljer en std 2T och en std V4-låda.

    #93955

    kortnos
    Deltagare

    De jag menar är vad händer med effektutaget på 4 växeln, går bilen fortare?, blir det bättre drag? är det att föredra att klämma på en v4 låda om man vill ha så optimalt som möjligt? förvaltar v4 lådan tvåtakarens effekt bättre?…….eller så är det kanske är det så marignellt att det blir en smak fråga

    #93956

    fuling
    Deltagare

    Ja bilen kommer gå fortare, om den orkar, med V4-låda men tröttare.
    Hmm inte på 1an och 2an men steget till 3an är för stort.
    Även steget 3->4 är för stort.
    Iof precis lika på std 2T:s lådan med enda skilnaden är slutväxen.

    #93957

    sabbe
    Deltagare

    På nyare V4-lådor är nållagren borta på 1:an och 2:ans drev för att klara högre moment. Detta tror jag gör att lådan går trögare och kräver mer effekt. Byt till 8:39 utväxling på TT-lådan borde vara bättre.

    Sabbe

    #93958

    kortnos
    Deltagare

    Saabe din ide lätt fin. Vill inte ha en trögare bil=)

    Och så är det nått med att faktiskt ha en ”riktigt tvåtaktar låda” med den där vackra 4 intryckt o det är mycket att komma från mig, då jag inte är en orginal nisse egentligen

    Om jag byter till 8:39 utväxling blir lådan som sportens utväxling då?

    #93959

    fuling
    Deltagare

    Sporten ha 7:36 och senare MC:en 8:39

    Skulle tro att borttagingen av nållagren på 1an och 2an har mycket liten invärkan på hur trögt lådna snurrar och hur mycket moment den pallar.
    Men därmot så har lagret på 1an en tendäns att säga upp.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng