Tjurig vid start

Forum Modellspecifika forum OG900 Tjurig vid start

  • Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2013-02-13 20:27 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25772
    bettan
    Deltagare

    Har en -89 t8 special som är svårstartad om jag har haft motorvärmaren i hela natten.Vid start av kall motor samt varm motor inga problem.Har kollat alla slangar,ok.Vad gör jag nu?

    #194665
    morsole
    Deltagare

    Tempgivaren i insuget, tillsatsluftsliden, styrtrycksventil är det jag kollat först.

    Det sprutet är känsligt för temperaturvariationer.

    Sen undrar jag varför du har motorvärmaren i HELA natten?

    Räcker det inte med nån timme eller två?

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #194666
    bettan
    Deltagare

    Ska kolla dessa detaljer.Måste man byta eller går det att testa?An g givaren är det den sk termotidgivaren till kallstartventilen?Ang att ha mv i hela natten,har för tillfället inget tidur.

    #189923
    morsole
    Deltagare

    Du får väl börja med att läsa lite om din bil; skaffa gärna en handbok så du ser hur det funkar.

    Det är jättesvårt att guida någon när man inte vet vad de har för bakgrund; bagare, fotograf; eller vad som helst.

    Jag hade köpt en handbok eller verkstadshandbok för att begripa saker bättre, en gammal bil behöver mycket kärlek och omtanke.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #194696
    bettan
    Deltagare

    Jag ar driftekniker till yrket.Har skruvat i mina bilar hela livet.Kan nog reparera det mesta.Har även en Haynes handbok men är inte så van med mekanisk bränslesprut,men allt går att lära sig.Övning ger färdighet,men man kan behöva lite guidning av Saaabentusiaster som har varit med ett tag.Det ska väl djävlas ett tag ,det är ju då man lär sig.

    #194711
    sebbo
    Deltagare

    I hynesboken finns det en tabell med ohm värden som tempsensorerna ska ha vid kall och varm motor.
    Det sitter två tempsensorer som ger sprutet info, det ena är mitt på insuget mellan 2 och 3 insugskanal. Det andra sitter under termostathuset.
    Det på insuget har bladhylsor och det under termostathuset har en bosch kontakt (likadan som sitter på kallstarts spridaren)

    Om jag inte hade min Hynes bok utlånad skulle ajg kunna gett dig dem direkt…
    Ska försöka jaga rätt på den till imorgon

    #194721
    mr_maxi
    Deltagare

    Hej!

    Säkert inget att oroa sig över, kan nog bli så av tempvariationerna.

    Vår Renault Laguna blir lite tjurig då vi använt motorvärmaren när det är väääldigt kallt, cirka 20 minusgrader.

    Utan motorvärmare startar den snällt…

    Hälsn Jan

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng