Tomgångsproblem. T16 -93 Lucas

Forum Modellspecifika forum OG900 Tomgångsproblem. T16 -93 Lucas

Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-06-15 07:33.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #377789

    nylen
    Deltagare

    Hej!

    Har haft lite skumt problem på min 900T16 -93 Lucas på senare år.

    Ibland vid vissa starter finns det ingen tomgång alls, kan köra flera mil utan att den funkar också stänger jag av den en stund och startar igen så är det perfekt tomgång.
    Det är liksom en chansning när man startar den att man har tomgång eller inte.

    Kan ha kört bilen länge utan problem men ibland händer detta och är jävligt störande, har provat ibland att hålla gasen på ca 900varv för att hålla igång motorn och ibland kan den stabiliseras och ligga kvar där dock dippar den lite till ca 300varv och sen på rätta tomgången.

    Känns som det är något elektriskt fel men vet ej, finns det nått tomgångsrelä lr något annat man kan pröva byta för att få till detta? Verkar inte ha något vakuumläckage heller då laddtrycket finns där då man gasar samt att den funkar klockrent ibland.
    Det sitter en reglerventil vid fuelrailen som det står Lucas på samt två slangar till insug, denna har jag rengjort i en ultraljudstvätt och smörjt upp och efter detta så fick jag för mig att problemet var löst men så började det några dagar senare igen. Har även provat med en annan som jag hade men samma fel.
    Känns konstigt om det är denna ventil då det funkar klockrent ibland.

    Ska snart besikta pärlan så vill gärna få ordning på detta, väldigt tacksam för svar.

    Med vänlig hälsning Dan

    • Detta ämne redigerades 1 år, 2 månader sedan av .
    #377833

    saabgunnar
    Deltagare

    Hej!

    Min erfarenhet är mest från BOSCH LH men jag tror Lucassystemet är likartat uppbyggt.
    Den ventil du rengjort är tryckregulatorn som ska hålla bränsletrycket konstant I förhållande till trycket I insugsgrensröret. Har nog inte med detta problem att göra.
    Det finns en tomgångsregleringsventil (AIC) som by-passar trotteln. På BOSCH sitter den vid termostaten.
    Den brukar kunna kärva och då kan detta fel uppstå.
    Kolla att anslutningarna sitter ordentligt.
    Om den kärvar kan det hjälpa att spraya in 5-56 eller WD 40 från bägge hållen.

    MVH/Gunnar

    #377857

    nylen
    Deltagare

    Hej!

    Det jag beskrev i mitt inlägg är tomgångreglerventilen, den sitter bredvid fuelrailen mot kylaren till, tryckregulatorn sitter mot cupén till.

    Denna är rengjord och insmord. Dock känns det som det vore något annat än denna som spökar då det är vid vissa starter och då man stänger av bilen en stund och startar igen så funkar det klockrent, känns mer som det saknas en signal till denna ventil då motorn tvärdör bara.

    Jag har testat två stycken som jag rengjort och smörjt och bägge två går otroligt tungt, vet inte inte riktigt funktionen på denna reglerventil hur den ska verka vid tomgång och vid körning.
    Har kört bilen 2 dagar nu utan problem men får väl se hur det tär sig i framtiden.

    #398695

    nylen
    Deltagare

    Hej Igen 🙂

    Problemet med tomgången är kvar.

    Nu är det nästan jämt, vid en vanlig start så varvar motorn upp till 2-3k varv för att sen lägga sig på 900varv men när detta fel uppstår så går inte alls varvtalet upp lika högt, möjligt till 1500varv och sen tvärdör motorn och som tidigare så får bilen stå 15min så kan allt funka.
    Sjukt jävla störande!
    Har provat 2 olika AIC ventiler samt två olika ECU’r med och utan bränslechipp.

    Vad består detta tomgånghelvetessytem utav? Kan det vara något problem i spjällhuset? Eller ska jag testa en 3e AIC ventil? Någon som har en fungerande?

    MVH

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.