Tjuvstannar v4 -68

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Tjuvstannar v4 -68

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Tjuvstannar v4 -68

  • Författare
    Inlägg
    • september 28, 2007 at 18:24 #16798

      Hej!
      Kan någon hjälpa mig med vad det är för fel på min bil v4 -68
      När motorn är kall så strular den, när man släpper av på gasen så tjuvstannar motorn.
      Man får hålla ena foten på gasen och vänsterbromsa. Detta pågår tills motorn blivit varm. då upplever jag att tomgången är för hög i stället.
      Jag antar att det beror på förgasaren, men vad är det som krånglar?
      Hur åtgärdar jag det?

        september 28, 2007 at 19:05 #112328

        Har den atomatchoke? Om så, kan den behöva justeras kanske? (Jo, jag vet att det inte är det orginal på 68, men vem vet… jag har själv haft 79:a motor i 69:a bil…) Allmän översyn av slangar till förgasaren, samt byte bränslefilter o rengöring av bränslepump vore nog inte fel heller, bara som lite tips…

          september 30, 2007 at 20:02 #112417

          Jo den har automatchoke. Jag har tänkt att se över förgasare och bränslesystem under vintern. När jag köpte bilen så hade den stått i 4 år. I början så gick bilen som den skulle, men efter ca 20 mil så började den gå illa när den var kall. Det är väl troligt att skräp i bränslet eller dåligt justerad choke är boven under huven.

            september 30, 2007 at 21:08 #112428

            Det kan vara nåt smägg i munstyckena som spökar, alt vatten i förgasaren, just vatten kan jävlas otroligt, rengör förgasare och efterdra insugningsröret.

            Jag hade ett sånt där universaltanklock som jag köpt på macken på min V4, nån jubel :skull:idiot hade brutit bort det låsbara och stulit bensin så det gick inte att montera nåt annat eftersom flänsen på röret vart paj. Ett rejält snöfall och några dagar med töväder gjorde att snö som kanade av tog med sig tanklocket, sen var det fritt fram för vatten o snö ner genom bränslepåfyllningen. I med Ksprit i omgångar men det blev en par tjyvstopp om dan och bilen startade inte förrän jag hällde i sprit genom flottörhusventilationen ner i flottörhuset samt lite i insuget, och tillfälligt slängde om några tändkablar så jag fick förgasarpoff. Sen var det bara att slänga tillbaks tändkablarna och starta och köra tills nästa stopp, till slut gav det sig.

              september 30, 2007 at 21:43 #112432

              Kolla bränslefiltret, är det fint så har du förmodligen inte skräp i förgasaren heller. Men det skadar ju inte att blåsa ur den ändå, det är rätt fort gjort. Har använt tryckluft på burk alternativt stargas att blåsa med i nödfall när jag inte haft tillgång till kompressor.

              Du kan också testa att lufta kylsystemet så du inte har en luftficka vid automatchoken. Du har en nippel på höger sida fläktpaketet, om det nu inte ser annorlunda ut på din 68:a än det gör på mina nyare v4:or.

              Redline har en tillsats som gör att vatten i tanken blandar ut sig med bensinen vilket får bilen att sluta tjuvstanna, använde det själv med stor framgång sedan jag sköljt ur en bensintank medelst trädgårdsslang.

                oktober 3, 2007 at 19:21 #112591

                Tack för tipsen!
                Jag ska kolla upp sakerna du nämner i helgen.

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.