Tips på kylning i Saab 99?

Forum Modellspecifika forum 90/99 Tips på kylning i Saab 99?

Detta ämne innehåller 9 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2003-07-18 14:08.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9649

    ragnar
    Deltagare

    Hejsan!

    Har problem med att min Saab 99 turbo går varm. Orsaken är dålig kylare plus att jag monterat en laddluftkylare framför denna. Oerhört dum kombination, men jag håller som bäst på att byta till en helt ny kylare. Förhoppningsvis ska detta lösa delar av problemet, men jag tänkte höra om några av er har andra tips på hur man förbättrar kylverkan i en 99a?
    Jag tycker att det borde vara svårt med luftutsläppning ur detta tighta motorrum? Det är ju tämligen inslutet i bakkant…

    Kanske bör nämna att bilen är en 80-talare med 16V turbomotor (dock i diskret ”gubbigt” stuk).

    mvh/Ragnar

    #69981

    porsche944
    Deltagare

    Jo, man kan väl kalla den ”sleeper”.
    Min standard 99 turbo 8v har inga problem med värmen, nu körs den isig inte hårt, men ny kylare, alla slangar är nya samt ny vattenpump ger normaltemp. Visst blir det varmt i maskinrummet men det blir det ju bara man startar motorn. Ett alternativ för att få in mer luft är att ta upp de gälarna som man hade på 99 71, alltså under grillen. Se även till att kylluften verkligen går genom kylaren och inte runt den, ev får man ju kapsla in med plåt, en liten plåt mellan kylarbalk och över kylaren gör att luften inte virvlar upp över kylet. Se även till att luften vid sidan om strålkastarna inte smitter ut där utan leds mot kylaren. Ofta hjälper det ju att höja huven i ovankant för att evakuera luften, dock blir det ju bökigt med huvar som öppnas i bakkant.

    Denna typ av avskärmning har ialla fall hjälpt på min tävlingsbil, ej SAAB men principen bör ju vara den samma.

    #69982

    porsche944
    Deltagare

    Glömde en sak, blanda 50% glykol ivattnet, då flyttas kokpunkten till 120 grader.Oftast blandar man ju enligt glykol tillverkaren för att undvika frys risk, men här vill vi ju undvika värme. Blanda bara 50-50 mer glykol än 50% sätter ner kokpunkten.

    #69983

    ragnar
    Deltagare

    Jo, någon form av avskärmning runt kylare/IC kan nog vara idé så att luften tar rätt väg. De små hålen under grillen har jag regan naggat i kanterna då det blev ”lite” tight med nya IC-installationen…

    Ska tänka på att blanda 50/50 i kylvätskan. Dock borde det väl vara svårt att speca en kokpunkt, det beror väl på vilket tryck man har i systemet?

    Har haft problem med att locket till expansionkärlet inte slutit tätt sedan jag köpte ett nytt under saab club weekend (på bakgården vid muséet). Locken de sålde där kan omöjligt varit gjorda för sena 99or, då det läckte som ett såll. Bilen kokade följdaktligen mkt lätt… 😡
    Mitt gamla originallock från 83 var faktiskt bättre, men inte helt bra. Köpte sedan ytterligare ett nytt (på OK denna gång), och det hade dubbla gummitätningar. Inte bara på själva tryckventilen utan även på den övre kanten. Flummig förklaring, hade jag haft en bild hade det varit enklare att förklara… 🙂
    Nåväl, denna version sluter iaf tätt och verkar vara ungefär lika hård som originallocket. Det från SCW hade en fjäder som var regält lätt att trycka ihop…. skitpryl.

    I samband med installationen av den nya kylaren ”fuskar” jag även lite genom att montera en 82-graders termostat. Förhoppningen är att denna genom att öppna lite tidigare snabbare ska kunna kompensera för ”värmestötar”, t.ex. när man laddar på lite mer en sväng…

    mvh/Ragnar

    #69984

    mikael jardstam
    Deltagare

    Det finns även 71graders termostater. Åk in till en firma för jänkedelar och köp en termostat för en Cheva smallblock, 160Fahrenheit. Den bör passa på tvålitersmotorn. Funkar kanon på tvåtaktarn i varje fall.

    #69985

    ragnar
    Deltagare

    Kombinationen ny kylare och 82-gradig termostat verkar gjort susen. Nu är bilen betydligt stabilare i temp och det går att gasa på rätt duktigt utan att den går varm. Skönt! Vid hårdkörning på kurvig väg kan dock tempen gå upp lite, men det är väl svårt att undvika då min motor troligen utvecklar ”lite” mer värme än den förgasarspis som satt där från början.

    mvh/Ragnar

    #69986

    Martin
    Deltagare

    Med risk för att sparka in öppna dörrar…
    Nu har du iofs fått bukt med de värsta värmeproblemen, men har du en 99-turbokyl i bilen frb?

    #69987

    porsche944
    Deltagare

    Idag finns det bara en modell av kylare till 99 och 90:an. Och det är den som satt på förgasare och insprutningsbilarna. Den täta turbo kylaren finns ej längre att få, varken hos SAAB eller hos de fristående kylar firmorna. Jag sökte själv länge till min 99 t, ringde runt och kollade om man låg kvar med någon i sitt lager, men icke.
    Jag gjorde misstaget att kasta den gamla org kylaren som satt i bilen, men det var redan 1990 och då kunde man får nya kylare. Har man den gamla stommen så fixar kylar renoverarna en ny med samma kapacitet.

    #69988

    ragnar
    Deltagare

    Nej, det sitter alltså den vanliga typen av kylare som satt på sena 99or. Tror den kom runt 79 enligt någon lista jag sett, men jag har en 82a stående på gården och den har en annan typ av kylare. Grövre gavlar, typ? Kan ju iof vara hemmapill.

    Får se hur pass bra kylningen fungerar i längden, skulle den inte räcka till kan det ju vara ett alternativ att spåra upp nån 99T-kyl och renovera i framtiden.

    mvh/Ragnar

    #69989

    Martin
    Deltagare

    OK. Jag lät ”cella om” mitt 99T-kyl till min 99T-78 strax innan den ställdes av 92/93. Pris ingen aning.

    För några år sedan gjordes samma procedur till min 99-71 som har en lite speciell kylare. 1998 betalade jag 1100 kr hos Uppsala Kylarfabrik för element och arbete. De lämnade 2 års garanti. (018-135275)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.